Innowacyjność i otwarty umysł

Gospodarstwo Specjalistyczne Panek to rodzinna firma z wielopokoleniową tradycją, która łączy doświadczenie i nowoczesne spojrzenie na handel roślinami. Co jest jednak prawdziwą siłą tej niezwykłej firmy z Pruszkowa?
 
Tekst: Agnieszka Idziak

Gospodarstwo Specjalistyczne Panek z Pruszkowa to rodzinna firma z wielopokoleniową tradycją w uprawie roślin. – Pradziadkowie i dziadkowie prowadzili gospodarstwo warzywno- kwiaciarskie. W 1994 roku przejęliśmy szkółkę po rodzicach, którzy uprawiali warzywa głównie pomidory, skupiające się na doniczkowych roślinach ozdobnych domowych i balkonowych – opowiada Anna Panek, właścicielka szkółki. Obecnie gospodarstwo produkuje różnorodny ozdobny materiał, sprzedając rośliny w samodzielnie opracowanych 6 konceptach marketingowych: „Wiosenne przebudzenie”, „Kwitnące ogrody”, „Kolorowe trawki”, „Niezłe ziółko”, „Liście są piękne” oraz „Twoja plantacja”.
 

Dzięki pasji i ogromnemu zaangażowaniu właścicielom udało się rozbudować gospodarstwo. Powstały nowe obiekty szklarniowe, cieniówki do hartowania roślin, hala do pakowania. Aby powiększyć areał upraw wydzierżawiono dodatkowe szklarnie. Anna i Dariusz Pankowie myślą o dalszym rozwoju i rozbudowie szkółki. – Rok do roku notujemy 20% wzrost. Obecnie trzeba mieć pomysł na prowadzenie biznesu: albo na duża skalę konkurować ofertą, albo postawić na specjalizację. Każdy musi znaleźć swoją drogę – mówi Anna Panek. W prace szkółki włącza się już kolejne pokolenie. To firma o zasięgu ogólnopolskim, ale w dalszym ciągu rodzinna.

Nowe spojrzenie
 Dzięki kontaktom z wieloma partnerami z zagranicy Anna i Dariusz Pankowie testują i wprowadzają na rynek wiele nowości. Obecnie proponują rozsady warzyw. Jest to zupełna nowość na rynku, ale też powrót do tradycji gospodarstwa warzywnego pradziadków. – Promujemy odmiany warzyw do amatorskiej uprawy w ogrodach i na balkonach polecane przez szefów kuchni Le selection du Chef – mówi Anna Panek. W poszukiwaniu inspiracji oraz nowych trendów właściciele jeżdżą na targi w kraju i za granicą oraz biorą udział w licznych szkoleniach i sympozjach.

Badanie rynku
Od roku przy szkółce działa punkt detaliczny. – Dzięki temu widzimy jak zmienia się moda i zainteresowanie konkretnymi roślinami. Obecnie zauważamy silne oddziaływanie trendów slow life oraz grow your own. Klienci chcą uprawiać warzywa, zioła i owoce we własnych ogrodach i na balkonach czy tarasach. Sprzedajemy dużo truskawek i pomidorów w donicach. Proponujemy klientom specjalnie obsadzone donice z mieszanką ziół – dodaje Anna Panek. Właściciele myślą także nad rozwinięciem sprzedaży internetowej. Produkują rośliny na konkretne zamówienie. Sprzedają także towar do marketów, ale przez hurtownie. Tworzą odrębną linię w innym opakowaniu.
Marketing drogą do celu
Siłą szkółki jest innowacyjność i otwarty umysł jej właścicieli, którzy wprowadzają nie tylko atrakcyjne nowości, ale dbają także o sposób ekspozycji roślin. Obecnie klienci szkółki mogą kupić byliny w donicach 1, 2 i 5 l. – Ważne, aby podawać rośliny w nowoczesny sposób. Trzeba przywiązywać dużą wagę do etykiet, warto wprowadzać kody QR, aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom młodszych klientów – mówi Anna Panek. Szkółkę co roku odwiedzają dzieci ze szkół i przedszkoli, aby zobaczyć uprawę roślin. Właściciele organizują także eventy dla klientów.

REKLAMA
Targi Zieleń to życie