W przypadku marketingu na Instagramie ogranicza nas głównie kreatywność. Warto jednak poznać kilka podstawowych aspektów związanych z prowadzeniem profilu na Insta, aby skutecznie wypromować tam naszą firmę
Tekst: Adrian Prędkiewicz, www.adrianpredkiewicz.pl
Od czego zacząć promowanie firmy na Instagramie? Jak zawsze – od poznania naszego użytkownika. Trudno byłoby mówić w imieniu marki, jeżeli nie wiemy, do kogo się zwracamy. Dopasowanie komunikacji sprawi nam znacznie mniej problemów, gdy dokładnie stworzymy persony. Tworzenie persony to proces, podczas którego zadajemy sobie w większości przypadków te same pytania:
„Kim jest odbiorca?”, „Co robi w życiu?”, „Jak wygląda rutynowy dzień klienta?”, „Jakie problemy rozwiązujesz w jego życiu?”, „Do czego aspiruje?”, „Czego się boi?”. Odpowiedź na nie pozwoli nam później na wizualizację przykładowego klienta.
Spójrzmy też na profile, które sami obserwujemy na Instagramie. Pewnie znajdziemy wśród nich kilka marek, których komunikacja trafia do nas z konkretnego powodu.
Wiele polskich firm nie docenia wspaniałych historii, jakie mają do opowiedzenia. Właściciele zmagający się z wyzwaniami prawnymi w biznesie, oryginalny produkt wytwarzany w niecodziennym miejscu czy kreowana przez lata atmosfera i standardy w danej branży. Wszystkie te aspekty mogą przeobrazić się w siatkę zdjęć na Instagramie. Wystarczy jedynie poukładać historię marki (storytelling) i ubrać ją stylistycznie w spójną całość.
Instagram firmowy i prywatny – jaka jest różnica?
Wiele osób, szczególnie na początku, pyta o to, czy lepiej prowadzić na Instagramie konto firmowe czy prywatne. Odpowiedź jak zwykle jest niejednoznaczna. W przypadku np. blogerów, którzy bardziej niż statystyki cenią sobie trochę większy zasięg, lepiej zostać przy koncie prywatnym. Jeżeli natomiast posiadamy rozwijającą się firmę, chcemy tworzyć kampanie Ads i w czasie rzeczywistym monitorować wyniki w statystykach, „oczywistą oczywistością” jest konto firmowe.
Jeżeli chodzi o odpowiedź na pytania „jak zwiększyć liczbę obserwujących?”, czy „jak zdobyć followersów?” – mamy różne opcje zależnie od rodzaju konta. Prywatne konto ogranicza nas w aspektach wspomnianych powyżej, lecz daje nam coś innego w zamian. Podobnie jest z kontem z firmowym, na którym możemy zwiększać liczbę obserwujących na takie sposoby, jak np. skuteczne kampanie Ads.
Jak wypromować firmę na Instagramie – strategia krok po kroku
W przypadku marketingu na Instagramie, podobnie jak przy innych kanałach, ogranicza nas głównie kreatywność. Mimo tego powinniśmy zapoznać się też z technicznymi aspektami prowadzenia profilu, aby satysfakcjonująco odpowiedzieć na pytanie, jak wypromować firmę na Instagramie.
Nisza – ludzie coraz bardziej doceniają niszowych twórców, ze znacznie bardziej specjalistycznymi treściami. Powinniśmy wziąć to pod uwagę szczególnie na początku rozwijania profilu. Profil skupiony wokół ogrodnictwa nie powinien zbaczać na inne tematy. Działając w taki sposób tworzymy społeczność. Wpływ na to, kto trafia na nasz profil mają między innymi działania w innych mediach, reklamy i hashtagi, jednak czasem warto mieć nieco mniejszą społeczność, ale ściśle związaną z marką i cechującą się wysokim stopniem zaangażowania.
Stylistyka – jeżeli nasz profil, przynajmniej na początku, nie będzie spójny stylistycznie, trudniej będzie nam zbudować społeczność. Chyba, że nadrobimy innymi atutami, jak szczególna autentyczność, transparentność, mało powszechna wiedza, specyficzny sposób przekazywania informacji lub kontrowersja. Już od początku ustalmy strukturę siatki naszych zdjęć i to, w jakim systemie je ułożymy. Jeżeli decydujemy się na skórki, niech będzie to jedna lub dwie, ale na stałe – stworzą wtedy pewien klimat na profilu. Innym tematem jest wybór koloru dominującego. Promocja firmy na Instagramie będzie skuteczniejsza, gdy nasze zdjęcia nie dość, że będą atrakcyjne ogólnie, wizualnie, to jeszcze dopasowane kolorystycznie do siebie wzajemnie.
Opisy na Insta – jak dobrać hashtagi, które zadziałają?
Opisy na Insta to jeden z większych problemów, z jakim można się spotkać przy rozwoju. Jak to się dzieje, że zdjęcie jest bardzo atrakcyjne, a jednak nie przyciąga nowych użytkowników? Co robię źle?
Początkowo dobrze jest ustalić czy hashtagi na Instagramie będą po polsku, czy angielsku i jakiej będą wielkości. Zwykle przyjmuje się, że nie powinny przekraczać wielkości 500 tys. postów. Bez względu jednak na ich wielkość warto zmieniać je w różnych zdjęciach i eksperymentować.
Ile hashtagów wstawić do opisu? Nie więcej niż 30. Warto przynajmniej na początku zwrócić uwagę na wykorzystanie możliwości otrzymywanych od Instagrama w tym zakresie. Sam lubię przy kampaniach i prowadzeniu profili firmowych wybierać 10–20 wśród wyselekcjonowanych w danej branży hashtagów. Zanim użyjemy jednak poszczególnych hashtagów, sprawdźmy, co pojawia się, kiedy wpiszemy je do Instagrama w wyszukiwarkę i sprawdźmy konkurencję. Pozwoli nam to zweryfikować w większym stopniu ich potencjał w naszej branży.
Instagramowe zdjęcia – o co zadbać na profilu?
Wspominaliśmy już o tym, aby nasze zdjęcia pod jakimś względem (czy to tematycznym, czy stylistycznym) zgrywały się wzajemnie. Mogą mieć podobną kolorystykę lub specyficzny, charakterystyczny sposób kadrowania, styl. Tutaj każdy ma okazję, aby wyrazić ducha marki i swoją kreatywność, tworząc coś niecodziennego. Techniczne aspekty robienia zdjęć to natomiast nieco inny temat. Warto pamiętać jednak o tym, że:
– zdjęcia twarzy są częściej lajkowane niż te innych części ciała,
– najwięcej lajków zazwyczaj zdobywa cała sylwetka (całość stylizacji, obecność całej postaci),
– jaśniejsze zdjęcia lubimy częściej,
– mniejsze nasycenie kolorów jest atrakcyjniejsze dla odbiorców (ale nie warto przesadzać).
Aplikacje do Instagrama (wspomagające tworzenie treści) i narzędzia do Instastory mogą zwiększyć naszą skuteczność. Warto jednak wyselekcjonować tylko te, które przydadzą się konkretnie w naszej sytuacji.
Jak zwiększyć zasięg postów na Instagramie?
Wytyczne odnoszące się do promocji i marketingu na Instagramie nie mogły obyć się bez porad dotyczących zasięgu. Pamiętajmy, że każda interakcja użytkownika z naszą firmą jest formą zaangażowania, która wpływa na zasięg. Zatrzymał się dłużej na naszym zdjęciu? Super. Wstawiliśmy zdjęcia w formie galerii i przesuwa zdjęcie po zdjęciu? Fenomenalnie. Korzystajmy z funkcji takich jak galeria właśnie, aby ułatwić użytkownikom interakcję, dobierzmy hashtagi według opisanych wytycznych i do dzieła!
Adrian Prędkiewicz – konsultant ds. marketingu strategicznego i komunikacji. Planuje, wdraża i ulepsza kompleksowe działania marketingowe i PR’owe dla firm. Łączy doświadczenie, kreatywność i wiedzę wypracowując celne rozwiązania. Szeroki zakres wykonywanych zadań i praca z firmami z różnych branży dały mu umiejętności tworzenia i wdrażania zróżnicowanych kampanii według oczekiwań rynku.