Jesień z nawozami

 Na przełomie sierpnia i września widać już zainteresowanie jesiennymi nawozami ogrodowymi. Dla niektórych producentów to segment, który generuje 20% obrotów w całej kategorii. Jakie produkty sprzedają się najlepiej? Jak na rynku radzą sobie jesienno-zimowe nawozy do roślin domowych?  

 

 

Sprzedaż nawozów jesienno-zimowych to jeden ze sposobów na zmniejszanie znaczenia sezonowości w branży ogrodniczej. – Segment nawozów jesienno-zimowych systematycznie się rozwija. Jeszcze 10 lat temu popyt na te produkty był bardzo mały, obecnie to ważna pozycja w ofercie nawozów – mówi Piotr Sygnarowicz, import/export manager w firmie Planta. 

 

W ramach tego segmentu można wyróżnić dwie grupy produktów – nawozy ogrodowe oraz dedykowane roślinom domowym. Na rynku nie brakuje jednak produktów uniwersalnych, których można używać zarówno w domu, jak i w ogrodzie. 

Głównym zadaniem nawozów ogrodowych jest zasilenie roślin przed zimą. To szczególnie ważne wczesną wiosną, kiedy zaczyna się wegetacja, a zastosowanie nawozów nie jest możliwe z powodu zamarzniętego podłoża. 

Jesienne nawozy nie powinny zawierać azotu, który w czasie zimy zostanie wypłukany z gleby. Największym zainteresowaniem klientów cieszą się nawozy do iglaków i trawników. 

 

Popyt na nawozy jesienno-zimowe do domowych roślin doniczkowych jest zdecydowanie mniejszy. Ciągle stosunkowo niewielu klientów ma świadomość, że regularne ich stosowanie zapewnia prawidłowe przezimowanie roślin, przeciwdziała skutkom niedoboru światła słonecznego oraz niekorzystnemu działaniu suchego powietrza. Z tego powodu niektóre hurtownie i sklepy ogrodnicze w ogóle nie wprowadzają do oferty jesiennych nawozów do roślin domowych. – Sprzedajemy tylko jesienne nawozy ogrodowe, najpopularniejsze produkty w tym segmencie to nawóz do trawników i nawóz uniwersalny – mówi Jowita Kozana, współwłaścicielka hurtowni Zaopatrzenie Ogrodnicze. – Nawozy jesienne stanowią w naszej placówce około kilku procent wartości sprzedaży w kategorii nawozów. Wielu detalistów trzeba przekonywać do tego asortymentu, a konsumenci rzadko przyjeżdżają do sklepu czy centrum ogrodniczego tylko po te produkty – dodaje.  

 

 

Segment z potencjałem

Sabina Jasiukiewicz 

Bros sp.j.

 

Nawozy jesienno-zimowe to stosunkowo nowe produkty w asortymencie naszej firmy. Ich sprzedaż oraz udział w obrotach całej kategorii rosną bardzo dynamicznie. Wiedza klientów z roku na rok wzrasta, coraz większa jest świadomość konsumentów co do konieczności nawożenia roślin również w chłodniejszych porach roku. To w dużej mierze zasługa sprzedawców w punktach detalicznych, którzy edukują kupujących, pobudzając w ten sposób sprzedaż nawozów jesienno-zimowych. Widzimy spory potencjał w tym segmencie, więc w przyszłości z pewnością będziemy poszerzać ofertę. 

 

Poszerzanie oferty 

Bogusz Downar-Zapolski

dyrektor

Vila sp. z o.o. sp. k.

 

Z roku na rok widać wyraźny wzrost zainteresowania klientów produktami do jesiennej pielęgnacji roślin. Ten trend staramy się wspomagać rozszerzając gamę dostępnych opakowań, dopasowanych do zróżnicowanych potrzeb klientów. Wprowadziliśmy także nowy jesienny produkt do drzew i krzewów liściastych. Szersza oferta ułatwia sprzedaż w punktach detalicznych, ale też pomaga producentom osiągnąć minimum logistyczne przy dostawach. Nawozy jesienne w ubiegłym sezonie stanowiły około 20% sprzedaży w całej kategorii. 

 


Sposób na wydłużenie sezonu 

Michał Golimowski 

przedstawiciel handlowy 

Agrecol sp. z o.o.

 

Nasza firma była pierwszym producentem, który wprowadził na rynek nawozy jesienne. To produkty, które pozwalają wydłużyć sezon, więc detaliści chętnie uzupełniają o nie swoją ofertę. W całej kategorii nawozów stanowią ok. 5-6% obrotów. Największą popularnością konsumentów cieszą się jesienne nawozy do iglaków i trawników. W tym sezonie wprowadziliśmy do oferty płynne nawozy jesienne – uniwersalny, do roślin iglastych, a także do roślin domowych. Wśród naszych partnerów handlowych produkty te cieszyły się sporym zainteresowaniem, pod koniec roku będziemy mogli sprawdzić, jak się sprzedawały. 

Segment ogrodowych nawozów jesiennych rozwija się od kilku lat i ma coraz większe znaczenie dla producentów tego asortymentu. Natomiast jesienno-zimowe nawozy do roślin domowych mają w sprzedaży całej kategorii marginalne znaczenie. 

 

REKLAMA
Targi Zieleń to życie