Karuzela DIY

Na rynku DIY czasy szybkich wzrostów zastąpił okres konsekwentnego i bardzo przemyślanego inwestowania. Sieci walczą o najatrakcyjniejsze lokalizacje i kopiują rozwiązania, które sprawdziły się w krajach Europy Zachodniej. Jedną z najważniejszych grup produktowych, których znaczenie w strategii sieci rośnie, jest asortyment ogrodniczy

Tekst: Michał Gradowski
 

Rozwój sieci DIY wyraźnie zahamował już kilka lat temu, nie tylko ze względu na konsekwencje kryzysu gospodarczego, ale przede wszystkim rosnące nasycenie rynku. Dynamicznie rozwijają się natomiast sieci w mniejszych miastach, otwierając co roku kilkanaście-kilkadziesiąt nowych sklepów.

Jednak karuzela na rynku DIY trwa. Spore zamieszanie wywołała zwłaszcza upadłość sklepów NOMI, uruchamiając wyścig o najatrakcyjniejsze lokalizacje po tej sieci, będącej od marca ubiegłego roku w upadłości likwidacyjnej. Najwięcej, bo kilkanaście sklepów po NOMI, przejęło Bricomarché – ostatnie dwa w CH Atrium w Płocku oraz CH Echo w Piotrkowie Trybunalskim. Jeszcze w tym roku, w lokalizacjach po NOMI, ruszą market Leroy Merlin w Inowrocławiu oraz sklep sieci Praktiker w Nowym Sączu, którego otwarcie zaplanowano na 2 kwietnia. – Wdrażamy od ponad 2 lat nową strategię rozwoju i jednym z jej głównych założeń jest rozszerzanie sieci marketów stacjonarnych, począwszy od Nowego Sącza – mówi Cezary Liśkiewicz, prezes zarządu Praktiker Polska.

Praktiker czy Leroy Merlin?
Niejasne są natomiast przyszłe losy sklepów Praktikera we Wrocławiu i Pile. 21 marca tego roku zarząd sieci Leroy Merlin Polska poinformował o zakupie obiektu we Wrocławiu, w którym obecnie prowadzi działalność sklep należący do Praktikera. Wcześniej, pod koniec ubiegłego roku, sieć Leroy Merlin kupiła także obiekt Praktikera w Pile. W obu przypadkach spółka zapowiadała rozpoczęcie prowadzenia własnej działalności handlowej tak szybko, jak tylko będzie to możliwe. Tymczasem, jak informował portal propertynews.pl, z oświadczenia spółki Praktiker Polska wynika, że zamierza ona kontynuować działalność w obydwu placówkach. Kiedy i czy w ogóle sklepy Leroy Merlin zastąpią placówki Praktikera we Wrocławiu i Pile, dowiemy się pewnie w ciągu najbliższych kilku miesięcy.  

 


Dobra passa produktów sezonowych

Jakie są perspektywy rozwoju sieci DIY w Polsce? Według danych i prognoz prezentowanych przez głównych graczy na tym rynku pozytywne perspektywy rysują się zwłaszcza przed grupą produktów sezonowych. Brytyjska Grupa Kingfisher, właściciel Castoramy, niedawno ogłosiła swoje wyniki za drugi kwartał 2015 r. Zysk z całkowitej sprzedaży firmy wzrósł o 4,8%. W Polsce sprzedaż produktów sezonowych wzrosła o 16,5%, podczas gdy sprzedaż pozostałych produktów „urosła” o 2,9 %. Sytuację na rynku pozytywnie oceniają także przedstawiciele Praktikera. Jak podają władze spółki, prognozy rozwoju rynku DIY w Polsce zakładają w najbliższych latach dynamikę wzrostu na poziomie 4-5%, a roczna wartość sprzedaży na tym rynku wynosi ok. 40 mld zł. Aby pozyskać środki na dalszy rozwój spółka planuje emisję obligacji o wartości 150 mln zł, w kilku transzach. Pierwszą, do 50 mln zł, zamierza wyemitować do końca marca tego roku. Pozyskane w ten sposób środki zostaną przeznaczone m.in. na otwarcia kolejnych marketów, inwestycje w sklepy w mniejszym formacie oraz rozwój w obszarze e-commerce.

Kolejne rozmnożenie Mrówek
Tempa rozwoju nie zwalniają sieci lokujące nowe sklepy głównie w mniejszych miejscowościach. W tym roku Grupa PSB Mrówka planuje otworzyć 35-40 nowych placówek na terenie całej Polski, które dołączą do 212 już istniejących sklepów. Produkty ogrodnicze to najdynamiczniej rozwijająca się grupa asortymentowa w całej sieci, która systematycznie umacnia swoją pozycję. Jak przedstawiciele Grupy PSB oceniają ubiegłoroczne wyniki sprzedaży i perspektywy rozwoju na polskim rynku? – Jesteśmy bardzo zadowoleni z wyników Mrówek – wzrostu o kilkanaście procent bez uwzględnienia nowo otwartych sklepów i ponad 25% osiągniętego wraz z rozwojem organicznym. Rynek w Polsce będzie ewoluował na kształt dojrzałych rynków Europy Zachodniej, gdzie głównym motorem napędowym jest rynek remontowy, a nie nowe budownictwo – mówi Marzena Mysior-Syczuk, koordynator ds. Public Relations w Grupie PSB SA.

 

Plany rozwoju i wyniki sprzedaży Grupy Muszkieterów, do której należą m.in. sklepy sieci Bricomarché, zostaną zaprezentowane 13 kwietnia na dorocznej konferencji prasowej. Znane są już jednak najbliższe terminy otwarcia nowych sklepów – 6 kwietnia zaczną działać placówki w Grodzisku Wielkopolskim i Siedlcach, a 13 kwietnia – w Radomsku. Sieć będzie miała wtedy 125 sklepów w całej Polsce.

Dla mieszczuchów i seniorów
Sieci DIY wprowadzają także nowe strategie promocji artykułów ogrodniczych. W ofercie, która w połowie marca trafiła na półki 50 sklepów Leroy Merlin w Polsce, nowością są produkty dedykowane na balkony, tarasy, patia i niewielkie miejskie ogródki. Składane stoły i krzesła, wiszące doniczki i inne rozwiązania „oszczędzające” miejsce mają pozwolić na zagospodarowanie zielenią nawet najmniejszego balkonu. Ofertę uzupełniają także specjalne odmiany roślin przeznaczone do uprawy w doniczkach i skrzynkach balkonowych. Trójkołowa kosiarka zaprojektowana dla Leroy Merlin ma natomiast ułatwić koszenie trawy w niewielkim ogrodzie.
Kolejną grupą produktów promowaną w tym sezonie są rozwiązania dla seniorów, ograniczające konieczność schylania się – takie jak wielopoziomowe stojaki do uprawy warzyw czy skrzynki na kwiaty na nóżkach.
 



 

REKLAMA
Targi Zieleń to życie