Kobiety rozważne na zakupach?

Psychologowie dzielą kobiety-konsumentki na profesjonalistki, „zachłanne konsumpcjonistki” oraz „rodzinne panie domu”. Co ciekawe, to więcej panów niż pań robi zakupy pod wpływem impulsu

Podstawową cechą odróżniającą model wydawania pieniędzy przez kobiety i przez mężczyzn jest odpowiedzialność – tak wynika z badania „Polki same o sobie”, przeprowadzonego przez Wydział Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. – Kobiety w Polsce kupują bardziej rozważnie niż mężczyźni. Dużo ostrożniej wydają pieniądze, potrafią oszczędzać, chętniej kupią dla innych, dla bliskich i chętniej też angażują się w charytatywne akcje. Badanie pokazało, co jest sporym zaskoczeniem, że mężczyźni częściej niż kobiety kupują pod wpływem impulsu. Myślę, że to jest trochę przełamanie utartego stereotypu – mówi prof. Dominika Maison.
Panie robiące zakupy psychologowie dzielą na kilka „typów”. Spełnione profesjonalistki kupują z dużą radością, potrafią wydawać pieniądze, dysponują też dużymi sumami. Dla tych kobiet pieniądze są środkiem do celu, czyli cieszą się one tym, co kupią i kupują w dojrzały konsumencko sposób. Drugi typ kobiet- konsumentek to zachłanne konsumpcjonistki, które mają bardzo materialistyczne nastawienie, kupują zachłannie, aby mieć jak najwięcej i jeśli im się dana rzecz spodoba, muszą ją mieć natychmiast. Dla tych kobiet nie jest ważne, że np. zabraknie im pieniędzy do końca miesiąca. Mniej konsumpcjonistycznie do zakupów nastawione są kobiety określane jako „rodzinne panie domu”, dla których ważna jest rodzina, nie mają dużego budżetu, ale podchodzą bardzo funkcjonalnie do zakupów. Szukają tanich miejsc, okazji promocji – wszystko po to, by zaoszczędzić, aby za pieniądze, którymi dysponują, kupić dodatkowe produkty dla rodziny.

Wśród mężczyzn jest więcej materialistów niż wśród kobiet. Typ profesjonalnego konsumenta oraz rodzinnego pana domu ma także wśród panów swoje reprezentacje. Wśród mężczyzn profesjonalny konsument występuje być może nawet trochę częściej niż wśród kobiet w tej grupie. Z kolei dla „rodzinnego pana domu” podstawową wartością jest rodzina  – ci mężczyźni trochę inaczej odbierają np. reklamy produktów.

Źródło: www.dlahandlu.pl

REKLAMA
Targi Zieleń to życie