Konferencja prasowa Husqvarna

W czwartek, 4 września, odbyła się konferencja prasowa zorganizowana przez firmę Husqvarna, podczas której prezentowany był Globalny Raport ogrodniczy 2011. w spotkaniu wzięli udział dziennikarze pism branżowych, w tym redakcja „Biznesu Ogrodniczego”, na łamach którego raport opublikowany został w czerwcowym wydaniu: {#host_url#}/pl/raport/globalny_raport_ogrodniczy_2011.html

Z badań Kairos Future, przeprowadzonych wśród ponad 5000 właścicieli gospodarstw domowych z 9 różnych państw (m.in. Polska, Francja, Japonia, Niemcy i Wielka Brytania), w których ogrodnictwo stanowi popularne hobby, wynika jeden podstawowy wniosek: dobrze utrzymany ogród może mieć zasadniczy wpływ na ocenę wartości całej posesji. Konkluzja ta dowodzi rosnącej roli ogrodu jako przestrzeni wypoczynku i życia codziennego, co pozwala wysunąć bardzo optymistyczne prognozy dla koniunktury na rynku ogrodniczym.    

Wartość globalna
Dzięki zadbanemu ogrodowi wartość wystawionej na sprzedaż posesji wzrasta w skali globalnej średnio aż o 16 proc. Hipotetycznie zatem sprzedający zyskuje ok. trzykrotny zwrot kosztów związanych z urządzeniem ogrodu, zakupem i pielęgnacją roślin, przy założeniu, że dana posesja zostanie wystawiona na sprzedaż.
Co istotne, ponad 70 proc. agentów sprzedaży nieruchomości wierzy, że zaniedbywany ogród może nawet obniżyć wartość posesji nawet o 5 do 15 proc. Natomiast 17 proc. agentów utrzymuje, że dobrze zorganizowany ogród z bujną roślinnością może znacznie podnieść wartość sprzedawanego gospodarstwa domowego.

Dla pasjonatów ogrodnictwa na całym świecie ogród stanowi więc wartość bezcenną. Wg danych zebranych przez Kairos Future hobbyści ogrodnictwa nie postrzegają czasu włożonego w organizację i utrzymanie w dobrym stanie przydomowej przestrzeni wypoczynku jako straty czasu. Coraz większa ich ilość postrzega te czynności jako mające decydujący wpływ na jakość wypoczynku i relaksu. 
Co ma dla właścicieli ogrodów największe znaczenie obok odpowiednio wypielęgnowanych roślin? – Wg Global Garden Report 2011 hobbyści coraz większą wagę przywiązują do architektury krajobrazu, ukształtowania terenu, co wiąże się z potrzebą stworzenia w pobliżu domu prywatnego sanktuarium sprzyjającego relaksacji.
Takiego podejścia do ogrodu dowodzi m.in. wzrost wydatków konsumentów na wyposażenie ogrodu, który obecnie sytuuje się na dużym poziomie niż inwestycje w rozbudowę domu i remont kuchni.

Boom na wygodę
W opinii właścicieli ogrodów zadbany trawnik ma najważniejszy wpływ na postrzeganą wartość posesji wśród osób zainteresowanych zakupem, ponieważ stanowi on najważniejszą przestrzeń wypoczynku i rekreacji.
Na drugim miejscu wymieniany jest tu na ogół obszar przyjmowania gości i urządzania przyjęć ogrodowych. Nieco mniejsze znaczenie mają ścieżki i przejścia, drzewa, krzewy i krzewinki, dobrze przystrzyżone żywopłoty, estetycznie wyglądające rabaty, elementy wodne, mała architektura ogrodowa i obecność drzewek owocowych.

Elementy architektury krajobrazu podnoszące wartość ogrodu

1.    Zadbany trawnik.
2.    Obszar wypoczynku.
3.    Kamienne ścieżki i przejścia.
4.    Dekoracyjność drzew.
5.    Dekoracyjność krzewów i krzewinek.
6.    Przystrzyżone i zadbane żywopłoty.
7.    Ładnie zaprojektowane rabaty.
8.    Elementy wodne.
9.    Altanka.
10.    Drzewa owocowe.

Źródło: GGR 2011

Można zatem wnioskować, że oczekiwania i wymagania konsumentów odnośnie wyglądu i zagospodarowania powierzchni ogrodu bardzo szybko rosną, czemu z pewnością sprzyja popularyzacja trendów ogrodniczych. Niewątpliwie stymuluje to popyt na rynku wysokiej jakości narzędzi, sprzętu zmechanizowanego oraz rozwiązań i nowinek technologicznych ułatwiających dbanie o ogród. Co znajduje się na liście planowanych zakupów hobbystów ogrodnictwa? – Na pierwszym miejscu ankietowani przez Kairos Future umieścili automatyczne systemy nawadniania, a na następnych znalazły się m.in. robotyczna kosiarka, traktorek ogrodowy, piła motorowa, dmuchawa i zraszacze.

Lista 20 najbardziej pożądanych produktów ogrodniczych (badanie przeprowadzono wśród 5000 hobbystów ogrodnictwa)

1.    Automatyczne systemy nawadniania.
2.    Robotyczna kosiarka.
3.    Traktorek ogrodowy.
4.    Rozdrabniarka,
5.    Piła mechaniczna.
6.    Dmuchawa.
7.    Wysokiej jakości wąż ogrodowy.
8.    Wysokiej jakości narzędzia tnące.
9.    Zraszacz.
10.    Podkaszarka do żywopłotów.
11.    Pistolet zraszający.
12.    Tradycyjna kosiarka.
13.    Narzędzia tnące do gałęzi.
14.    Kultywator.
15.    Narzędzia tnące do formowania krzewów.
16.    Wysokiej jakości siewnik.
17.    Nożyce do krzewów.
18.    Sekator.
19.    Akumulatorowe nożyce do trawy.
20.    Rękawice ochronne.

Polska – zebrane owoce trendów
Pod wieloma względami Polska może zostać uznana jako ogrodniczy mikrokosmos Europy. W kraju, w którym funkcjonuje ponad dwa miliony rolników, natura nigdy nie schodzi na drugi plan. Dlatego polscy konsumenci w ogrodach wg Globalnego Raportu Ogrodniczego poszukują przede wszystkim bliskości z przyrodą.

Ponadto położona w samym sercu Europy Polska zawsze nadąża za najnowszymi zachodnioeuropejskimi trendami ogrodniczymi, które konsumenci śledzą na bieżąco i starają się je przenieść do swoich prywatnych ogrodów.
Z tego też względu popyt na nowości roślinne w Polsce stale wzrasta, a dobrze zaprojektowany i zadbany ogród wg Globalnego Raportu Ogrodniczego może podnieść wycenę wartości posesji nawet o 18 proc., co daje w sytuacji sprzedaży właścicielowi zysk aż 2,2 razu większy od inwestycji w ogród.    

Top 5 elementów zwiększających wartość posesji w Polsce
1.    Obszar wypoczynku.
2.    Kamienne ścieżki i przejścia.
3.    Dekoracyjność drzew.
4.    Dekoracyjność krzewów.
5.    Zadbany trawnik.
Źródło: GGR 2011

Top 5 najpopularniejszych sposobów użytkowania ogrodu w Polsce
1.    Relaksacja.
2.    Kontakt z naturą.
3.    Przyciąganie uwagi.
4.    Miejsce spotkań.
5.    Plac zabawy dzieci.
Źródło: GGR 2011

Top 5 najbardziej pożądanych pozycji asortymentowych w Polsce
1.    Automatyczny system nawadniania.
2.    Traktorek ogrodowy.
3.    Robotyczna kosiarka.
4.    Wielofunkcyjny pistolet zraszający.
5.    Piła mechaniczna.
Źródło: GGR 2011

REKLAMA

MOZE CIĘ ZAINTERESOWAĆ: