Marka osobista, firmowy sukces

Nie ma lepszej wizytówki firmy niż osoby, które ją reprezentują.Te, które decydują o kierunkach jej rozwoju, mają kluczowy wpływ na postrzeganie przedsiębiorstwa. Ich doświadczenie, charakter i sposób patrzenia na świat często przekładają się na kształt oferty czy jakość obsługi klienta. Dlatego tak ważna w biznesie jest marka osobista, czyli to jak my, a w konsekwencji także nasza firma, jesteśmy postrzegani przez otoczenie

Tekst: Jarosław Olewicz
 
Według Jeffa Bezosa, założyciela Amazona, marką osobistą jest to, co ludzie o nas mówią, kiedy wyjdziemy z pokoju. Różnice między tym, jak postrzegamy siebie a tym, jak widzą nas inni, są ogromne, dlatego tak ważna jest świadomość marki, którą budujemy codziennie, przez całe życie.
Marka osobista to skojarzenia, jakie przychodzą ludziom do głowy, kiedy nas widzą, to umiejętności i cechy, z którymi jesteśmy kojarzeni, to zachowania, postawy i wartości, których można od nas oczekiwać. Na markę osobistą składają się wypracowywane latami umiejętności, reputacja autorytetu w swojej dziedzinie, wpływowość oraz umiejętność inspirowania i wywierania pozytywnych emocji. To mieszanka profesjonalizmu, wiarygodności, umiejętności zjednywania sobie sympatii oraz tak prozaicznych cech, jak punktualność i uprzejmość. Dobrze postrzegana marka osobista sprawia, że ludzie obdarzają nas kredytem zaufania, widzą w nas partnera do dyskusji, są gotowi wesprzeć nasze pomysły, nawet jeśli są jeszcze w fazie planów.  

Warto też pamiętać, że markę osobistą budujemy także w social mediach. Trzeba tutaj znaleźć równowagę między autentycznością a kreacja wizerunku i przede wszystkim zachować ostrożność, bo zaufanie buduje się latami, a stracić można je w jeden dzień.

Markę osobistą najłatwiej wykreować w czasie bezpośrednich spotkań. To wtedy mamy szansę pokazać swoją fachowość, kompetencje i energię. Nigdy nie dowiemy się jednak, czy nam się udało, bo prawdziwy sprawdzian nasza marka zdaje dopiero wtedy, kiedy wyjdziemy z pokoju. 
 

REKLAMA
Targi Zieleń to życie