Kategoria mebli ogrodowych z roku na rok zyskuje coraz większą popularność. Jej skuteczną sprzedaż w centrach ogrodniczych zapewni dobór wysokiej jakości asortymentu oraz przeznaczenie odpowiednio dużej powierzchni na jego ekspozycję
Tekst: Agnieszka Idziak
Meble ogrodowe należą do kategorii produktów, których sprzedaż ściśle związana jest z sezonowością. Choć największe zainteresowanie klientów tym asortymentem pojawia się w drugiej połowie kwietnia i w kolejnych miesiącach, to już z początkiem okresu wiosennego warto zaprezentować nabywcom nowości na nadchodzący sezon. – Meble ogrodowe wprowadzamy do sprzedaży już w marcu, ekspozycja w centrum zajmuje ok. 200 m² powierzchni. Współpracujemy z pięcioma dostawcami, proponujemy klientom zróżnicowany asortyment, a sprzedaż kończymy we wrześniu – mówi Małgorzata Dziewicka, właścicielka centrum ogrodniczego Daglezja w Zawierciu.
Jakie są prognozy?
Organizatorzy targów Spoga&Gafa prognozują wzrost popytu na meble ogrodowe o 0,7%, co oznacza, że w sezonie 2012-2013 sprzedaż miałaby osiągnąć wartość ok. 18 mld euro. – W tym roku spodziewamy się większego zainteresowania produktami premium. Wzrasta bowiem sprzedaż mebli wysokiej jakości. Klienci kupują asortyment dostosowany do ich indywidualnych potrzeb, przede wszystkim trwały i wygodny – podkreśla Piotr Suchodolski, kierownik sklepu Kettler w Warszawie.
Meble w centrach ogrodniczych
W Polsce jest obecnie kilkudziesięciu producentów i dystrybutorów mebli ogrodowych, oferujących asortyment zróżnicowany pod względem cenowym. Detaliści mają zatem nieograniczony wybór. Nadal głównym kanałem sprzedaży mebli ogrodowych są markety remontowo-budowlane. – Wśród klientów PSB Mrówka meble ogrodowe cieszą się dużym powodzeniem, ich udział w sprzedaży w dziale Ogród wynosi około 5%. Największe zainteresowanie budzą kolekcje o uniwersalnym wzornictwie – mówi Marcin Starościak, koordynator ds. handlowych sieci sprzedaży detalicznej PSB Mrówka.
Ważnym kanałem sprzedaży mebli są także sklepy internetowe. Według danych Euromonitor International, aż 8% klientów kupuje meble ogrodowe przez internet. Natomiast PayU podaje, że w minionym roku produkty należące do działu wyposażenie ogrodu należały do najlepiej sprzedających się kategorii w sklepach internetowych, a aż 27 tys. klientów zdecydowało się na zakup mebli.
Meble ogrodowe cieszą się coraz większym zainteresowaniem, a klienci mają wysokie wymagania co do ich jakości oraz sposobu wykonania. Jest to sytuacja silnie motywująca dla centrów ogrodniczych. Mogą one odróżnić swoją ofertę od marketów remontowo-budowlanych proponując asortyment wysokiej jakości. – Wychodzimy naprzeciw tendencjom i zmieniającym się oczekiwaniom klientów, a współpraca z około siedmioma dostawcami mebli w pełni pozwala sprostać wymaganiom nabywców – mówi Hanna Milczyńska, główny kupiec w centrum ogrodniczym Prima Flora w Owińskach.
Shop-in-shop
Merchandising mebli ogrodowych w znaczący sposób wpływa na sprzedaż tego asortymentu. Dlatego warto pomyśleć o zaadaptowaniu pomysłu ekspozycyjnego ‘shop in shop’, który polega na wydzieleniu specjalnego miejsca w punkcie handlowym i zaaranżowaniu go tak, aby tworzył oddzielny punkt promocji tej kategorii. Obszerna ekspozycja, profesjonalna obsługa, materiały wspierające sprzedaż to czynniki mające bezpośrednie przełożenie na osiągane wyniki. – Podczas projektowania przestrzeni w sklepie trzeba zwrócić szczególną uwagę na takie przygotowanie ekspozycji, aby zapewnić sobie maksymalizację zysku. Klient powinien zobaczyć różnorodne połączenia krzeseł, foteli, stołów, kanap i leżaków. W dowolnym momencie powinien móc usiąść i sprawdzić, czy dany zestaw mebli spełnia jego oczekiwania – doradza Andrzej Frątczak ze sklepu Andrewex. Ekspozycja musi obejmować możliwie szeroką gamę mebli, zróżnicowaną pod kątem rodzaju, designu, materiałów użytych do ich produkcji oraz kolorystyki. Potencjalny klient musi mieć komfort dużego wyboru, możliwość porównania i wypróbowania interesujących go mebli. – Obecnie jesteśmy w stanie ułatwić wybór mebli ogrodowych z naszej oferty i zaaranżować przestrzeń ogrodową przy pomocy odpowiednich programów komputerowych, dobierając konkretne modele i określoną kolorystykę tkanin – informuje Piotr Suchodolski.
Młody klient
W tym sezonie szczególnie warto zwrócić uwagę na młodszych klientów. W Niemczech aż 30% czternastolatków przyznaje, że spędzanie czasu w ogrodzie jest ich ulubioną formą relaksu. Dlatego w tym roku producenci przygotują ofertę specjalnie dla nich, w której znajdą się meble ogrodowe o swobodnym designie, oryginalne, a nawet żartobliwe w formie, przede wszystkim jednak wygodne, przytulne oraz wykonane z wysokiej jakości materiałów.
Warto pomyśleć o włączeniu do oferty ekskluzywnych mebli, dzięki którym uda się placówce wyróżnić na rynku. – Systematycznie wprowadzamy nowości, obserwujemy zmieniające się trendy. Nie zawsze cena ma decydujące znaczenie dla klientów. W ubiegłym roku dużym zainteresowaniem cieszył się bujany fotel za ponad tysiąc zł, konsumenci bowiem coraz częściej szukają mebli, dzięki którym wypoczną w ogrodzie – podsumowuje Hanna Milczyńska.
Co w trawie piszczy
W tym roku modne będą meble w kolorach bieli, beżu i różnych odcieni brązu, które kojarzą się klientom z naturalnością i elegancją. Do gamy barw dołączy nordycki błękit, wywołujący wrażenie ciepła, bezpieczeństwa, harmonii oraz wolności. Z myślą o odważniejszych klientach trzeba zadbać o dostępność w ofercie mebli w transparentnych kolorach.
Widoczna jest skłonność do aranżowania ogrodu, balkonu i tarasu równie elegancko, jak wystroju mieszkania. Obecnie bardzo popularny jest trend feel-good, według którego ogród staje się miejscem wypoczynku, dlatego dobrze sprzedają się fotele z funkcją rozkładania oparcia, sofy czy huśtawki ogrodowe. Jednym z popularniejszych elementów wyposażenia ogrodu są leżaki, spełniające funkcje łóżka, klasyczne fotele bujane, sofy pokryte ozdobnymi narzutami, dzięki którym każda osoba może w ogrodzie wygodnie wypocząć. – Coraz częściej ogród stanowi miejsce wspólnych spotkań i biesiad. Aby wygodnie spożywać posiłki, klienci chętnie kupują duże zestawy mebli. Zainteresowaniem cieszą się te wykonane z aluminium i szkła – mówi Aneta Całka, kierownik centrum ogrodniczego Passiflora w Pyskowicach.
Przegląd oferty
Jakie meble zatem sprzedają się najlepiej? – Dominują meble w prostych formach, ale eleganckie. Klienci poszukują produktów trwałych, przy tym lekkich i co ważne takich, które nie wymagają żadnych zabiegów pielęgnacyjnych. Znaczenie ma także funkcjonalność oraz możliwość złożenia, co pozwala na przechowanie mebli w okresie zimowym w każdych warunkach lokalowych – mówi Piotr Suchodolski. – Popularnością cieszą się meble tradycyjnie wykonane z drewna oraz drewniano-metalowe, jak też te bardziej nowoczesne, wykonane z innowacyjnych tworzyw sztucznych. Duże znaczenie ma wysoka jakość zastosowanych materiałów, ich odporność na warunki atmosferyczne – dodaje Marcin Starościak.
W ofercie powinny znaleźć się zestawy wypoczynkowe, wykonane z drewna egzotycznego, zwłaszcza teakowego lub bangkirai, które wciąż cieszą się opinią najtrwalszego oraz coraz popularniejszego „drewna przyszłości”, czyli zadomowionej u nas robinii. Modne są meble wykonane z niezwykle trwałych i niewymagających impregnacji grabu, buku i dębu. – Meble z drewna egzotycznego są obecnie kupowane najchętniej. W tej grupie nadal największym zainteresowaniem cieszą się te wykonane z akacji i eukaliptusa. Na ich popularność wpływa stosunkowo dobra cena, przy zachowaniu dużych walorów estetycznych. Jednakże coraz częściej pojawia się zapotrzebowanie na meble teakowe, dlatego oczekujemy zwiększonego popytu na tę grupę produktów – mówi Marian Słomiak, członek zarządu Bricomarché.
Bardzo popularne są również meble z technorattanu, klienci doceniają wartość surowca – nie tylko estetyczną, ale i użytkową. Dodatkowo można go w bardzo ciekawy sposób łączyć z innymi materiałami, co znacznie uatrakcyjnia ofertę w tej grupie produktów. – Meble z drewna i technorattanu miały największy udział w sprzedaży w poprzednim sezonie – dodaje Marian Słomiak.
Modne są też meble z metalu, zwłaszcza z lekkiego aluminium i cięższego, lecz wytrzymałego żeliwa. Wciąż dużym powodzeniem cieszą się wyroby z wikliny i rattanu.
Marian Słomiak, członek zarządu Bricomarché
Na osiągnięcie zadowalających wyników w sprzedaży mebli ogromny wpływ ma przygotowanie ekspozycji. Ważne jest wyeksponowanie produktów, pokazanie ich walorów. Musimy pamiętać, że meble ogrodowe nie są produktami pierwszej potrzeby i kupowane są dla przyjemności. Naszym zadaniem jest zbudowanie takiej atmosfery, która pomoże konsumentowi podjąć decyzję o zakupie. Ekspozycja powinna składać się z rozstawionych mebli, obok których klient może swobodnie się poruszać, a nawet na nich usiąść. Meble te muszą być zmontowane ze szczególną starannością, gdyż każde niedociągnięcie zostanie odebrane jako ich słaby punkt czy też wada.
Piotr Suchodolski, kierownik sklepu Kettler w Warszawie
Wychodząc naprzeciw tendencjom i zmieniającym się oczekiwaniom klientów, przygotowujemy ofertę tak, aby odpowiadała bardzo różnym wymaganiom. Kupujący coraz większą uwagę zwracają na design oraz modę. Zbliżający się sezon będzie kontynuacją ubiegłorocznego trendu, a więc w ofercie nie może zabraknąć różnorodnych, nowoczesnych w formie mebli z technorattanu i aluminium oraz klasycznych wzorów ze stali i drewna. Coraz większym powodzeniem cieszą się oryginalne meble, łączące w sobie różne materiały i ten trend także będzie kontynuowany. Poza tym większy nacisk chcemy położyć na oryginalność i niepowtarzalność proponowanej kolekcji, aby klient, który zdecyduje się na zakup mebli z naszej oferty czuł się wyróżniony i zadowolony.