O sytuacji na rynku, najlepiej sprzedających się produktach i rosnących wymaganiach dystrybutorów i konsumentów rozmawiamy z Mariuszem Łukasikiem, dyrektorem handlowym w firmie Green Garden
Rozmawia: Michał Gradowski
Czy to był dobry sezon dla firmy Green Garden?
To był udany rok dla naszej firmy, zwłaszcza końcówka lata była sporym zaskoczeniem – w momencie roku, kiedy wielu przedstawicieli branży myśli już o wakacjach, mieliśmy o wiele więcej zamówień niż w analogicznych miesiącach poprzednich lat. Pod względem handlowym sierpień był w tym sezonie wyjątkowy.
W przeciwieństwie do ubiegłego roku, w minionym sezonie nie było natomiast problemów z firmami transportowymi, pozyskaliśmy także spore grono nowych klientów, a nasi dotychczasowi partnerzy systematycznie się rozwijają i zwiększają sprzedaż. Rynek jest już jednak nasycony, a koszty produkcji, pracy i transportu systematycznie rosną, więc wielu producentów stara się skusić klientów niższą ceną. My jednak nigdy nie walczyliśmy i nie będziemy walczyć ceną, stawiamy na produkt wysokiej jakości, dobre relacje z klientami i uczciwość. Bezpośredni kontakt, aktywność w terenie, dzielenie się fachową wiedzą na temat produktów – to obecnie kluczowe czynniki na rynku ogrodniczym. Klienci, którzy od wielu lat sprzedają podłoża, mają dużą wiedzę i są wymagający. Dzięki naszym podłożom z biostymulacją i podłożom z mikroorganizmami możemy im jednak zaproponować unikatowy produkt, a efekty uprawowe sprawiają, że konsumenci wracają do sklepów po nasze podłoża.
Jak ocenia Pan sytuację na rynku hurtowym?
Konkurencja na tym rynku się zaostrza, walka cenowa przybiera czasem karykaturalne formy, niektóre hurtownie pracują na tak niskich marżach, jakby nie uwzględniały bieżących, stałych kosztów działania firmy. To element agresywnej polityki handlowej większych graczy, którzy próbują wyprzeć z rynku mniejsze podmioty. Są jednak hurtownie, które nie angażują się w te wojny cenowe, nie tracą sił na „przerzucanie” towaru – z takimi partnerami nasza współpraca układa się bardzo dobrze.
Jakie produkty sprzedawały się najlepiej w mijającym roku?
W strukturze sprzedaży niezmiennie dominują podłoża uniwersalne, ale klienci poszukują gotowych rozwiązań i na przykład zamiast torfu kwaśnego coraz częściej wybierają gotowe podłoże do roślin kwaśnolubnych z mikroorganizmami – to jeden z hitów sprzedażowych w naszej ofercie. Bardzo dobrze przyjęła się na rynku nasza nowa linia Green Garden Standard, zawierająca podłoża ze specjalistycznymi dodatkami, takimi jak biostymulacja i siła aminokwasów, które aktywują system korzeniowy. W ramach tej linii dostępna jest Ziemia uniwersalna, Podłoże do iglaków, Podłoże do pelargonii, Podłoże do trawników i krzewów, Ziemia do upraw warzywnych oraz Ziemia do kaktusów.