Conica to rodzinna firma z ponad 40-letnią tradycją. W latach 70. Bernadeta i Jan Konikowie założyli szkółkę o powierzchni 1,5 ha, zaczynając od uprawy szczepionych porzeczek, agrestu, porzeczkoagrestu, bukszpanu, aronii i powojników. Obecnie gospodarstwo specjalizuje się w produkcji roślin piennych.
Tekst: Agnieszka Idziak
Dziś gospodarstwo z Rogoźnej, dzielnicy Żor, zajmuje powierzchnię blisko
– Pierwsza miłością mojego taty była krzewuszka na pniu i było to już na początku lat 90. Do niej wkrótce dołączyły pienna irga, trzmielina i forsycja, które do dziś są sztandarowymi produktami w naszym gospodarstwie – mówi Joanna Konik, właścicielka. Szkółka jest rozpoznawana także z piennych dereni, karagany, pęcherznicy i kaliny.
– Obecnie trzeba mieć pomysł na prowadzenie biznesu: albo na dużą skalę konkurować ofertą, albo postawić na specjalizację. Każdy musi znaleźć swoją drogę. My postawiliśmy na specjalizację, zdecydowaliśmy się na produkcję roślin piennych liściastych i niektórych gatunków iglastych. W ofercie mamy pienne berberysy, pigwowce, morwy, hibiskusy, lilaki karłowe, wiązy, modrzewie, świerki, sosny, jodły – opowiada Bernadeta Konik, właścicielka szkółki. Klienci chętnie kupują krzewy magnolii, która dzięki szczepieniu na podkładce M. Kobus ma podwyższoną odporność na mrozy.
Oferta szkółki jest bardzo przekrojowa i obejmuje blisko 600 różnych gatunków i odmian roślin liściastych i iglastych, w tym również krzewów owocowych, m.in. borówki amerykańskiej, jagody kamczackiej czy pigwowca.
W szkółce znajduje się także bogaty wybór pnączy: winobluszcze, miliny, glicynie, bluszcze, powojniki, wiciokrzewy oraz pnącza owocujące: cytryniec chiński, jak również winorośle. Swój znaczący udział w przedwiosennej sprzedaży mają także rośliny wrzosowate: różaneczniki i azalie.
– W pracy cechuje nas dbałość o wysoką jakość produkowanych roślin, nastawienie na ciągły rozwój i udoskonalanie oferty – mówi Piotr Krzyżowski, który obecnie zajmuje się szkółką.
Szkółce został nadany jasny kierunek rozwoju. – W prowadzeniu działalności ważny jest upór, praktyczna wiedza, a także kontakty z klientami, rzetelność i uczciwość – dodaje Piotr Krzyżowski. – Obecnie wiosenny sezon sprzedaży można przyjąć za lepszy od poprzednich. Z pewnością dużą rolę odegrał tu nasz debiut na tegorocznych targach Gardenia połączony z możliwością transportu roślin do klienta. Atutem wspomagającym sprzedaż roślin w centrach ogrodniczych są z całą pewnością opracowane specjalnie dla nas duże, kolorowe i trwałe etykiety.