Nawozy mineralne do trawników

Tekst: Anna Walczak

 

Podziału nawozów mineralnych można dokonać ze względu na ich formę, skład oraz okres stosowania. Najpopularniejszą formą nawozów mineralnych do trawników są granulaty, w przypadku których kluczową rolę odgrywa ich dokładne rozprowadzenie. Aby bezpiecznie przeprowadzić nawożenie granulatami, zaleca się stosowanie siewników. Pozwalają one uniknąć przesunięcia się granulek w jedno miejsce, co mogłoby spowodować żółknięcie trawnika. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się również nawozy płynne oraz krystaliczne. – Nawozy te zyskują na popularności ze względu na łatwość ich aplikacji – potwierdza rozmówczyni z Centrum Ogrodniczego Rajski Ogród w Szczecinie. – Inną formą stosowaną zwłaszcza interwencyjnie, w przypadku konieczności szybkiej poprawy kondycji darni, może być dokarmianie dolistne w postaci oprysków. Ten sposób wymaga jednak posiadania odpowiedniego sprzętu. Można go polecić w przypadku dużych powierzchni, tj. terenów sportowych lub rekreacyjnych. Świetnie się sprawdza w razie ataku chorób lub też zwalczania chwastów metodą chemiczną, a także gdy trzeba zregenerować darń, np. po ciężkiej zimie – mówi dr inż. Joanna Łaszcz-Zakorczmenna, główny specjalista ds. marketingu firmy Intermag.

 

Spośród dostępnych na rynku nawozów, te przeznaczone na trawnik cieszą się największą popularnością. Wynika to z coraz większej dominacji trawników oraz konieczności nawożenia ich kilka razy w ciągu sezonu

 

Jedno- czy wieloskładnikowe?

Dostępne na rynku nawozy do trawników można podzielić na jednoskładnikowe i wieloskładnikowe. Do pierwszej grupy zalicza się nawozy zawierające wyłącznie jeden składnik. Najczęściej stosowane są te zawierające azot i stosuje się je wtedy, kiedy należy uzupełnić brak tego składnika w glebie. Najbardziej poszukiwane są jednak nawozy wieloskładnikowe, które zawierają wszystkie niezbędne komponenty w jednej granuli. Są łatwiejsze w aplikacji od nawozów jednoskładnikowych, charakteryzują się odpowiednio dobranym składem substancji mineralnych. Zawierają podstawowe składniki w stałych proporcjach. Dodatkowym atutem dla klientów są przejrzyste informacje na temat sposobu ich użycia. Ze względu na okres stosowania nawozów wieloskładnikowych można wyróżnić te o dużej zawartości azotu (N), zalecane w okresie wiosenno-letnim, a także nawozy zawierające fosfor i potas (PK) do stosowania jesienią.

 

Nawozowy elementarz
Rafał Jastrzębski
Specjalista ds. marketingu
Inco-Veritas

Mówi się „Pokaż mi swój trawnik, a powiem ci, jakim jesteś ogrodnikiem” i jest w tym wiele prawdy. Żeby mieć piękny i gęsty trawnik, należy włożyć w niego trochę pracy. Jednym z najważniejszych zabiegów podczas pielęgnacji trawnika jest niewątpliwie regularne nawożenie i podlewanie. Nawożenie standardowymi nawozami należy rozpocząć wiosną i przeprowadzać co 3-4 tygodnie, aż do końca sierpnia. Aby przygotować trawnik do zimy, we wrześniu i październiku stosujemy nawóz jesienny, który zwiększa odporność traw na choroby i wymarzanie. Podczas zakupu nawozu należy szczególną uwagę zwrócić na jego skład i zawartość. Najlepsze są nawozy kompleksowe, w których każda pojedyncza granula zawiera wszystkie składniki niezbędne dla wzrostu i rozwoju. Niewątpliwie nawozy do trawników są jedną z najlepiej sprzedawanych pozycji asortymentowych w sklepach i centrach ogrodniczych.

 

Nawozy specjalistyczne – regenatory, odchwaszczacze, na mech

– Nawozy specjalistyczne do trawników to produkty, po które klienci centrów ogrodniczych sięgają coraz chętniej – podkreśla Piotr Kuźniak, kierownik Centrum Ogrodniczego Plant w Poznaniu. – Bardzo korzystną cechą specjalistycznych nawozów do trawników jest zawartość mikroelementów, a zwłaszcza żelaza, manganu i miedzi. Ich obecność wpływa na ogólną kondycję trawy, co wyraża się właściwym jej wybarwieniem, odpornością na suszę i choroby. Należy również podkreślić, iż właściwe nawożenie trawnika gwarantuje dużą ekspansywność trawy i zapobiega jej zachwaszczeniu – zapewnia Joanna Łaszcz-Zakorczmenna. Wśród nawozów specjalistycznych największym zainteresowaniem cieszą się te zawierające do 5 proc. żelaza oraz o dużej zawartości azotu. Obecność żelaza przyczynia się do zwalczania mchu, szczególnie uporczywie występującego po zimie, natomiast azot powoduje bujny wzrost traw oraz wzmacnia barwę. Fosfor i potas wpływają pozytywnie na wzrost darni, a także pomagają przygotować trawnik na zimę. – Każdy posiadacz trawnika marzy o pięknym, zielonym, wolnym od mchu trawniku, dlatego też produkty wzbogacone w żelazo bardzo dobrze rotują w okresie wiosenno-letnim – zapewnia Ryszard Przybylski, zastępca kierownika działu handlowego ds. nawozów specjalistycznych fi rmy Luvena. – Nawóz przeciwko powstawaniu mchu stosuje się od połowy kwietnia do połowy lipca, najczęściej zabieg powtarza się po dwóch tygodniach – dodaje rozmówca.

 

Do typowych działań marketingowych podejmowanych przez producentów zaliczyć należy promocję w mediach, kompleksowe informacje dotyczące składu oraz zastosowania nawozów, zmiany szaty graficznej opakowań, programy lojalnościowe

 

Dużą popularnością w grupie nawozów specjalistycznych cieszą się nawozy regenerujące trawniki. Wspomagają one system korzeniowy, dzięki czemu roślina szybciej się rozkrzewia. To grupa produktów szczególnie poszukiwana w centrach ogrodniczych w okresie wiosennym, gdyż nawozy te pomagają przywrócić trawnikowi świetność po długiej zimie. – Po zimie trawniki są często mocno zniszczone. Duża warstwa śniegu, dodatkowo lód powodują niedotlenienie trawy i stąd system korzeniowy trawników, który jest stosunkowo mały, zostaje mocno osłabiony. Niezbędne jest wzmocnienie trawników poprzez dodanie mikro- i makroskładników do gleby.

 

Charakterystyka
Tomasz Sulejewski
właściciel
firmy Nawomix

Segment produktów związanych z nawożeniem trawników stale się rozrasta, co związane jest z coraz większą liczbą terenów rekreacyjnych. Łatwość utrzymania w porównaniu z klombami i warzywniakami sprawia, że trawniki stają się najpopularniejszą formą zagospodarowania przestrzeni. Trawa jak każda roślina, by prawidłowo się rozwijać, potrzebuje dobrego nawozu. Na rynku dostępne są głównie nawozy granulowane wieloskładnikowe, często o przedłużonym działaniu oraz nawozy długo i bardzo długo działające. Wszystkie z reguły zawierają komplet składników pokarmowych, a różnią się tylko właściwościami granulek. Stosowane są także nawozy jednoskładnikowe zawierające wyłącznie azot, ale najczęściej doraźnie, by uzupełnić braki tego składnika w glebie. Trawniki najlepiej nawozić co 2 lub co 4 tygodnie, w zależności od ich kondycji i ilości opadów. Wyjątek stanowią tu nawozy długo działające. Generalnie należy stosować się do zaleceń producentów, które są zamieszczone na opakowaniach. Wspomniane granulaty są popularne ze względu na kompleksowe dokarmianie trawy oraz ich przedłużone działanie i łatwość aplikowania.

 

Dla wzmocnienia systemu korzeniowego ważny jest fosfor, a żeby poprawić wzrost i soczystość trawy – azot i żelazo – podkreśla Marcin Barbach, dyrektor marketingu i sprzedaży firmy Agrecol. Do odkwaszania gleby stosuje się nawozy na bazie dolomitu, bogate w wapń i magnez, które wpływają na polepszenie jej własności fizycznych. – W przypadku wystąpienia konkretnych problemów z trawnikiem, takich jak żółknięcie, mech czy chwasty, można zastosować nawozy do tego przeznaczone, o specjalnie dobranym składzie, właściwościach fizycznych i odczynie – mówi Marcin Barbach.

 

Nawozy długo działające

W ostatnim czasie klienci chętnie sięgają po nawozy długo działające. Są to produkty, które uwalniają składniki pokarmowe z granuli nawet przez sześć miesięcy. Rynek nawozów długo działających to dział rozwijający się bardzo dynamicznie. Nawozy o kontrolowanym procesie uwalniania składników stanowią towar dla najbardziej wymagających klientów ceniących sobie komfort i wygodę stosowania. – To doskonałe rozwiązanie dla osób zapracowanych, nie mających zbyt dużo czasu na ciągłe zabiegi pielęgnacyjne. Wystarczy dwa razy w sezonie zaaplikować odpowiednią dawkę. – Dla klientów, którzy chcą stosować nawozy tylko raz lub dwa razy w sezonie, zostały opracowane nawozy długo działające – tzw. nawozy 100-dniowe. Uwalnianie zawartych w nawozie składników odżywczych regulowane jest przez naturalne czynniki środowiska, takie jak wilgotność czy temperatura, i trwa to do trzech miesięcy – dodaje Marcin Barbach. Produkty tego typu będą sukcesywnie uzyskiwały coraz większy udział w rynku.

 

Gramatura a cena

Obecnie posiadacze ogrodów przeznaczają coraz większe powierzchnie pod trawniki. W związku z tym klienci chętnie sięgają po nawozy pakowane w polietylenowe worki 8-, 10- czy 25-kilogramowe. Jak zgodnie potwierdzają nasi rozmówcy, w centrum ogrodniczym nie może zabraknąć jednak nawozów w opakowaniach 1- i 2-kilogramowych, stworzonych z myślą o właścicielach nieco mniejszych trawników.

Wśród nawozów do trawników zauważa się duże zróżnicowanie cenowe. Cena nawozów wieloskładnikowych w zależności od składu i gramatury oscyluje wokół 10-20 zł za opakowanie 5-kilogramowe. Kupno nawozów długo działających wiąże się z większym jednorazowym wydatkiem rzędu 60-90 zł za tę samą gramaturę. Ich zaletą jest wysoka wydajność, przekładająca się na oszczędność. Jednak tylko nieliczni decydują się ponieść jednorazowo tak duży wydatek. Większość woli wydać mniejszą kwotę na nawóz tradycyjny, choć wie, że wiąże się to powtarzalnością zakupu.

 

Dostępność przede wszystkim

– Spośród całej gamy nawozów dostępnych na rynku nawozy do trawników cieszą się największą popularnością z uwagi na dużą powierzchnię, którą zajmują trawniki w ogrodach oraz konieczność powtarzania zabiegu nawożenia w ciągu sezonu – zauważa Ryszard Przybylski. Działania marketingowe, jakie podejmują producenci, sprowadzają się głównie do zapewnienia dostępności tej kategorii produktów w miejscu sprzedaży. Rolą właścicieli centrów ogrodniczych jest odpowiednie zatowarowanie oraz dostarczenie klientom pełnej informacji o tych produktach. – Ze względu na liczne kampanie reklamowe w prasie i coraz większą popularność programów poradnikowych największe znaczenie przy sprzedaży nawozów do trawników ma ciągłe poszerzanie oferty asortymentowej – zapewnia nasza rozmówczyni z Centrum Ogrodniczego Rajski Ogród w Szczecinie. Produkty z tej kategorii charakteryzują się łatwością transportu oraz przechowywania, co bezpośrednio wpływa na charakter ich ekspozycji. – Oferty producentów różnią się nie tylko składem, ale również formami opakowań. Do najpopularniejszych gramatur w naszym centrum wśród nawozów uniwersalnych wieloskładnikowych należą opakowania 4- i 8-kilogramowe – potwierdza Piotr Kuźniak, kierownik Centrum Ogrodniczego Plant w Poznaniu.

 

Jak to się robi?
Grażyna Lipiak
product manager
Victus-Emak

Każdy z producentów stara się podjąć takie działania marketingowe, aby jego nawozy sprzedawały się jak najlepiej, począwszy od dobrych warunków zatowarowania proponowanych sklepom, poprzez zapewnienie dobrej prezentacji w punktach sprzedaży i oczywiście działania promocyjne oraz reklamę. Jedną z możliwych form sprzedaży jest sprzedaż łączona. W tym sezonie Pokon proponuje zestaw promocyjny – do każdego nawozu do trawnika w opakowaniach 3-kilogramowych dodajemy gratis opakowanie o gramaturze 1 kg nawozu do iglaków. Tego rodzaju promocja jest zawsze bardzo skuteczna, klienci chętnie sięgają po zestawy promocyjne i dotyczy to nie tylko nawozów.

Marketing mix

Do typowych działań marketingowych podejmowanych przez producentów zaliczyć należy promocję w mediach, kompleksowe informacje dotyczące składu oraz zastosowania nawozów, zmiany szaty graficznej opakowań, programy lojalnościowe. Producenci wykorzystują również sprzedaż łączoną produktów. Właściciele centrów ogrodniczych potwierdzają skuteczność takiej formy sprzedaży, zwłaszcza w przypadku nawozów dedykowanych trawnikom z nawozami do krzewów czy iglaków. Warto wyeksponować również nawozy tuż przy trawach, ponieważ są one asortymentem komplementarnym. Takie rozplanowanie półki sprawi, że klient może zdecydować się na zakup, którego wcześniej nie planował. Sprzedaż łączona wsparta materiałami handlowymi oferowanymi przez producentów z pewnością przyczyni się do większej rotacji tego typu produktów. Producenci oferują również wsparcie poprzez informacje dotyczące programów nawożenia. W związku z tym, iż trawniki nawozi się przez cały okres wegetacji, najczęściej 3-4-krotnie, nawozy im dedykowane to kategoria, której nie może zabraknąć w centrum ogrodniczym. Wszystkie te czynniki sprawiają, że nawozy do trawników są produktem wiodącym na rynku. – W kolejnych latach prognozuje się dalszy wzrost sprzedaży towarów z tego segmentu – pointuje Krzysztof Ciupryk, kierownik działu produkcji firmy Planta.

 

 

REKLAMA
Targi Zieleń to życie