Mały klient też pan

Należy więc w pierwszej kolejności zatroszczyć się o spełnienie oczekiwań "małego klienta". Wyjątkową mocą dysponują mali klienci, którzy są w stanie sprowadzić do centrów rodziców i skłonić ich do zakupów… Ale jak przyciągnąć do centrum ogrodniczego dziecko?

 

Tekst: Anna Walczak

 

Wśród wielu możliwych działań, mających na celu pozyskanie nowego klienta, znaleźć można i te, które odpowiadają preferencjom dzieci. Warto więc zadbać o klientów z dziećmi, wiernych naszemu centrum ogrodniczemu. Które z atrakcji najbardziej przykuwają uwagę najmłodszych? Jakie rozwiązania najlepiej trafiają w gusta rodziców? 

Kącik zabaw

Skupienie uwagi dziecka jest nie lada wyzwaniem, które coraz chętniej podejmują centra ogrodnicze w odpowiedzi na potrzeby konsumentów. – Klienci odwiedzający nasze centrum to najczęściej rodziny z dziećmi – mówi Sławomir Majewski, właściciel Centrum Ogrodniczego Majewscy w Legnicy. 

 

 

***BANNER***

 

 

Centra Ogrodnicze korzystają z wielu możliwości, dzięki którym rodzice mogą swobodnie dokonać zakupów, nie martwiąc się o swoje pociechy. Jednym z rozwiązań, które nie wymaga dużego nakładu finansowego, szczególnie chętnie wykorzystywanym przez mniejsze placówki, jest aranżacja kącika do zabawy. – Mamy wygospodarowane miejsce, gdzie dzieci mogą się bawić, jest ono dodatkowo wyposażone w zabawki, które można w naszym centrum kupić – mówi Hanna Milczyńska, kierownik działu zakupów w centrum ogrodniczym Prima-Flora w Owińskach. Miejsce takie można zatem wyposażyć w akcesoria z oferty sprzedażowej centrum – specjalne mebelki, maty czy naczynia ogrodowe.

Właściciele centrów zgodnie potwierdzają, że dzieci kochają współzawodnictwo. Dlatego też wielu z nich przygotowuje liczne zabawy, zawody, turnieje. – W 2009 roku zorganizowaliśmy konkurs plastyczny „Piękny ogród tylko z nami” – mówi Ewa Sędkowska, kierownik Centrum Ogrodniczego PNOS w Poznaniu. – Zapewnienie tego typu atrakcji nie było czasochłonne, a spotkało się z dużym zainteresowaniem – potwierdza. – Gdy dzieci rysowały pod okiem opiekuna, rodzice dokonywali zakupów w naszym centrum – dopowiada.

 

Prezenty

Wiele centrów ogrodniczych decyduje się na organizowanie eventów w sezonie wiosenno-letnim. W okresie wzmożonej sprzedaży właściciele tego typu placówek handlowych szczególnie troszczą się o małych klientów. Również z myślą o nich przygotowywane są wszelkiego rodzaju majówki i dni otwarte, w czasie których dzieci dumnie maszerują alejkami centrum, podziwiając niezwykle kolorowy i bogaty świat roślin i zwierząt. Jednym ze sposobów na zaskarbienie sobie sympatii dziecka jest podarowanie mu drobnego upominku. – Co roku dzieci mogą liczyć na inny prezent: watę cukrową, balonik czy wiatraczek – mówi Sławomir Majewski. W ten sposób dzięki dzieciom zachęca się rodziców do ponownej wizyty w centrum ogrodniczym.

 

Centrum aktywności ruchowej

Te z centrów ogrodniczych, które dysponują większą przestrzenią, mogą w ramach poszerzenia oferty dla małych klientów zaaranżować place zabaw czy małpie gaje. Przygotowanie takich atrakcji wymaga odpowiednich działań. Rodzice w pierwszej kolejności zwracają uwagę na bezpieczeństwo swoich pociech. Dlatego też wszystkie sprzęty dla dzieci muszą być sprawdzone i opatrzone odpowiednimi atestami, a w trakcie zabawy pieczę nad dziećmi powinien sprawować opiekun z centrum ogrodniczego. Podobnie jak w przypadku kącika do zabawy, przy aranżacji placu można wykorzystać akcesoria sprzedawane w centrum, takie jak huśtawki, zjeżdżalnie czy parki linowe. Jest to doskonałe połączenie ekspozycji i miejsca zabawy dla najmłodszych.

 

Uczyć, bawiąc

Jednym ze skutecznych sposobów na urozmaicenie pobytu dzieci w centrum ogrodniczym jest zatrudnienie animatora, który przez swoje doświadczenie w pracy z dziećmi potrafi skutecznie urozmaicić im czas. Może on przygotować wyjątkowe urodziny, imieniny czy wcielić się w ulubioną postać z bajki. Ponadto, dzięki takim zabiegom, centra ogrodnicze mogą spełniać misję edukacyjną. – Nauczanie małego klienta to inwestycja na przyszłość, wychowujemy potencjalnego właściciela ogrodu, który wróci do nas za kilka lat – mówi właściciel jednego z centrów ogrodniczych we Wrocławiu. W ramach takich warsztatów placówki handlowe mogą zaproponować zajęcia praktyczne z ogrodnictwa, sadzenie drzew czy zbieranie plonów, tworzenie zielników oraz kompozycji z kwiatów. Wszystko to niewątpliwie wspiera rozwój psychiczny i fizyczny dzieci, a także zapewnia świetną zabawę. Mniejsze centra ogrodnicze mogą posiłkować się pokazami telewizyjnymi, np. z akcji sadzenia drzew czy pielęgnacji ogrodu.

 

Minizoo

Właściciele centrów ogrodniczych zgodnie potwierdzają, że jednym z najskuteczniejszych sposobów przyciągnięcia uwagi dziecka jest kącik z żywymi zwierzętami. Wiele placówek aranżuje minizoo przed sklepem. Najprostsze w utrzymaniu są woliery z ptakami oraz klatki z małymi zwierzętami futerkowymi. Właściciele centrów wykorzystują również wolne powierzchnie wewnątrz sklepu. – Mamy w centrum woliery z papugami, klatki z królikami oraz rybki w oczkach wodnych – mówi Sławomir Majewski. Choć żywe zwierzęta stanowią niewątpliwą atrakcję dla dzieci, zazwyczaj w centrach ogrodniczych jest zakaz ich dotykania. Z tego też względu ciekawym rozwiązaniem jest organizowanie kilka razy w roku dnia pod hasłem żywych zwierząt. Dobrze, gdy pracownicy centrum oprowadzą dzieci po dziale zoologicznym. Zaprezentują zwierzęta, opiszą sposoby ich pielęgnacji oraz opieki nad nimi, po czym pozwolą dzieciom na bezpośredni kontakt ze zwierzętami. – Jedną z naszych zeszłorocznych atrakcji był konkurs ze zwierzakami w roli głównej. Dzieci przyprowadzały do centrum swoich pupili, spośród których zostało wybrane najsympatyczniejsze zwierzątko – mówi Sławomir Majewski. Takie atrakcje na pewno zapadną w pamięć maluchom.


Dziecięcy asortyment

Dziecko to potencjalny klient centrum ogrodniczego. Ważne zatem, by zatroszczyć się o dostosowanie asortymentu. Dużą rotacją cieszą się artykuły przeznaczone do zabawy na świeżym powietrzu, takie jak: huśtawki, domki, liny do wspinania, place zabaw, zjeżdżalnie, baseny czy piaskownice. To asortyment, którego z pewnością nie może zabraknąć w centrum ogrodniczym, szczególnie w okresie wiosenno-letnim. – W naszej placówce posiadamy dwie kategorie produktów skierowanych do najmłodszych klientów. Jedną z nich są zabawki, przedmioty i materiały edukacyjne związane z przyrodą. W ramach drugiej kategorii produktów posiadamy przedmioty służące dzieciom do pracy i zabawy w ogrodzie – mówi Hanna Milczyńska. – W naszym centrum ogrodniczym w ramach tzw. kącika domowego, oprócz asortymentu dla dorosłych, posiadamy mniejsze odpowiedniki mebli ogrodowych, kubków czy talerzy piknikowych – mówi Ewa Sędkowska, kierownik Centrum Ogrodniczego PNOS w Poznaniu. Ważną kategorią produktów są wszelkiego rodzaju mininarzędzia ogrodowe, takie jak: sekatory, grabki, taczki, kolorowe końcówki do węży czy opryskiwacze. W ramach uzupełnienia półki z produktami z kategorii KIDS warto zaopatrzyć centrum w kolorowe kaloszki, konewki, skakanki czy parasolki niezbędne małym ogrodnikom. Dobrym miejscem do ekspozycji produktów dla dzieci jest umieszczenie ich w towarzystwie tego samego rodzaju asortymentu dla dorosłych bądź też stworzenie osobnego, kolorowego regału z produktami dedykowanymi dzieciom. Tak skomponowany asortyment dla naszych milusińskich oraz wykorzystanie jednego z zaproponowanych rozwiązań pomoże zorganizować czas wolny dzieciom, co usatysfakcjonuje ich rodziców, i w bezpośredni sposób wpłynie na częstotliwość odwiedzania centrum ogrodniczego.

REKLAMA
Targi Zieleń to życie