Nawozy odporne na sezonowość

Choć pod względem wartości sprzedaży nawozy do roślin domowych nigdy nie dorównają grupie nawozów ogrodowych, to oferta producentów jest z roku na rok coraz szersza i bardziej urozmaicona. Stały popyt nawet poza ścisłym sezonem i możliwość szerokiej dystrybucji sprawiają, że warto inwestować w tę grupę produktową  

 

Tekst: Michał Gradowski

 

Jak można przeczytać w „Garden Trends Report ” – przygotowanym przez Wyevale Garden Centers, brytyjską firmę zarządzającą centrami ogrodniczymi – popularność roślin domowych to jeden z najistotniejszych trendów w branży, a wielu milenialsom rośliny doniczkowe często zastępują małżonków, dzieci i zwierzęta domowe. Wzrasta zwłaszcza sprzedaż dużych, liściastych roślin doniczkowych, a według danych wyszukiwarki Google częstotliwość wpisywania haseł związanych z roślinami oczyszczającymi powietrze wzrosła w 2017 r. 7-krotnie. Czy ten trend napędza też sprzedaż nawozów do roślin domowych? Na pewno wpływa na kształt oferty, bo producenci dostosowują się do nowych oczekiwań konsumentów. – Czasy nawozów uniwersalnych odeszły bezpowrotnie. Świadomy klient szuka nawozów zapewniających odpowiednią ilość składników pokarmowych konkretnej roślinie, którą posiada w swoim domu. Oczekuje prostoty w użyciu, ładnych estetycznych opakowań i nawozów, które zapewnią szybki efekt działania – mówi Marcin Jakubiak, dyrektor działu Twój Ogród w firmie Agrosimex.

 

Saszetki, pianki i wiele więcej

Jak w ostatnich sezonach zmieniała się oferta czołowych producentów? – Nawozy do roślin domowych to asortyment, który wciąż się rozwija w firmie Agrosimex. Nasze nawozy w saszetkach 2 x 5 g na stałe zajęły miejsce na sklepowych półkach, sporym zainteresowaniem cieszą się nawozy krystaliczne 100 g. Na sezon 2020 wprowadzamy nowe nawozy płynne NPK, bogate w mikroskładniki odżywcze – wyjaśnia Marcin Jakubiak. Swoją ofertę w tej kategorii rozwija też firma Bros, a najważniejszą nowością są nawozy w piance. – Nawozy do roślin domowych to w naszym asortymencie istotna i bardzo liczna grupa produktowa, do której należą m.in.: nawozy płynne, nawozy w żelu i pałeczki nawozowe – mówi Sabina Jasiukiewicz, menedżer ds. marketingu w firmie Bros. – Staramy się rozwijać tę kategorię produktów dwutorowo. Po pierwsze, wprowadzając preparaty dla nowych gatunków roślin, a po drugie – poprzez nawozy w nowych formach użytkowych. Przykładem tego drugiego rodzaju innowacji są wdrożone w tym roku nawozy w piance, bardzo wydajne i wygodne w użyciu – nie wymagają wcześniejszego rozpuszczania czy rozcieńczania, a dodatkowo ich dozowanie jest wyjątkowo proste – dodaje.

 

Eliksir na dobrą sprzedaż

Przy odpowiedniej ekspozycji produkty do pielęgnacji roślin domowych świetnie sprawdzają się w sprzedaży komplementarnej. Dobrym przykładem są zestawy do pielęgnacji storczyków – idealne jako dodatek do prezentu. Grupa produktów do pielęgnacji roślin domowych jest już bardzo szeroko i nie zawiera tylko nawozów. – Warto wspomnieć o innych produktach, które stanowią uzupełnienie oferty nawozów do roślin domowych – mam tu na myśli różnego rodzaju odżywki do roślin oraz środki wspomagające właściwości gleby. W ostatnich latach marka BIOPON wzbogaciła się w tym zakresie m.in. o kilka rodzajów Eliksirów – odżywek w wygodnych, jednorazowych aplikatorach oraz o serię Biohumusów. Wszystkie te nowości produktowe zostały bardzo pozytywnie przyjęte przez rynek i stanowią obecnie istotne pozycje w naszym asortymencie – wyjaśnia Sabina Jasiukiewicz.
Stały dochód i szeroka dystrybucja

Ile znaczą nawozy do roślin domowych w całej kategorii? Ich rola z roku na rok rośnie, ale ten rozwój ma też naturalne bariery. – W przypadku marki BIOPON nawozy do roślin domowych to bardzo szeroka kategoria, która z roku na rok zyskuje na znaczeniu w ujęciu ilościowym. Należy jednak pamiętać, że produkty z tej kategorii występują zazwyczaj w niższych gramaturach czy objętościach i z reguły są tańsze niż nawozy do ogrodu, sprzedawane w większych opakowaniach. Dlatego wzrost znaczenia tej kategorii w ujęciu wartościowym nie jest już tak duży – mówi Sabina Jasiukiewicz. Ta gama produktów ma jednak wiele niepodważalnych atutów. – Jest to grupa asortymentowa, która dobrze rotuje przez cały rok i zapewnia stały dochód, nawet w „martwym sezonie” dla branży garden hobby. Nawozy do roślin domowych mają szeroką dystrybucję, często pojawiają się w sklepach niezwiązanych ściśle z ogrodem. Tego typu asortyment jest też często kupowany spontanicznie, podczas codziennych zakupów. Dobra ekspozycja pozwala na dobrą sprzedaż – wyjaśnia Marcin Jakubiak.

REKLAMA
Targi Zieleń to życie