Nowa strategia COMPO

– W całej Europie Polska jest jednym z tych krajów, w których branża ogrodnicza rozwija się najszybciej, dlatego opracowaliśmy zupełnie nową strategię i zamierzamy zwiększyć nasze inwestycje na polskim rynku – zapowiada w rozmowie z „Biznesem Ogrodniczym” Frank Miedaner, dyrektor Compo Consumer na Europę Środkową

Rozmawia: Marcin Fajerski

Jak ocenia Pan kondycję branży ogrodniczej? Czy w ciągu ostatnich kilku lat zaobserwował Pan znaczące zmiany na tym rynku?
Branża ogrodnicza w Europie Środkowej to jeden z najbardziej ekscytujących rynków. Dynamicznie się rozwija, każdego roku w sprzedaży pojawiają się innowacyjne produkty, coraz lepiej radzą sobie punkty detaliczne. Poza tym ciągle zwiększa się liczba pasjonatów ogrodnictwa, szczególnie na wschodzących, młodych rynkach, m.in. w Polsce.
Badania pokazują, że coraz więcej konsumentów poszukuje produktów wysokiej jakości, które ułatwiają pracę w ogrodzie, a także zwiększają komfort wypoczynku. W wielu kategoriach produktowych liczby mówią same za siebie, np. sprzedaż asortymentu BBQ ciągle rośnie.   

Compo jest liderem w sprzedaży nawozów oraz innych środków do pielęgnacji roślin w krajach takich jak: Niemcy, Austria, Szwajcaria, Włochy i Hiszpania. Marka Compo jest coraz bardziej popularna także w Europie Środkowej. W czym tkwi istota  sukcesu firmy?

W 1956 roku Compo Consumer było pierwszą firmą w Niemczech, która zaoferowała klientom wysokiej jakości podłoża w poręcznym opakowaniu ready to use. W ciągu kolejnych lat staliśmy się liderem w kategorii podłoży specjalistycznych, przeznaczonych m.in. do kaktusów, roślin zielonych oraz storczyków. Podobnie jak BASF, nasza firma matka, szybko uzupełniliśmy portfolio o wysokiej jakości nawozy, np. o przedłużonym działaniu.
Natomiast współpraca z firmą Syngenta, zapoczątkowana w 2005 roku, umożliwiła nam wprowadzenie markowych środków ochrony roślin wyróżniających się wysoką skutecznością.

Co jest najważniejsze w strategii rozwoju Compo Consumer? Które z działań będą strategiczne?  Na  które firma zamierza położyć nacisk?
Proces modernizacji Compo przebiega dwutorowo. Z jednej strony bazujemy na badaniach oraz bogatym doświadczeniu naszych kolegów z CompoExpert. W praktyce oznacza to, że śledzimy nowości wprowadzane na rynek profesjonalny i staramy się skorzystać z tych rozwiązań, aby mogły posłużyć właścicielom ogrodów. Dobrym tego przykładem jest ekologiczny nawóz Compo Blaukorn Novatec lub innowacyjny nawóz pod trawniki Floranid.
Z drugiej strony stawiamy na intensywne badania rynku. Współpracujemy z renomowanymi ekspertami branżowymi, zasięgamy opinii naszych partnerów biznesowych, pytamy konsumentów o ich potrzeby. Przykładem produktu, którego wprowadzenie na rynek poprzedziły szeroko zakrojone badania,  
jest nowa linia podłoży Compo Sana Super Lekkie. Stworzyliśmy więc nową recepturę, dzięki której produkty stały się lżejsze o połowę, przy zachowaniu tej samej, bardzo wysokiej jakości, z którą kojarzona jest cała linia Compo Sana. Obecnie podłoża Compo Sana Super Lekkie pakowane są w worki o pojemności 25 i 40 litrów.

Compo Consumer oferuje bardzo szeroki wachlarz m.in. podłoży, nawozów oraz środków ochrony roślin. Jakie produkty firma zamierza wprowadzić do oferty? Które segmenty rynku będą strategiczne dla Compo Consumer w najbliższej przyszłości?
Kilka lat temu zaprezentowaliśmy w Niemczech innowacyjną linię mieszanek nasion traw, dzięki czemu staliśmy się liderem w tym segmencie rynku. W ciągu ostatnich lat jednym z głównych kierunków naszego rozwoju była jednak kategoria środków ochrony roślin. Owocna współpraca z Syngentą sprawiła, że mogliśmy zaoferować miłośnikom ogrodnictwa nowatorskie preparaty, nie tylko skuteczne, ale również łatwe w użyciu oraz bezpieczne dla użytkowników. To był dla nas ogromny sukces. Przez 5 lat co roku odnotowywaliśmy większy wzrost sprzedaży niż konkurencja. Obecnie jednym z naszych priorytetów jest wprowadzenie najważniejszych pozycji asortymentowych na rynki w innych krajach.

Produkty Compo Consumer są szeroko dostępne zarówno w centrach ogrodniczych, marketach remontowo-budowlanych, jak i innych kanałach dystrybucji. Co sądzi Pan o polskim rynku ogrodniczym i jak ocenia Pan jego potencjał? Jaka jest strategia Compo Consumer na polski rynek?
W całej Europie Polska jest jednym z tych krajów, w których branża ogrodnicza rozwija się najszybciej. Kiedyś byliśmy obecni na polskim rynku tylko na półce premium, ale teraz opracowaliśmy zupełnie nową strategię działania i zamierzamy zwiększyć nasze inwestycje. Oferta Compo z pewnością stanie się dzięki temu znacznie bardziej atrakcyjna dla naszych partnerów biznesowych. Zamierzamy też zwiększyć liczbę przedstawicieli handlowych i budżet przeznaczony na marketing. Po raz pierwszy zainwestujemy w zakrojoną na szeroką skalę kampanię telewizyjną, aby skutecznie promować Compo Sana Super Lekkie. Chcemy również poszerzyć portfolio, które będzie lepiej dopasowane do potrzeb polskiego rynku. Ponadto postawimy na wzmocnienie naszej dystrybucji.

W ostatnim czasie mogliśmy zaobserwować znaczące zmiany w Compo Consumer, także w polskim oddziale firmy. Jakie będą cele Compo w Polsce na najbliższe lata?
W tym roku w polskim oddziale Compo Consumer nastąpiły bardzo istotne zmiany, szczególnie w strukturze zarządu. Razem z Marcinem Barbachem pracowaliśmy nad nową, silną strategią firmy. Pierwsze jej założenia zostaną zrealizowane już w 2013 roku. Poza położeniem znacznie większego nacisku na wdrażanie innowacji zamierzamy podjąć współpracę z polskim, dużym producentem podłoży. Chcemy połączyć dobrą logistykę naszego partnera z wysokimi standardami jakościowymi Compo. Opakowania nowych podłoży Compo o pojemności powyżej 20 litrów zyskają nowy, atrakcyjny design. Ceny tych produktów staną się bardziej przystępne niż podłoży Compo Sana, ale pod względem jakości nie będą ustępowały konkurencji.
Ponadto w najbliższym sezonie wprowadzimy nowy koncentrat nawozowy przeznaczony do roślin domowych i balkonowych w atrakcyjnej cenie oraz produkt do iglaków i krzewów ogrodowych Compo Trio. Stosowanie tego nawozu w przypadku roślin iglastych pozwala uniknąć przeprowadzania dwóch osobnych zabiegów, czyli nawożenia podstawowego i uzupełniania poziomu magnezu, które jest niezbędne, jeśli igły mają być zdrowe i zielone. Compo Trio jest produktem długo działającym, który zarówno nawozi, jak i zapobiega brunatnieniu iglaków.

REKLAMA
Targi Zieleń to życie