Nowe spojrzenie na rośliny doniczkowe

Największa na świecie giełda kwiaciarska Royal FloraHolland w Aalsmeer to nie tylko miejsce handlu roślinami ozdobnymi na wielką skalę, ale także kształtowania trendów rynkowych. Najłatwiej je dostrzec oraz wyłowić nowości podczas odbywających się co roku w listopadzie targów FloraHolland Trade Fair Aalsmeer. Wśród wystawców – podczas ostatniej edycji imprezy było ich 750 – dominują holenderscy dostawcy sprzedający towar za pośrednictwem tej giełdy. W ubiegłym roku 470 spośród nich prezentowało rośliny w doniczkach, a reszta – kwiaty cięte oraz akcesoria, takie jak pojemniki czy opakowania.

 

Tekst i zdjęcia: Alicja Cecot

 

Zielone i diamentowe

Jedną z najoryginalniejszych nowości na międzynarodowym rynku jest kalanchoe o zielonych kwiatostanach – odmiana La Mia Favorita® ‘Croco’. Główną jej ozdobę stanowią kielichy kwiatów, tworzące grzebień – taki kwiatostan jest trwalszy, ma być ozdobny do 12 tygodni dłużej niż u typowych odmian, u których płatki szybciej się starzeją. Kalanchoe ‘Croco’ pozycjonowana jest jako produkt dla młodych ludzi, ze względu na wygląd i łatwość uprawy. Oferowana bywa w eleganckich, nowoczesnych doniczkach – w kategorii premium.

Produktem z górnej półki są też odmiany kalanchoe z grupy Diamond®. Nazwa ta dotyczy całej koncepcji sprzedaży, w tym rękawów, które nawiązują stylistyką do diamentu – zawierają błyszczący hologram w kształcie tego szlachetnego kamienia.

 

Nietuzinkowe grubosze

Sukulenty, których zaletą jest odporność na niedostatek wody, a więc łatwość uprawy domowej, Easy Care, stanowią ważną grupę roślin doniczkowych. Nic dziwnego, że w jej obrębie regularnie pojawiają się nowości. Senecio ficoides ‘Aquarine Mount Everest’ to sukulent o srebrzystoniebieskich pędach, oferowany w doniczkach 15- i 17-centymetrowych. Gatunek wywodzi się ze wschodniej Afryki, ale do europejskich kwiaciarń i centrów ogrodniczych trafiają okazy wyprodukowane w Holandii.

Jeszcze bardziej egzotycznie prezentują się nowe, atrakcyjnie zabarwione odmiany skrytokwiatu (Cryptanthus) – gatunku z rodziny Bromeliaceae, pochodzącego z Ameryki Południowej. Są nimi ‘Eileen’, ‘It’ oraz Ti’ o zielono-różowo-kremowych liściach z pofalowanym brzegiem.

Rynkowym przebojem z asortymentu giełdy Royal FloraHolland stała się ostatnio haworsja – Haworthia limifolia ‘Spider White’, odmiana o wyraźnych, białych paskach na szarozielonych liściach. Wprowadzona do obrotu w 2015 r., została wyróżniona prestiżową nagrodą „Szklanego Tulipana” w kategorii „Rośliny doniczkowe”, przyznawaną najbardziej obiecującym nowym produktom, które trafiły na tę giełdę.  

 

 

Bliżej natury

Kokodama® to półkuliste doniczki-osłonki, przeważnie z włókna kokosowego. Wykonywane są ręcznie na Sri Lance i służą do eksponowania roślin we wnętrzach albo na tarasach lub balkonach. Mogą być ustawiane bądź zawieszane. Do punktów sprzedaży detalicznej dostarczane są specjalne „stojaki” przeznaczone do prezentacji tych produktów – Kokodama Selling Trees, które pomagają przykuwać uwagę klientów.

 

 

 

Chryzantemy na wesoło

Doniczkowe chryzantemy – odmiany o kwiatostanach średniej wielkości – gwarantują feerię barw i na międzynarodowym rynku są całorocznym towarem, niekojarzonym z cmentarzami. Na przykład holenderska firma Berkhout Plants produkuje i sprzedaje 3,5 mln tych roślin rocznie – pod marką Chrysabella®. Stosuje kilka rodzajów kolorowych rękawów, dopasowanych do pór roku. Część roślin proponuje w postaci „miksów” po 3 odmiany w jednej doniczce, zapewniając jeszcze bardziej spektakularny efekt barwny. Nowocześnie podane chryzantemy są kierowane na rynek prezentów, na którym można uzyskać wyższe ceny niż za produkty masowe.

 

 

Koncepcje: kolor, zestaw, prezent

Nieustannie popularne, zwłaszcza w niektórych krajach np. w Rosji, są sztucznie farbowane storczyki z rodzaju falenopsis (Phalaenopsis), których kolejne „wersje” pojawiają się na rynku.

Podanie cyklamenów z „make-upem” (Make-Upz® Cyclamen) jest natomiast nową koncepcją sprzedaży. Są to miniaturowe odmiany należące do grupy Super Serie, z ufarbowanymi na niebiesko kwiatami, w torebkach pasujących do innowacyjnego designu. Kolor ma się utrzymywać na kwiatach przez 35 dni. Zapowiadane są również cyklameny z „makijażem” w innych nietypowych barwach.

Minicyklameny w pojemnikach 6-centymetrowych, oferowane w parach (w ceramicznych osłonkach o kontrastowych kolorach – białym i czerwonym) to z kolei zestaw szczególnie chętnie kupowany w Holandii na Dzień Matki. Przy tej samej okazji dobrze sprzedają się tam inne „dwójki”, jak białe i różowe miniaturowe cantedeskie tzw. kalle, także w kolorowych doniczkach.

Kolejny koncept polegający na sprzedawaniu kilku roślin naraz to np. pierwiosnkowa „trójka” – 3 prymule w potrójnej plastikowej, barwnej osłonce, dopasowanej do koloru kwiatów tych roślin.

Szczawiki (Oxalis) w małych doniczkach o średnicy 6-9 cm to w niektórych krajach typowy towar „sylwestrowy”, oferowany przed Nowym Rokiem. W tym okresie bowiem szczawiki, przypominające czterolistną koniczynę, są szczególnie w Niemczech typowym prezentem „na szczęście”. Wzbogacane są o wartość dodaną – przybierane gadżetami również przynoszącymi szczęście, jak figurki kominiarza lub atrybutami noworocznymi, np. buteleczki z szampanem, a ponadto umieszczane w kolorowych osłonkach.

 

 

Zdrowie, własna uprawa

Nabierają znaczenia koncepcje sprzedaży, które wykorzystują i lansują dodatni wpływ roślin na zdrowie. Przykładem może być „Hang-on-Green” – klient komponuje swój własny zestaw pnączy w wiszących doniczkach, poprawiając zarazem atmosferę w przestrzeni, w której mieszka lub pracuje.

Koncept marketingowy pod markową nazwą „Tea Time” dotyczy ziół. Są one tak podane, by zachęcić konsumenta do kupowania ich jako surowca do sporządzania własnych, świeżych, domowych herbatek. Podstawową rośliną jest mięta o różnych smakach, w zależności od odmiany, której towarzyszy lippia trójlistna Lippia citriodora naturalny słodzik. Rośliny oferowane są parami: mięta i lippia w przykuwających wzrok, a jednocześnie ekologicznych, papierowych torbach. Są towarem „do wzięcia” – sięgnięcia po nie pod wpływem impulsu w samoobsługowych punktach sprzedaży, głównie supermarketach. Mogą być zarazem traktowane jako prezent, zwłaszcza że koncepcje typu grow your own stają się coraz popularniejsze wśród masowych odbiorców.

REKLAMA
Targi Zieleń to życie