Dzięki niestandardowym projektom firma Vilmorin Garden stała się liderem w branży nasion. Violetta Ratajczak tłumaczy, dlaczego warto rozwijać i wdrażać projekty CSR, jak wpływają one na lokalną społeczność i budowanie relacji z klientem oraz dlaczego w tych działaniach warto być autentycznym
Już ponad połowa przedsiębiorców w Polsce decyduje się na wdrażanie praktyk z zakresu odpowiedzialnego biznesu. Na czym polega program CSR w Vilmorin Garden?
Dojrzały i odpowiedzialny biznes stawia na wartości, które wzmacniają drogę do sukcesu. W Vilmorin Garden dążymy do budowania wartości ekonomicznej i relacji społecznej. Nasze działania CSR są bardzo zróżnicowane i podzielone na trzy obszary: relacje biznesowe, kreowanie rozwoju branży i relacje społeczne. Przykładem jest cykl szkoleń „Siewca wiedzy” wspartych funduszami pozyskanymi z PARP oraz „Korzyści dla handlu płynące ze sprzedaży produktów Premium” bezpośrednio finansowane przez firmę. Dostarczona wiedza i narzędzia pozwalają myśleć szerzej na poziomie strategicznym i odpowiedzieć sobie m.in. na pytanie, w jakim kierunku będzie zmierzał rynek i jak się przygotować do zmian. Od pięciu lat jesteśmy także partnerem strategicznym podczas Forum Branży Ogrodniczej powstałej z inicjatywy firmy Media Experts, wydawcy periodyku branżowego. Wraz z Prezesem Vilmorin Garden, Władysławem Peterem bierzemy udział w panelach dyskusyjnych, prezentacjach dzieląc się naszym doświadczeniem z całym środowiskiem branżowym. Kolejnym działaniem jest współpraca z Fundacją Pomocy Wzajemnej BARKA w Poznaniu. Stworzyliśmy w firmie m.in. miejsca stażowe, aby najbardziej zaangażowane osoby dostały szansę pracy poza Barką.
To dorośli, a co z edukacją dzieci – czy też jest ważna?
Edukacja najmłodszych jest niezwykle istotna. Musimy zrobić wszystko, aby dzieci pokochały pracę w ogrodzie. To przecież przyszli świadomi konsumenci naszych produktów i zdrowego stylu życia. Prowadzimy edukacyjne festyny dla najmłodszych w myśl hasła „Działam lokalnie – myślę globalnie”. Takie inicjatywy uczą dzieci nie tylko podstaw ogrodnictwa, ale przede wszystkim samodyscypliny, pracy i odpowiedzialności. O sukcesie świadczy entuzjazm z jakim mali ogrodnicy uczestniczyli w powierzonych im zadaniach i podziękowania – laurki, które otrzymaliśmy. Wspieramy również Fundację Drabina Rozwoju, dofinansowaną z Funduszy EOG na budowę unikatowego Multimedialnego Centrum Natura w Ostrołęce. Ma ono zostać otwarte w III kwartale tego roku, a znajdą się w nim kino 5D z ekranem 360˚, sale doświadczeń oraz ogród doświadczeń dedykowane dla dzieci i młodzieży. Centrum stanie się ważnym ośrodkiem promującym ochronę różnorodności biologicznej. Dostarczymy do centrum nasiona do przeprowadzenia warsztatów oraz będziemy wspierać centrum niezbędną wiedzą. Do projektu wraz z Fundacją zaprosiłam kilka firm z branży ogrodniczej. Marka Vilmorin ma ponad 270-letnią tradycję dzielenia się wiedzą, prowadzenia badań i wdrażania innowacji. To zobowiązuje.
Wspiera Pani także fundację Ewy Błaszczyk „Akogo?” i klinikę Budzik.
Fundację wspieramy finansowo, żeby dzieci miały opiekę oraz by specjaliści pomogli im obudzić się i powrócić do życia. Nie robimy tego sami. W ponad 350 sklepach i centrach ogrodniczych w całej Polsce pojawiły się plakaty z hasłem „Razem z Vilmorin Garden wspieram Fundację AKogo? i Klinikę Budzik”. To sami właściciele i pracownicy sklepów logowali się na naszej stronie www.vilmorin-garden.pl i zamawiali materiały POS do komunikacji. Wspólnie mamy poczucie niesienia pomocy potrzebującym. Odwiedzając klientów często słyszałam o ich inicjatywach wspierających lokalne środowiska. Jestem dumna i szczęśliwa, że moje życie zawodowe związane jest z tak szlachetnymi ludźmi.
Takie działania pomagają zbudować trwalszą i głębszą więź z klientem?
Mając 30-letnie doświadczenie zawodowe wiem jedno, że bycie autentycznym w tym, co robimy jest doceniane i szanowane. Buduję z klientami więź z całą firmą poprzez uczciwość, odpowiedzialność, troskę o naszych klientów.
Przedruk z Pierwszego Miliona nr 1 maj 2016.