Ogrodosfera – wygodne i szybkie zakupy online

Ogrodnicze sklepy stacjonarne oraz internetowe rządzą się swoimi prawami i nie stanowią dla siebie poważnej konkurencji. Te ostatnie korzystają z faktu, że sprzedaż w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy mocno przeniosła się do sfery wirtualnej. O tym, jakie trendy dominują, co dobrze się sprzedaje i które produkty czekają na swoje „pięć minut” rozmawiamy z Radosławem Piekarskim, specjalistą ds. e-marketingu w firmie Ogrodosfera.pl

Rozmawia: Michał Mazik

Jakie ogrodowe trendy można zauważyć analizując wyniki sprzedaży Ogrodosfery? Sprzedaż jakich produktów znacząco wzrosła w ostatnich latach?
Branża ogrodnicza z roku na rok odnotowuje wzrost popularności, a klienci coraz częściej przenoszą swoje zainteresowanie z wnętrza domu na zewnątrz (ogród, taras). Jest kilka powodów tego trendu – cieplejszy klimat czy chęć spędzania czasu na powietrzu przy zachowaniu domowego komfortu. Dodatkowo rosnąca różnorodność oraz większa dostępność produktów do wyposażenia ogrodów przekłada się również na wyniki handlowe i pozwala zaspokoić potrzeby wymagających klientów. W Ogrodosferze bardzo szybko i prężnie rozwija się cała kategoria mebli do ogrodu. W przypadku najpopularniejszych zestawów ogrodowych klienci mają możliwość indywidualnego dobierania produktów wedle wymagań, dzięki czemu mogą samemu skompletować zestaw mebli idealnie współgrający z przestrzenią w ogrodzie i ich wymaganiami. Poza znacznym wzrostem sprzedaży mebli ogrodowych zwiększyło się również zainteresowanie tunelami foliowymi do uprawy roślin. Jest coraz więcej początkujących ogrodników, chcących rozpocząć przygodę z własną uprawą warzyw i owoców. Można powiedzieć, że jest to dla nich powrót do korzeni.

Tutaj można zobaczyć ofertę mebli ogrodowych.

Często mówi się, że grillowanie to ulubione hobby Polaków. Jakie grille są teraz na czasie?
Choć to rzeczywiście popularne stwierdzenie, to jednak większość społeczeństwa swoje „ulubione hobby” woli realizować z wykorzystaniem prostych konstrukcji zakupionych w marketach – jednorazowych grilli lub małych grilli przenośnych, które nadal stoją ponad solidnymi, zaawansowanymi grillami. Powszechne jest przekonanie, że niezależnie od wyboru grilla potrawy będą smakowały podobnie, więc nie ma sensu wydawać większych środków na lepsze modele. Nadal głównym czynnikiem wyboru pozostaje cena.

Jednym z najczęściej użytkowanych obiektów w ogrodzie jest taras. Jaki typ zadaszenia polecacie swoim klientom i dlaczego?
Zdecydowanie zadaszenie na aluminiowej konstrukcji z pokryciem z poliwęglanu. To niesłabnący trend o solidnych fundamentach. Takie zadaszenie nie rdzewieje, jest odporne na wszelkie warunki atmosferyczne. Dobrze przymocowane do podłoża, bardzo stabilne i odporne na silny wiatr. Do tego dach z poliwęglanu chroni przed UV, przepuszcza światło tak, by było widno, a przy tym jest odporny na uderzenia – stłuczenia. Dodatkowo jest po prostu bardzo ładną konstrukcją wpasowującą się w nowoczesną architekturę.

Czy mini-szklarnie i niewielkie inspekty mają przyszłość? Jak i gdzie je wykorzystywać? Czy to się sprzedaje?
Mini-szklarnie – jak najbardziej tak. Coraz więcej czasu spędzanego na balkonach i tarasach, popularność ogrodnictwa i chęć spożywania ekologicznych produktów – wszystko to wpływa na coraz jaśniejszą przyszłość mini-szklarni. Sprzedaż powoli wzrasta. Inspekty zostają jednak w tyle. Jest to konstrukcja zazwyczaj nieznana osobom wchodzącym w świat ogrodnictwa, którzy dokonują zakupów online.

Jakie jest największe wyzwanie handlowe sklepów ogrodniczych działających online? Czy konkurują one bezpośrednio ze sklepami stacjonarnymi?
Nadal głównym problemem jest logistyka. Produkty ogrodnicze to często asortyment o niestandardowych gabarytach, a zamówienia często składają się z kilku paczek. Wynikiem tego są trudności ze znalezieniem odpowiedniej firmy logistycznej do bezproblemowego i szybkiego doręczania paczek w skali całej Polski. Bezpośrednio przekłada się to na zadowolenie klientów i sprzedaż.
Natomiast odpowiadając na drugą cześć pytania – choć może wydawać się to dziwne, ogrodnicze sklepy stacjonarne nie są dla nas bezpośrednim konkurentem, chyba, że też zaczynają handlować w sieci. Jeśli ograniczają się tylko do sprzedaży stacjonarnej, nie ma pola do konkurowania, bo sklepy tego typu zaspokajają potrzeby klientów, którzy przed zakupem chcą dotknąć produktu, upewnić się, zasięgnąć porady sprzedawcy. Natomiast sklepy takie jak Ogrodosfera odpowiadają na potrzeby klientów, którzy chcą zrobić zakupy wygodnie i szybko, z dostawą „pod drzwi” domu czy mieszkania.

Jak pandemia wpłynęła na sprzedaż produktów w sklepie Ogrodosfera?
Pandemia zdecydowanie pozytywnie wpłynęła na sprzedaż Ogrodosfery, ale taki trend można zauważyć w każdej branży, w której możliwy jest handel online. Siłą rzeczy sprzedaż ze strefy stacjonarnej przeniosła się do przestrzeni wirtualnej – bezkontaktowej. Wzrosło również zainteresowanie ogrodnictwem, bo klienci „zamknięci” w swoich domach, mając przy okazji szczęście posiadania ogrodu czy tarasu, zaczęli mocno interesować się zmianą aranżacji, uprawą czy wzbogaceniem wyposażenia. Myślę, że ten trend zostanie z nami na dłużej.

REKLAMA