Już za nami międzynarodowe targi szkółkarskie Plantarium 2016, które od lat odbywają w trzeciej dekadzie sierpnia w holenderskiej miejscowości Boskoop. Tegoroczna 34. edycja odbyła się w dniach 24-27 sierpnia z hasłem przewodnim show it!. „Biznes Ogrodniczy” reprezentował Jarosław Olewicz, wydawca magazynu
Plantarium po raz drugi w tym roku zostało połączone z Groen Direct – hurtową ekspozycją bogatego, giełdowego asortymentu szkółkarskiego, dzięki temu ofertę przedstawiło łącznie ok. 750 wystawców. Targi odwiedziło ok. 20 tys. zwiedzających z całego świata. Tyle o liczbach, ponieważ Plantarium słynie z przedstawiania koncepcji marketingowych, które wpływają na poprawienie efektywności sprzedaży. Co roku organizatorzy imprezy wybierają dla niej hasło przewodnie. Motywem wiodącym tegorocznej edycji było hasło „Show it!”, które miało inspirować do pokazywania nowości, prezentacji gotowych kompozycji, konceptów marketingowych, pobudzania emocji klientów. Toon Ebben z Boomkwekerij Ebben B.V. w Cuijk, oficjalnie otworzył Plantarium 2016 w środę, 24 sierpnia. – Hodowcy powinni bardziej skupić się na tym, co można zrobić z roślinami, a nie na tym, by je tylko produkować. W myśl przewodniego hasła wystawy „Show it” ich działania nie powinny odbywać się za kulisami, ale przede wszystkim docierać do szerokiej publiczności – mówił Ebben podczas otwarcia. W przemówieniu inauguracyjnym przewodniczący Plantarium Jan Willem Griep stwierdził, że aby odnosić sukcesy na szkółkarskim rynku konieczne jest proponowanie roślin o dużej zdolności adaptacji i odporności, dodając jednocześnie, że szkółkarze w tych zakresach odnoszą sukcesy i dlatego w branży panuje duży optymizm. – Polecam wszystkim udział w Plantarium, które są najważniejszą imprezą w Europie, promującą nowości oraz koncepty marketingowe pomagające w sprzedaży roślin. To zdecydowanie wydarzenie pełne inspiracji, gotowych konceptów marketingowych, które można wykorzystać w centrach ogrodniczych, aby zwiększyć sprzedaż – podsumowuje Jarosław Olewicz, wydawca „Biznesu Ogrodniczego”.
Najlepsza roślina Plantarium
W tym roku do konkursu nowości zostało zgłoszonych aż 129 roślin. Najlepszą rośliną Plantarium została tawułka Atilbe ‘Chocolate Chery’ – Mighty
Plantarium słynie z przedstawiania nowych roślin, pojawiających się w szkółkarskiej branży. W 34. edycji Plantarium aż 129 rośliny zostały zgłoszone do nagrody nowości. Ostatecznie ocenie poddano 98 roślin, kilka szkółek musiało wycofać swoje zgłoszenia ze względu na nieprzewidziane okoliczności. Jury poza najlepszą rośliną Plantarium przyznało 4 złote medale, 12 srebrnych oraz 21 brązowych.
Najlepsza roślina Plantarium – tawułka Atilbe ‘Chocolate Chery’ wyróżnia się pokrojem, pięknym kształtem, posiada efektowne, duże aksamitno-czerwone kwiaty i czerwone pędy. Liście są koloru czekoladowo-czerwonego, zmienią się na kolor ciemnozielony, gdy roślina jest w pełnym rozkwicie. Kolor czekoladowo-czerwony powraca automatycznie po zakończeniu kwitnienia. Roślina osiąga wysokość ok. 100-110 cm. Kwitnie w czerwcu / lipcu. Odmiana została wyhodowana przez Hansa van der Meer z Nieuwe Wetering. Zgłaszający: Compass Rośliny B.V. od Hillegom, w połączeniu z Hans van der Meer.
Press Awards
Zaproszeni na targi Plantarium dziennikarze z całego świata wybrali najlepszą roślinę oraz koncept marketingowy
W składzie jury znalazło się aż 32 dziennikarzy z Czech, Danii, Finlandii, Francji, Niemczech, Węgier, Włoch, Holandii, Polski, Szwecji, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii. Zdaniem dziennikarzy najlepszą rośliną Plantarium został Clematis 'Taiga’®. Jury zachwycił uderzający kolor kwiatów, ponadto docenion długi okres kwitnienia tej odmiany. Atrakcyjne podwójne niebiesko-fioletowe kwiaty pojawiają się bowiem od lata aż do jesieni. W kategorii koncept marketingowy nagroda została przyznana efektownie połączonym kolorystycznie hortensjom, Hydrangea macrophylla ‘Three Sisters’®, które będą wspaniale prezentować się na balkonie czy tarasie. Przedstawiciele prasy uznali, że będzie to doskonała roślina na prezent.