PNOS rozwija rynek profesjonalny
Firma PNOS co roku zwiększa portfolio oferowanych odmian, opierając się nie tylko na własnych, ponad 130 odmianach warzyw, ale również na odmianach kooperujących z nią firm hodowlanych, takich jak MoravoSeed, czy Graines Voltz. Rozwijanie działu sprzedaży nasion profesjonalnych będzie jednym z najważniejszych elementów strategii firmy
Tekst: Dariusz Kacprzak, menedżer ds. sprzedaży nasion profesjonalnych w firmie PNOS
Polska jest jednym z największych producentów warzyw w Unii Europejskiej (3. miejsce po Hiszpanii i Włoszech) ze średnią roczną produkcją oscylującą w granicach 5 mln t, co stanowi ok. 9% zbiorów w całej Unii Europejskiej. W strukturze zasiewów polskich gospodarstw 1. miejsce zajmuje cebula z powierzchnią upraw ok. 27 tys. ha, na 2. – znajduje się marchew (22 tys. ha), na 3. kapusta (ok. 19,5 tys. t) i odpowiednio inne ważne strategicznie gatunki, takie jak ogórki gruntowe, buraki ćwikłowe czy pomidory i kalafiory. Ogólnie w Polsce uprawia się 40 gatunków warzyw ze 250, jakie uprawia się na świecie. Całkowita powierzchnia upraw warzyw w Polsce oscyluje średnio około 185 tys. ha upraw, co stanowi ok. 1,6% powierzchni zasiewów. Tak znaczące wielkości upraw wymagają dostarczenia odpowiedniego wyselekcjonowanego i dobranego materiału siewnego, potrzebnego do uruchomienia produkcji przy sezonowości upraw w Polsce. Pod pojęciem „wyselekcjonowany” należy rozumieć nie tylko odpowiednią fizyczną jakość nasion dostarczanych na rynek producenta, ale – co równie ważne – jakość możliwych do uzyskania plonów, czyli odmian, jakie do produkcji należy zastosować. Przedsiębiorstwo Nasiennictwa Ogrodniczego i Szkółkarstwa w Ożarowie Mazowieckim Sp. z o.o. co rocznie zwiększa portfolio oferowanych odmian, opierając się nie tylko na własnych, ponad 130 odmianach warzyw, ale również na kooperujących z nią firmach hodowlanych. Ważnym ogniwem w tej kooperacji jest firma MoravoSeed, której PNOS Sp. z o.o. jest dystrybutorem na Polskę, czy firma Graines Voltz, oferująca nie tylko warzywa i zioła, ale przede wszystkim wysokiej jakości nasiona znanych na całym świecie odmian kwiatów. Plany rozwojowe Przedsiębiorstwa uwzględniają wdrażanie nowych własnych odmian warzyw, ale i odmian z innych globalnych hodowli.
Tak intensywnie rozwijający się sektor działalności Spółki opiera się na oddzielnym Dziale Sprzedaży nasion profesjonalnych skorelowanym z ogólnym systemem sprzedaży firmy i Działem Obsługi Klienta, do którego wpływają zamówienia. Osobami odpowiedzialnymi za rozwój tego sektora, wizerunkowo i handlowo, będę ja, sprawując funkcję menedżera ds. sprzedaży nasion profesjonalnych oraz Dorota Burdek, specjalista ds. sprzedaży nasion profesjonalnych.
Aktywność w terenie
Na co dzień jesteśmy obecni przede wszystkim na polach produkcyjnych w gospodarstwach produkujących warzywa, gdzie doradzamy producentom w agrotechnice upraw, oceniamy testy wdrażanych do produkcji odmian, ale i doradzamy w doborze właściwych do danego środowiska i uwarunkowań geograficzno-klimatycznych odmian. Efekty naszej pracy pomagają wszystkim podmiotom handlującym naszym asortymentem czy przetwórniom rolno-spożywczym w doborze właściwych do produkcji odmian.
Działanie takiej komórki w firmie to ważny krok w rozwoju i kreowaniu wizji przyszłych działań spółki, a przede wszystkim generowaniu możliwych zysków całego łańcucha współpracujących handlowo firm: hurtowni, centrów i sklepów ogrodniczych oraz pojedynczych przedsiębiorców.
Dajemy zatem serwis alternatywny dla działań firm z sektora zachodnich hodowli warzyw. Dodatkowo 7 przedstawicieli PNOS na bieżąco utrzymuje kontakt handlowy na podległych terenach, co urzeczywistnia działania marketingowe w handel, a zatem możliwy do uzyskania zysk ze sprzedaży.
W ramach Działu Profi PNOS jesteśmy obecni na wielu strategicznych wizerunkowo targach ogrodniczych tego segmentu, wśród których należy wymienić TSW Nadarzyn – w cyklicznej styczniowej edycji tego znaczącego na rynku producentów warzyw wydarzenia czy Agrotech Kielce – targach skupiających farmerów wielokierunkowej produkcji rolnej, odbywających się w połowie marca.
Branżowe spotkania i szkolenia
Nasze działania na terenie kraju to również szereg spotkań czy eventów branżowych, takich jak prowadzone wspólnie z branżowymi wydawnictwami ogrodniczymi dni cebuli, ogórka, papryki, warzyw korzeniowych czy kapusty czy regionalne Święta Warzyw w Pobiedniku Wielkim (woj. małopolskie) , Agropomerania (woj. zachodniopomorskie) i wiele innych wydarzeń, które w efekcie promują lokalnych producentów ogrodniczych, a zatem lokalny handel danego mikroregionu.
W tym roku położyliśmy również nacisk na szkolenia ze znajomości oferowanych przez nas odmian. Przeprowadzane są one u naszych lokalnych dystrybutorów nasion, w szkołach ogrodniczych i statutowych Ośrodkach Doradztwa Rolniczego. Wyjazdowe szkolenia przeprowadzamy dla wiodących polskich producentów warzyw, specjalistów przetwórstwa rolno-spożywczego i reprezentantów dystrybutorów nasion bezpośrednio na polach doświadczalnych naszego kooperanta firmy MoravoSeed w Sijanskym Ujezde w Czechach.
PNOS nie ogranicza się jednak tylko do działań na terenie Polski, obecni jesteśmy również na spotkaniach o charakterze międzynarodowym, takich jak np. Europejski Kongres Nasienny ESA, który w tym roku odbył się w Sztokholmie. Warto zatem współpracować z nami, handlując naszymi nasionami, szkoląc kadrę handlową czy wybrane grupy producentów. Współpraca biznesowa z firmą PNOS pozwala wygenerować zyski dla Państwa przedsiębiorstw.
Już rozpoczęliśmy sezon handlowy 2019/2020. Szereg publikacji, jakie wydaliśmy – Katalogi profi z odmianami MoravoSeed, Cennik profi z ofertą warzyw PNOS (duże gramatury), MoravoSeed, Graines Voltz, zioła i kwiaty oraz Katalog odmian na rynek profesjonalny PNOS-Moravo i Graines Voltz – powstały z myślą o wspólnym rozwoju biznesu nasiennego.