POLAN gotowy na nowe wyzwania

Po handlowym sukcesie kwiatów jadalnych i odmian warzyw do uprawy balkonowej firma POLAN przed nowym sezonem wprowadziła kolejne ciekawe nowości m.in. serię „Naturalne antyoksydanty” zawierającą 16 pozycji wyselekcjonowanych gatunków warzyw o właściwościach prozdrowotnych. – Od kilku lat można zaobserwować, że odmiany zagraniczne są sukcesywnie wypierane przez odmiany rodzime. O to nam głównie chodzi – mówi Monika Sasal, dyrektor handlowa w firmie Krakowska Hodowla i Nasiennictwo Ogrodnicze POLAN Sp. z o.o.

Rozmawia: Michał Gradowski

Które z nowych produktów wprowadzonych przed nadchodzącym sezonem do Państwa oferty będą w największym stopniu napędzały sprzedaż i dlaczego?

Produktami, które w ubiegłym sezonie zdobyły rzesze odbiorców były kwiaty jadalne oraz szeroki asortyment odmian warzyw do uprawy balkonowej, na tarasy czy na patio. W nowym sezonie poszerzyliśmy asortyment kwiatów jadalnych o kolejne 5 pozycji. Ponadto seria ta otrzymała wyróżnienie Kreator GardenTrendów 2017 oraz dostaliśmy wyróżnienie Złota Strelicja 2017 za Kulinarny Festiwal Kwiatów Jadalnych, który odbył się już po raz drugi w Ogrodach Hortulus Spectablis w Dobrzycy – byliśmy partnerem tego przedsięwzięcia. Serię nasion na kiełki w nowej szacie graficznej, którą wprowadziliśmy już w ubiegłym sezonie – ze względu na jej dużą popularność –w nadchodzącym sezonie powiększamy o kolejne nowe, ciekawe pozycje.

Mam nadzieję, że hitem sprzedażowym w nowym sezonie będzie także nowa seria „Naturalne antyoksydanty”, zawierająca 16 pozycji wyselekcjonowanych gatunków warzyw o właściwościach prozdrowotnych. Liczymy, że nowości, które wprowadziliśmy w serii podstawowej warzyw i kwiatów będą cieszyć się dużą popularnością. Wychodząc naprzeciw wielokrotnym zapytaniom naszych klientów wprowadziliśmy także oznaczenia – zarówno roślin miododajnych, jak i roślin odstraszających komary i kleszcze.

Jakie są cele handlowe firmy Polan na najbliższy sezon?

Bogaty asortyment naszej firmy sprawia, że jesteśmy jednym z największych przedsiębiorstw w branży nasiennej. Na każdy nowy sezon rozszerzamy ofertę o odmiany innych, wiodących producentów i obecnie możemy się pochwalić liczbą ponad 1400 pozycji nasiennych. Nasiona warzyw w całym asortymencie odgrywają kluczową rolę – to ok. 80% sprzedaży, a 20% przypada na nasiona kwiatów czy ziół. Najlepiej na polskim rynku sprzedają się takie warzywa, jak: buraki, ogórki, marchwie, fasole, pietruszki, rzodkiewki, sałaty oraz kopry. Eksport nasion w przypadku naszej firmy wzrasta co roku, a dużym zainteresowaniem cieszą się odmiany warzyw z naszej hodowli. Wchodząc w nowy sezon staramy się zawsze poszerzać nasz dotychczasowy asortyment o nowości hodowlane. W tym sezonie będziemy mocno promować 2 nowe odmiany ogórków mieszańcowych – ‘Arko’ F1 oraz ‘Remiz’ F1.

Na przestrzeni lat można zauważyć, że w branży hodowlano-nasiennej klienci poszukują odmian dostosowanych do naszych warunków klimatyczno-glebowych, plennych, odpornych na choroby i przede wszystkim łatwych w uprawie. Oczywiście ciągle zmieniająca się „moda rynkowa” również determinuje popyt na poszczególne odmiany. Bardzo rozpowszechniona w obecnych czasach żywność ekologiczna, produkcja ekologiczna czy zdrowa żywność wpływają na większe zainteresowanie odmianami nadającymi się do upraw ekologicznych oraz odmian zawierających duże ilości składników odżywczych. Stąd w naszym asortymencie proponujemy „Naturalne antyoksydanty” czy poszerzającą się z roku na rok liczbę nasion na kiełki. Nie należy również zapomnieć o cenie, która w dużej mierze weryfikuje ostateczne decyzje zakupowe podmiotów gospodarczych czy klientów indywidualnych. Ceny naszego asortymentu są zrównoważone, a jakość oferowanych przez nas produktów bardzo restrykcyjnie kontrolowana. Nasza firma może się poszczycić bardzo cennym kapitałem hodowlanym w postaci doświadczonych specjalistów oraz stacji i obiektów hodowlanych, dzięki czemu odmiany, które polecamy posiadają wysokie walory jakościowe i odpornościowe, a przede wszystkim są sprawdzone w naszym klimacie i naszych szerokościach geograficznych. Od kilku lat można zaobserwować, że odmiany zagraniczne są sukcesywnie wypierane przez odmiany rodzime – o to nam głównie chodzi.

Jakie kategorie produktowe będą najsilniej wspierane marketingowo?

Uaktualniamy na bieżąco katalog odmian warzyw i kwiatów z naszej hodowli czy ulotki ze szczegółowymi zaleceniami uprawowymi. Na pewno będą one wsparciem w sprzedaży bezpośredniej. W przypadku serii „Kwiaty jadalne” oraz „Naturalne antyoksydanty” również będziemy dysponować ulotkami, na których będzie można znaleźć szereg interesujących informacji. Bezpośrednia współpraca naszych przedstawicieli handlowych z hurtowniami ogrodniczymi na terenie całej Polski bardzo pozytywnie wpływa na zainteresowanie i popyt na nasze produkty. Do wzrostu sprzedaży przyczynia się również modernizacja naszego sklepu internetowego.

W tym sezonie szczególny nacisk kładziemy na promocję nowej serii „Naturalne antyoksydanty” oraz nasion na kiełki w nowej szacie graficznej oraz na promocję odmian z naszej hodowli. Sukces w sprzedaży nasion w punktach detalicznych zależy przede wszystkim od samego produktu, jego ekspozycji oraz od profesjonalizmu doradcy. Na pierwszym miejscu jest wiedza sprzedawców i ich umiejętność dobrej komunikacji z klientem. Konsument niekoniecznie musi zawsze kupić produkt – ma przede wszystkim wyjść zadowolony – albo z produktem, który spełni jego oczekiwania, albo ze zdobytą wiedzą. Wtedy wróci i przyprowadzi ze sobą innych potencjalnych klientów. Tak buduje się relacje z konsumentami, tworząc grono stałych, związanych z danym punktem detalicznym klientów. Kolejnym bardzo ważnym elementem są wszystkie reguły marketingowe dotyczące samego produktu. Największe znaczenie ma szerokość oferty, a także ciągła dostępność produktu zarówno w ilościach detalicznych, jak i hurtowych. Ważna jest też ekspozycja produktów, wygląd opakowań i „czytelność” zawartych na nich informacji oraz lokalizacja nasion na terenie punktu detalicznego. Co roku staramy się zapewniać naszym odbiorcom różnego rodzaju ekspozytory na nasz szeroki asortyment nasienny. Zwiększamy także na terenie całej Polski liczbę naszych ekspozycji całorocznych ‘shop-in-shop’, które cieszą się coraz większym zainteresowaniem – jest ich obecnie już 26.

Czy sprzedaż odmian warzyw do uprawy balkonowej, na tarasach czy patio zaczyna odgrywać znaczącą rolę w skali wszystkich sprzedawanych nasion warzyw?

Starsze i średnie pokolenie to osoby wyrosłe na tradycjach osiedlowych ogródków działkowych i przyzakładowych działek. Po utracie sporej ilości przestrzeni zielonej w miastach – poprzez likwidację działek zakładowych i niektórych ogródków działkowych – obserwujemy większe zainteresowanie  nasionami warzyw do uprawy balkonowej, na tarasy czy patio. Bardzo popularna stała się uprawa ziół w doniczkach czy uprawa takich gatunków warzyw, jak pomidor, papryka, szczypiorek, seler czy pietruszka naciowa. Ponadto można zaobserwować, że z roku na rok wzrasta popularność trendu grown your own. Nasza oferta jest dostosowywana do potrzeb klientów szukających odmian łatwych w uprawie, które są w stanie wyhodować we własnym zakresie.

REKLAMA