– Kronen zawsze chce być ze swoim asortymentem na czele stawki. Mamy głębokie przekonanie, że z produktami firmy Hauert jesteśmy właśnie w tym miejscu – mówi Jan Kułakowski, właściciel marki Kronen. O wprowadzaniu na polski rynek innowacyjnych nawozów opowiada wspólnie z Philippem Hauertem, właścicielem i prezesem firmy Hauert
Rozmawia: Michał Gradowski
Hauert jest dominującym graczem na szwajcarskim rynku nawozów. Jaka jest filozofia działania firmy?
Philipp Hauert: – Nasza firma od 100 lat koncentruje się wyłącznie na produkcji nawozów. Dzisiaj produkujemy dla czterech grup odbiorców: dla producentów roślin, dla firm zakładających i pielęgnujących ogrody, parki i zieleń miejską, dla rolników i oczywiście na rynek hobbystyczny. Szerokie spektrum naszej działalności pozwala zastosować wiedzę i rozwiązania z rynku profesjonalnego na rynku hobbystycznym. Dzięki temu jesteśmy często o krok do przodu przed konkurencją.
Od wielu lat poszerzamy dystrybucję naszych produktów, która w Szwajcarii osiągnęła już niemal 100 proc. – jesteśmy obecni prawie w każdym ogrodniczym punkcie handlowym. Jednym z głównych celów naszej działalności jest to, aby konsument był zadowolony z każdego produktu – wtedy w kolejnym sezonie znów sięgnie po nasz asortyment. Kierując się tą zasadą, osiągnęliśmy udział w rynku hobby na poziomie ponad 60 proc.
W przyszłym roku minie 350. rocznica powstania firmy Hauert. Proszę zdradzić, jaki jest sposób na biznesową długowieczność?
W głównej mierze zawdzięczamy to naszym przodkom, którzy pracowali konsekwentnie i niestrudzenie. Z jednej strony można powiedzieć, że rodzina Hauertów ma dar odpowiedniego przekazywania działalności z pokolenia na pokolenie. Dotychczas zawsze udawało się to robić bez osłabienia firmy.
Z drugiej strony to swego rodzaju fenomen, że przez te 350 lat w Szwajcarii mieliśmy bardzo sprzyjające warunki rozwoju, bez wojen i rewolucji.
Jak dowiedział się Pan o firmie Hauert?
Jan Kułakowski: Przez wiele lat mieszkałem w Szwajcarii, a obecnie moja rodzina mieszka w Niemczech. Jeśli się tam mieszka czy pracuje, to nie sposób nie znać firmy Hauert. W Szwajcarii co trzecia roślina balkonowa jest nawożona przez Hauertkugel (polski odpowiednik nawozowych kulek Kronen). To mówi samo za siebie. Ponadto profesjonaliści działający na rynku europejskim, z którymi mamy kontakt, wypowiadają się o nawozach Hauert tylko pozytywnie.
Dlaczego firma Hauert zdecydowała się wejść na polski rynek właśnie teraz?
P.H.: Nasza firma zawsze koncentrowała się przede wszystkim na rynku niemieckojęzycznym. Jednak od paru lat bacznie przyglądaliśmy się rozwojowi zarówno gospodarki, jak i branży ogrodniczej w Polsce i uznaliśmy, że warto zainwestować na tym rynku. To, że trafiliśmy na takiego partnera, jak marka Kronen, która w branży ogrodniczej jest bardzo znana i dobrze postrzegana, było trochę szczęśliwym zbiegiem okoliczności, ale w życiu i biznesie trzeba mieć czasem szczęście.
Z jakich powodów Kronen zdecydował się poszerzyć swoją ofertę o nawozy?
J.K.: Mieliśmy wcześniej oferty kooperacji z innych firm, ale nie chcieliśmy sprzedawać pod marką Kronen niczym niewyróżniających się nawozów. Byłoby to sprzeczne z naszą filozofią działania. Dopiero współpraca z firmą Hauert pozwoliła nam wprowadzić na rynek innowacyjne produkty. Kronen zawsze chce być ze swoim asortymentem na czele stawki. Mamy głębokie przekonanie, że z produktami firmy Hauert jesteśmy właśnie w tym miejscu.
W całej gamie nawozów długo działających mineralnych i organiczno-mineralnych każdy ma wyróżniające go cechy ułatwiające sprzedaż. Produkty firmy Hauert były tworzone dla profesjonalistów, ale przeznaczone są również dla hobbystów o wysokich wymaganiach.
Granulowane nawozy organiczno-mineralne nie są zbyt znane w Polsce. Proszę powiedzieć, jakie są ich cechy?
P.H.: Uprawy hobbystyczne w ogrodzie różnią się od upraw rolniczych m.in. tym, że gleba nie jest głęboko przekopywana czy pługowana i rośliny rosną w tym samym podłożu. Dlatego produkowane przez nas nawozy organiczno-mineralne nie tylko uwzględniają potrzeby pokarmowe roślin, ale także użyźniają glebę. Dzięki technologii Sphero, jesteśmy w stanie produkować nawozy organiczno-mineralne w granulacie najwyższej jakości.
Nawozy do traw Hauert są używane przez Borussię Dortmund i wiele innych klubów Bundesligi. Czy tacy prominentni klienci są bardzo wymagający?
P.H.: Zdecydowanie tak. W Bundeslidze nie ma kompromisów, jeśli chodzi o jakość murawy, nawet gdy mecze rozgrywane są zimą. Ze względu na oświetlenie i temperaturę wielkie stadiony nie stwarzają idealnych warunków do utrzymania trawy, co jeszcze podnosi poprzeczkę, jeśli chodzi o jakość stosowanych nawozów.
Dlaczego zdecydowaliście się na umieszczenie logo Hauert i logo Kronen obok siebie na opakowaniach?
J.K.: Dualny marketing jest w tym wypadku podejściem bardziej szczerym i wiarygodnym. Kronen jest dobrze znaną marką w branży ogrodniczej, ale nie jako producent nawozów. Jesteśmy dumni z naszego partnerstwa z firmą Hauert i chcemy to komunikować naszym klientom.