Walne Zgromadzenie Członków Polskiego Stowarzyszenia Centrów Ogrodniczych połączone z obchodami jubileuszu 20-lecia PSCO, które odbyło się w Hotelu Windsor w Jachrance, przerosło nawet oczekiwania organizatorów. Czy równie udane były targi dla producentów towarzyszące temu wydarzeniu?
Tekst: Michał Gradowski
PSCO – działające już 20 lat, skupiające właścicieli 60 dużych polskich centrów ogrodniczych – to jedno z najważniejszych stowarzyszeń w branży ogrodniczej. Jak członkowie Stowarzyszenia uczcili swoje święto? – Byliśmy pozytywnie nastawieni do jubileuszu PSCO, ale ostateczne efekty przerosły nasze oczekiwania. Jeśli miałabym podsumować głosy właścicieli centrów ogrodniczych należących do Stowarzyszenia oraz wystawców to wydarzenia było naprawdę udane – mówi Marzena Bartosiewicz, prezes zarządu PSCO.
Producentom, którzy wzięli udział w targach towarzyszących temu wydarzeniu, zależało jednak przede wszystkim na wynikach handlowych. Czy osiągnęli swoje cele? – Po raz pierwszy uczestniczyliśmy w targach towarzyszących Walnym Zgromadzeniom PSCO. Wcześniej liczba wystawców była limitowana, tym razem można było zobaczyć szersze spektrum producentów, a także centra ogrodnicze spoza PSCO. Uznaliśmy więc, że warto pokazać się wśród wiodących firm na rynku ogrodniczym. Targi były dobrą okazją do prezentacji nowości i promocji przygotowanych na nowy sezon, choć nie koniecznie do zbierania zamówień. Zamówieniami zajmą się nasi przedstawiciele, którzy odwiedzą centra ogrodnicze zainteresowane podjęciem współpracy. W czasie targów promowaliśmy przede wszystkim ofertę Hozelock-a – wielu klientów, którzy sprzedawali produkty tej marki przed laty było zainteresowanych wznowieniem współpracy – mówi Grażyna Lipiak, Senior Product Manager w firmie Victus-Emak.
Jak na okrągły jubileusz przystało – wydarzenie przygotowano „na bogato”. – Jubileuszowe spotkanie PSCO zostało zorganizowane w efektownym miejscu, a wydarzenie przygotowano z dużym rozmachem. Odbyliśmy konkretne rozmowy z mniej więcej 15 klientami, na ich efekty musimy jednak poczekać. Frekwencja i zainteresowanie ofertą wystawców mogłyby być jednak większe – mówi Stanisław Wojtowicz, dyrektor ds. marketingu w firmie Planta.
Na targach swoją ofertę prezentowali także czołowi producenci roślin. – Targi PSCO oceniamy pozytywnie z punktu widzenia korzyści dla szkółki – bezpośrednie rozmowy z właścicielami, którzy do tej pory wahali się co do podjęcia współpracy, powinny przynieść oczekiwany efekt. Zwykle na tego typu targach nie zbieramy zamówień, ale omawiamy warunki współpracy. Tym razem jednak mieliśmy jedno konkretne zamówienie na partię wiosennego materiału od zupełnie nowego klienta. Na tak konkurencyjnym rynku pozyskanie jednego czy dwóch nowych klientów należy uznać za sukces – mówi Anna Panek, właścicielka Gospodarstwa Szkółkarskiego Panek.