Relaks dobrze udekorowany

Sprzedając asortyment z kategorii decoru ogrodowego trzeba pamiętać, że donice to za mało, żeby zainteresować klientów. Konsumenci, dla których ogród jest głównym miejscem spędzania wolnego czasu, poszukują także takich produktów jak świece, kolorowe bawełniane kule świetlne czy lampiony

Tekst: Natalia Dur

Ogrodowe dekoracje to coraz lepiej rotujący asortyment. Duże zyski ze sprzedaży zapewniają przede wszystkim odpowiednia aranżacja i ekspozycja. Jest to szczególnie istotne w przypadku sprzedaży donic o dużych gabarytach. Duża powierzchnia w centrum pozwala stworzyć z nich interesującą prezentację i odpowiednio skomponować ją z roślinami, co dodatkowo zwiększa zainteresowanie klientów. – Duże donice sprzedają się bardzo dobrze, choć dla części klientów barierą jest wysoka cena. Warto przekonać ich, że duży i solidny produkt posłuży im przez lata – radzi Katarzyna Kluczyńska, właścicielka Centrum Ogrodniczego Marman w Wągrowcu. Wśród najlepiej rotującego asortymentu wskazuje lampiony. – Szczególnie dobrze sprzedają się te w kolorze drewna i białe. Małym zainteresowaniem cieszą się natomiast czarne – podkreśla. – Bardzo dynamicznie zmienia się postrzeganie ogrodu przydomowego przez Polaków – mówi Iwona Jeż, specjalista ds. marketingu w firmie Lamela. – Dzisiaj jest on miejscem wypoczynku, relaksu po ciężkim dniu pracy, nie zaś miejscem, gdzie ciężko pracujemy kopiąc, grabiąc i przycinając. Chcemy czuć się w nim dobrze, beztrosko i swobodnie. Ogród coraz częściej ma odpowiadać określonej stylistyce, nawiązywać do konkretnych inspiracji. W ogrodowym decorze prym wiedzie skierowanie ku naturze, modne są donice w kolorach i o fakturach przypominających te występujące w naturalnych materiałach – tłumaczy.


Donice nadal najpopularniejsze
Dużym zagrożeniem dla centrów ogrodniczych jest coraz większy udział tej kategorii w ofertach sieci DIY i hipermarketów. Z punktu widzenia właścicieli centrów i sklepów ogrodniczych istotne jest, by oferta była oryginalna, urozmaicona i stale poszerzana. Z rynkowych analiz wynika, że największy udział w sprzedaży produktów z tej kategorii mają osłonki i donice. Wzrasta też zainteresowanie mniejszymi ozdobami do wnętrz i ogrodów, np. rzeźbami i figurkami. Dobrze rotują również lampy i lampiony. – Donica nie jest już przedmiotem wyłącznie funkcjonalnym, ale bardzo istotnym elementem wyposażenia wnętrz i aranżacji ogrodów. Często w momencie podejmowania decyzji zakupowej klient nie wie dokładnie, gdzie ją ustawi, dlatego bardzo ważna jest jej uniwersalność – mówi Maciej Albinowski, Business Development Manager w firmie Terra Group. – Na Zachodzie, głównie w Holandii, Włoszech, Hiszpanii czy Niemczech co drugi ogród zdobią duże donice, to także bardzo popularny element dekoracyjny przy wejściu do domu czy mieszkania – dodaje.

Nadążając za modą i kolorem
Immanentną cechą kategorii decor jest zmienność. Moda na dane produkty nie trwa dłużej niż jeden sezon. Jaki asortyment do ogrodu jest obecnie najpopularniejszy? – Po kilkuletnim zastoju w minionym roku odnotowaliśmy wzrost sprzedaży figur, kolumienek i fontann artystycznych, szczególnie tych stylizowanych na antyczne. Ten asortyment sprzedaje się właściwie przez cały rok, nawet jesienią – informuje Andrzej Hornowski, dyrektor Centrum Ogrodniczego Torseed w Wierzchowiskach. Zapytana o panujące trendy Agnieszka Kowalska, prezes firmy Belldeco, odpowiada: – Widzimy spore zainteresowanie naszymi meblami ogrodowymi (ławeczki, stoliki, krzesła) w stylu francuskim, który jest już modny od kilku sezonów. Dobrze sprzedają się krzesła loftowe. Do tej pory dominowały tu odcienie czerni, w tym sezonie wprowadzimy do sprzedaży krzesła i stoliki w kilku nowych nowych kolorach. mówi. Myślę, że w kategorii ogrodowych ozdób coraz większą rolę zaczyna odgrywać kolor. Choć sporo klientów pyta jeszcze o stonowane kolory, takie jak biel i beż, to jednak widzimy, że zaczyna to ulegać zmianie. Modne były i nadal są kolory pastelowe. Ostatnio klienci poszukują dekoracji w zdecydowanych barwach – zieleni, złota i mięty – wyjaśnia.
 

 
Inspirująca ekspozycja
Agni
eszka Kowalska
właścicielka
Belldeco


Ogród jest przedłużeniem domu, zwłaszcza jeśli wyjście do niego wiedzie przez taras lub werandę. Wówczas dekoracje outdoorowe i indoorowe mogą być harmonijnie łączone i scalać obie przestrzenie. Elementami dekoracyjnymi idealnie nadającymi się do tego typu zabiegów są donice, postumenty, duże lustra, lampy elektryczne, a przy zadaszonych werandach – lampiony, świeczniki i drobne meble. Najlepszym wsparciem sprzedaży tego asortymentu jest ekspozycja i przemyślana aranżacja. Im efektowniejsza, tym wzbudzi większe zainteresowanie klientów. Koniecznie powinna być utrzymana w jednym, wybranym klimacie albo kilku wyodrębnionych – o ile miejsce na to pozwoli. Dzięki temu uda się wykreować atmosferę zachęcającą do dłuższego zatrzymania się w danym miejscu, a w efekcie do wytworzenia potrzeby stworzenia podobnej aranżacji we własnym domu i ogrodzie. Oferta decoru do ogrodu powinna także składać się z produktów z każdej cenowej półki.
 
 
 
Wkrótce na rynku
Iwona Jeż
specjalista ds. marketingu
Lamela


Najlepiej sprzedającymi się produktami są donice i kwietniki z dwoma rodzajami faktur – z fakturą rattan i dłuto. Powierzchnie do złudzenia przypominają te występujące z naturalnych materiałach, takich jak drewno czy kamień. Donice z tworzywa są przy tym bardziej atrakcyjne cenowo bez straty dla estetyki i odporności na warunki atmosferyczne. Już wkrótce na rynek trafią donice wykonane w technologii rozdmuchu z fakturą przypominającą beton. Będą występowały w czterech naturalnych kolorach.
 

 

REKLAMA
Targi Zieleń to życie