Popularność amatorskiej uprawy truskawek jest efektem popularyzacji trendu kitchen gardening. Coraz większa grupa konsumentów docenia smak owoców z własnego ogrodu. Dodatkową zaletą truskawek jest także fakt, że ich uprawa nie wymaga dużego wysiłku
Tekst: Marcin Fajerski
O własnej uprawie truskawek, poza działkowcami, marzą również młode, aktywne zawodowo osoby, które zakładają swój pierwszy ogród. Owoce tych roślin są nie tylko smaczne, ale także bogate w kwas mefylosalicynowy i ellagowy o działaniu antybakteryjnym, a pod względem zawartości witaminy C znacznie przewyższają nawet cytryny. Ponadto coraz więcej konsumentów chce samodzielnie uprawiać truskawki, bo jakość owoców dostępnych w handlu detalicznym pozostawia wiele do życzenia, a ich cena jest często bardzo wysoka. Dlatego warto mieć w ofercie sadzonki truskawek. – Popyt jest bardzo duży, nie może ich zabraknąć w asortymencie, szczególnie w kwietniu oraz maju – mówi Władysław Kubiński, właściciel Centrum Ogrodniczego Iglak w Skawie.
Podaż na miarę potrzeb
Podaż sadzonek truskawek pozwala na pełne zaspokojenie potrzeb detalistów. Oferowane są przez wiele szkółek, wyspecjalizowanych w produkcji tych roślin, a także przez hurtownie.
Właściciele centrów ogrodniczych decydują się najczęściej na składanie zamówień u szkółkarzy działających na terenie kraju. Oferują oni nie tylko zdrowo wyglądające rośliny, bardzo szeroki wybór odmian, z truskawkami o charakterze ozdobnym włącznie, ale także atrakcyjne ceny oraz rabaty przy zamówieniach od 1000 sztuk w górę.
W jakiej formie?
Szkółkarze oferują zarówno sadzonki typu frigo, świeżo kopane, jak i doniczkowane na paletach. Najczęściej w centrach ogrodniczych sprzedaje się te ostatnie, bo zapewniają wygodę kupującym, a cena całej palety zawierającej 10 i więcej sadzonek jest zazwyczaj atrakcyjna. Poza tym asortyment w tej formie łatwiej eksponować na displayach oraz stołach zalewowych.
Co nie mniej istotne, sprzedaż sadzonek truskawek jest niezwykle opłacalna, nie tylko ze względu na szybką rotację – marże są zwykle nie mniejsze niż 50%. Warto też zaznaczyć, że wybór odpowiednich odmian pozwala na skuteczne sprzedawanie tych roślin aż do jesieni. – Klienci kupują sadzonki najchętniej w okresie od kwietnia do maja, ale dostępność wielu odmian, od bardzo wczesnych do późnych, umożliwia sprzedawanie truskawek aż do początku jesieni – potwierdza Beata Nowacka, właścicielka Centrum Ogrodniczego Nowaccy w Gostyniu.
Odmiany przyjemności
Wśród odmian chętnie poszukiwanych przez konsumentów należy wymienić przede wszystkim Honeoye, Elsanta, SengaSengana, Dukat oraz Elkat. Coraz większą popularnością cieszy się też ozdobna Selva, którą wybierają nie tylko właściciele ogrodów, ale też osoby chcące upiększyć swoje tarasy oraz balkony. Dobierając sadzonki do oferty, warto pamiętać o indywidualnych preferencjach kupujących, którym może zależeć na plenności, czasie owocowania, określonym smaku owoców lub konkretnych wymaganiach dotyczących uprawy.
Smak sukcesu
Sprzedając sadzonki truskawek nie można zapominać o promocji w miejscu sprzedaży. W szczycie sezonu można wyeksponować je na displayu, warto też zainwestować w duże plakaty ze zdjęciami owoców oraz informacjami na temat uprawy, a także innych cech poszczególnych odmian. Można też ustawić w placówce tablice z przepisami na desery oraz przetwory z truskawek. Możliwości jest wiele, przede wszystkim jednak należy pamiętać o fachowym doradztwie. – Kompetentna obsługa to nieodzowny element skutecznej sprzedaży sadzonek truskawek. Pomoc niezdecydowanym konsumentom zawsze procentuje i ma bezpośrednie przełożenie na znacznie lepszą rotację tych roślin – mówi Władysław Kubiński.