Sieci – walka w parterze

Dla najszybciej rozwijających się w Polsce sieci DIY – Bricomarché i PSB Mrówka – to był udany rok w sprzedaży podłoży. Walka cenowa dotyczy głównie kory, a na popularności zyskuje, kosztem zrębków, kamień ozdobny 

 

Tekst: Michał Gradowski

 

Jak przedstawiciele sieci, które mają w Polsce najwięcej sklepów i wciąż otwierają kolejne. oceniają mijający sezon w sprzedaży podłoży ogrodniczych i produktów komplementarnych? – Na rynku można zauważyć dynamiczny rozwój segmentu podłoży. Systematycznie rośnie sprzedaż podłoży, w tempie ok. 10% w skali roku. Taka tendencja według specjalistów będzie trwała jeszcze ok. 3-5 lat. Rynek nadal nie jest nasycony, a równocześnie zwiększa się popyt na tego typu asortyment. Jednak harmonijność wzrostu uzależniona jest w dużej mierze od pogody. W sieci PSB największy wzrost obserwujemy w przypadku sprzedaży marki własnej, w ramach której oferujemy ziemię uniwersalną, do iglaków, kwiatową oraz torf kwaśny – mówi Anna Sokołowska z Działu Sprzedaży Ogród w PSB Mrówka. – Szeroka oferta asortymentu oraz sprzyjająca pogoda wpłynęły na wzrosty sprzedaży w porównaniu do poprzedniego sezonu. Wciąż prym w sprzedaży wiodą ziemie uniwersalne, pomimo pojawiających się kolejnych podłoży dedykowanych pod konkretne rośliny, takich jak podłoże do borówek, podłoże do azalii i rododendronów czy podłoże do trawników. Coraz częściej możemy spotkać na rynku podłoża BIO i produkty pokrewne np. humusy czy komposty. W  minionym sezonie kolejni dostawcy  wprowadzili tego typu produkty do swojej oferty – dodaje Maciej Kowaliński, specjalista ds. asortymentu w Bricomarché.

Jak co roku sieci najmocniej konkurują ceną na wybranym produkcie, ale w tej kategorii nie są to podłoża. – Konkurencja cenowa między sieciami występuje w przypadku krótkoterminowych, dwutygodniowych promocji i największy udział, wbrew pozorom, ma tutaj jednak kora – mówi Anna Sokołowska. – Podobnie jak w poprzednim, również w minionym sezonie bardzo niski poziom cen utrzymały najtańsze kory. Ostatecznie ceny te były w sieciach bardzo wyrównane – dodaje Maciej Kowaliński.

Jak trendy handlowe można zaobserwować na rynku w tej kategorii, biorąc pod uwagę nie tylko podłoża i korę, ale także produkty komplementarne? – Sprzedaż podłoży jest ustabilizowana i zależy już tylko od dostępności towaru oraz terminowości dostaw. Wyraźny wzrost można zauważyć w sprzedaży tzw. kory czystej, czyli tej powyżej frakcji 0-10 mm. Na rynku widoczny jest także wzrost sprzedaży kamienia – otoczaków, grysu i kory kamiennej, co skutkuje systematycznym, widocznym około od 3 lat, spadkiem sprzedaży zrębków. Decyduje tu trwałość materiału – wyjaśnia Anna Sokołowska.

 

Maciej Kowaliński, specjalista ds. asortymentu w Bricomarché:

Szeroka oferta oraz sprzyjająca pogoda wpłynęły na wzrosty sprzedaży podłoży. Coraz częściej możemy spotkać na rynku podłoża BIO. W minionym sezonie kolejni dostawcy wprowadzili tego typu produkty do swojej oferty

REKLAMA
Targi Zieleń to życie