Jak wynika z badania SW Research, już ⅔ Polaków uprawiających ogrody deklaruje, że korzysta z ekologicznych metod uprawy i pielęgnacji ogrodu. Co więcej, stoimy przed prawdziwą rewolucją — rynek maszyn ogrodniczych nieustannie się rozwija, a sprzęty oparte na elektryczności i akumulatorach powoli wypierają te spalinowe. Potwierdzają to dane największego serwisu ogłoszeniowego w Polsce, gdzie w ostatnim roku frazy „kosiarka elektryczna” czy „kosiarka akumulatorowa” – wyszukiwano w kategorii Ogród ponad 50 tysięcy razy.
Polacy chcą być bardziej ekologiczni – według badania GfK 61% osób wskazuje na to, że ochrona środowiska jest dla nich ważna. Postawę tę odzwierciedlamy w różnych sferach naszego życia – także przy uprawie ogrodu. Jak wynika z raportu „Polacy o ogrodach i zieleni w mieście” z 2021 roku, przeprowadzonym przez SW Research, 72% badanych stwierdziło, że uprawia rośliny, a 67% korzysta z naturalnych lub ekologicznych metod uprawy.
Coraz więcej mówi się także o przepisach ograniczających emisję spalin, które motywują producentów sprzętu ogrodniczego do wprowadzenia zmian – podobnie jak w przemyśle motoryzacyjnym.
Niskoemisyjne podejście do upraw i prowadzenia ogrodów coraz częściej znajduje też swoich zwolenników wśród osób prywatnych, które chętniej sięgają po ekologiczne maszyny oraz urządzenia do pielęgnacji ogrodów i działek. Nie są to wyłącznie urządzenia ręczne, a cała gama nowoczesnych, elektrycznych lub wyposażonych w akumulator kosiarek, wertykulatorów, pił elektrycznych lub podkaszerek.
Wszystko to składa się na jeden wniosek – niskoemisyjne i ekologiczne narzędzia ogrodnicze niewątpliwie będą coraz częściej wybierane przez klientów. Stanowi to także wyzwanie dla sprzedawców – jak wypromować swój biznes, by skłonić klientów do skorzystania z oferty? Na pewno warto zadbać o jego obecność w sieci. By wesprzeć działania online dla naszego biznesu, można na przykład ogłaszać się na platformach sprzedażowych, takich jak serwis OLX. Obecność tam ma wiele zalet, na przykład niweluje konieczność kreacji własnej strony internetowej, a jedynym zadaniem sprzedawcy jest przygotowanie i publikowanie ogłoszeń oraz zadbanie o relację z klientami.
Eko-ogrody jako trend?
Chcąc klienta przekonać do ekologicznej uprawy ogrodu, warto wychodzić do niego z propozycjami. Przygotowując ogłoszenie sprzedaży ekologicznego sprzętu ogrodniczego, przedstawmy kilka rozwiązań, które mogą pomóc w zakładaniu ogrodów ekologicznych. Możemy to zrobić poprzez informowanie o tym, jak przygotować glebę i trawniki oraz jakie narzędzia do tego należy wykorzystać, od jakich roślin zacząć, jaką techniką je sadzić i pokazać sprzęt pomagający w ich utrzymaniu. Dobrą praktyką jest także dopasowywanie ofert do okazji – Zbliżający się 22 maja Międzynarodowy Dzień Różnorodności Biologicznej może być dobrym momentem na zachęcenie potencjalnych klientów do proekologicznych rozwiązań. Dzięki takiemu podejściu stawiamy swoją markę w pozycji eksperta oraz stwarzamy warunki do budowania relacji i zaufania potencjalnych kupujących.
Należy też przygotować się na pytania od klientów, którzy być może dopiero wkraczają w „eko świat” lub chcą poznać szczegóły, na temat produktu. Obok szczegółowo dopracowanego ogłoszenia, pamiętajmy też o byciu dostępnym dla kupujących – poprzez czat w serwisie ogłoszeniowym, telefon, sms czy e-mail.
Ekologia się opłaca
Ograniczenie negatywnego wpływu na środowisko naturalne czy brak emisji spalin to jedne z oczywistych zalet korzystania z elektronicznych bądź akumulatorowych maszyn ogrodniczych, na które zwracają uwagę konsumenci oraz firmy działające w branży ogrodniczej. Jednakże warto klientom przypomnieć o dodatkowych zaletach korzystania z tych sprzętów, np. o tym, że takie maszyny są lekkie, poręczne, pracują bez hałasu i wibracji, czy też osiągają pełną moc w bardzo szybkim czasie.
Należy pamiętać, że współcześni konsumenci, wybierając rozwiązanie do ogrodu, będą kierować się także względami ekonomicznymi, zwłaszcza w czasach kryzysu i rosnącej inflacji. Elektryczne narzędzia również mogą sprostać tym potrzebom. Warto więc w ogłoszeniu podkreślić, że klient, wybierając akumulatorowy czy elektryczny sprzęt ogrodowy może zaoszczędzić – np. na paliwie, które jest niezbędne do pracy urządzeń spalinowych. Do klientów przemawiają też konkrety – pokażmy, ile konsumenci mogą zaoszczędzić w skali roku. Przykładowo, sprzedając kosiarki akumulatorowe, oszacujmy średni roczny koszt, który klient poniesie na potrzeby zasilania sprzętu i zestawmy to z szacunkami dotyczącymi kosiarek spalinowych. Dodajmy też dane na temat tego, w jaki sposób konsument, wybierając sprzęt pozbawiony spalin, ograniczy emisję CO2 do atmosfery.
– W ostatnim czasie obserwujemy duże zainteresowanie maszynami ogrodniczymi opartymi na zasilaniu elektrycznym bądź akumulatorowym. Nic dziwnego – konsumenci coraz bardziej świadomie podchodzą do zakupów, częściej zwracają uwagę na kwestie ekologiczne, jak i precyzyjnie kalkulują opłacalność wybranego rozwiązania – dodaje Przemysław Klemczak, menedżer kategorii Dom i Ogród w serwisie OLX.
Ekologiczny sprzęt ogrodniczy — jak przygotować ogłoszenie?
Coraz więcej firm oferuje sprzedaż niskoemisyjnego sprzętu ogrodniczego, dlatego też, aby wyeksponować nasze ogłoszenie, warto podejść do niego kompleksowo. Klient ma tylko chwilę, by zdecydować czy oferta zamieszczona w ogłoszeniu spełnia jego wymagania. Pierwszym krokiem jest wybór odpowiedniego miejsca ekspozycji oferty – nie trzeba tworzyć sklepu internetowego – można skorzystać z gotowych rozwiązań, takich jak serwis OLX, który każdego miesiąca odwiedza co trzeci Polak.
Drugi krok to przygotowanie samego ogłoszenia. W tytule ogłoszenia zadbajmy to, by podać informacje o tym, jaki napęd zawiera oferowany sprzęt. W dalszej treści rozwińmy specyfikację sprzętową: dodajmy informacje o mocy silnika, zasilaniu, pobieranej energii elektrycznej lub czasu ładowania akumulatora. Całość opatrzmy jasnymi i wyraźnymi zdjęciami, a najlepiej – dołączmy do ogłoszenia film produktowy, pokazujący działanie maszyny. Gdy ogłoszenie jest gotowe, warto zadbać o jego należytą promocję.
– Nasi partnerzy mają możliwość promowania swoich ogłoszeń, a nawet stworzenia własnej strony w domenie OLX, co pozwala na zwiększenie ich widoczności w serwisie. Ważne jest również to, że mogą korzystać ze wsparcia naszych doradców. Niezwykle istotne są też koszty prowadzenia sprzedaży w sieci. W przypadku OLX, właściciele sklepów ogrodniczych mogą skorzystać z atrakcyjnej oferty Pakietów Ogłoszeń oraz rozwiązań związanych z promowaniem ogłoszeń – komentuje Przemysław Klemczak, menedżer kategorii Dom i Ogród w serwisie OLX.
Przyszłość jest teraz. Śledząc trendy, możemy nie tylko przewidzieć, ale także przygotować się na zmieniające się preferencje konsumenckie. Dostosowana do obecnych realiów oferta to pierwszy krok do zwiększenia widoczności firmy na dynamicznie rozwijającym się rynku.