Obecnie kategoria POND to jedna z tych, która w obecnym sezonie może liczyć na wzrost sprzedaży. Kluczy do zwiększenia sprzedaży tego asortymentu jest wiele. Przede wszystkim odpowiednio dobrana oferta i wykwalifikowany personel. W jakim zatem kierunku zmierza kategoria POND i co zrobić, by jeszcze bardziej zwiększyć zyski?
Tekst: Natalia Dur
W kategorii POND panuje przekonanie o stabilizacji. Brak dynamiki sprzedaży jest obserwowany już od kilku lat i wiąże się z rosnącą liczbą dostawców na polski rynek, szczególnie jeśli chodzi o pokarmy dla ryb. Większa konkurencja oznacza również spadające marże, co w dłuższej perspektywie może oznaczać wypadnięcie słabszych dostawców z rynku – prognozuje Jerzy Urbanowicz, właściciel firmy Happet. Jednocześnie pokarm dla rybek to najbardziej dochodowy i najlepiej rotujący asortyment. Tymczasem produkty przeznaczone do zakładania oczek sprzedają się nieco gorzej. Wiodący gracze, którzy mogą zaoferować szeroką gamę produktów, liczą jednak na zyski. – Miniony sezon był w naszym przekonaniu bardzo udany, zwłaszcza jeśli mówimy o kategorii POND. Ten asortyment jest zdecydowanie w modzie. Obecny sezon powinien być równie dobry. Wskazuje na to bardzo duże zainteresowanie naszymi nowościami produktowymi, na które już w tej chwili jest sporo zamówień – mówi Albert Sobczak, Sales Manager w firmie Oase. Zdaniem Tomasza Fiszera, właściciela firmy Euronova Polska, kategoria POND w naszym kraju to wciąż rozwijający się segment. Jakie trendy dominują w tej kategorii? Oto cztery sposoby na zwiększenie sprzedaży.
1. Postaw na sprzedażowe hity
Ważne, by w centrach ogrodniczych już na początku sezonu postawić na sprzedażowe hity. Wśród najlepiej rotującego asortymentu producenci zgodnie wskazują na pokarm dla rybek. – Mimo pewnego regresu pokarm dla rybek to wciąż dobrze sprzedający się asortyment – mówi Izabela Janik, marketing manager w firmie TROPICAL. – W tym sezonie firma Tropical wychodząc naprzeciw potrzebom rynku poszerzyła swoją ofertę o dodatkową wersję opakowań pokarmu dla rybek. Są to wygodne i łatwe w transporcie worki o pojemnościach 5, 10 i 20 l. Nowe wersje opakowań dostępne są dla pokarmów dla ryb w oczkach wodnych: KOI & GOLDFISH BASIC STICKS, KOI & GOLDFISH COLOUR STICKS, POND PELLET MIX oraz POND STICKS MIXED – dodaje. Wzrost notują również produkty z wyższych półek cenowych. – Od kilku lat rośnie zainteresowanie filtracją dla stawów kąpielowych, stanowiących alternatywę dla basenów. Wzrasta grupa klientów zainteresowanych ogrodowymi efektami wodnymi i wodospadami, niekoniecznie z oczkiem wodnym – mówi Albert Sobczak.
2. Komfort i ekologia na pierwszym miejscu
Dużą popularnością cieszą się nowe technologie, ułatwiające obsługę oczek wodnych. – Klientów interesuje rozdzielnia elektryczna z siecią WiFi, która umożliwia zarządzanie sprzętem w oczku wodnym lub innym sprzętem w ogrodzie za pomocą tabletu lub smartfona – wylicza Albert Sobczak, a Tomasz Fiszer, właściciel firmy Euronova Polska, dodaje: – Zanim klient zakupi produkt najpierw przeliczy, ile wyda na jego utrzymanie – tłumaczy.
Popyt w kategorii oczek wodnych silnie kształtuje moda i trend na ekologię. Klienci zwracają coraz większą uwagę na energooszczędność produktów, szczególnie pomp do wody. – Coraz lepiej sprzedają się produkty o niskim zużyciu energii, np. oświetlenie LED, pompy z energooszczędnymi silnikami czy produkty wykorzystujące energię z natury, czyli pompy solarne. Maleje zapotrzebowanie na produkty wykonane w starej technologii – zauważa Tomasz Fiszer. Wiele produktów z kategorii oczek wodnych jest już eko – m.in. środki stabilizujące parametry wody np. pH oraz środki wiążące składniki odżywcze w wodzie, np. fosforany. Powoli rośnie też segment ekopreparatów przeciwko glonom. – Każdego roku do oferty wprowadzane są nowości, dotyczące zarówno funkcjonalności, jak i efektywności pracy urządzeń. Coraz większy nacisk kładzie się na bezobsługową eksploatację urządzeń, a także na możliwość zarządzania nimi w sposób zdalny, z wykorzystaniem smartfonu lub tabletu – mówi Katarzyna Łukowicz, specjalista ds. marketingu w firmie ADVISER.- Jednocześnie klienci oczekują atrakcyjnej ceny, skuteczności działania, niezawodności i łatwości obsługi. Coraz istotniejszym czynnikiem staje się energooszczędność, dlatego Oase wprowadziło linię energooszczędnych pomp AquaMax Premium, dla których zużycie energii jest niższe o min. 30% w stosunku do podobnych urządzeń. W ofercie pojawiły się również urządzenia zasilane energią solarną np. pompy fontannowe Aquarius Solar, Pondo Solar w gamie produktów Pontec.
3. Wiedza kluczem do sukcesu
Kategoria POND, jak żadna inna, wymaga wykwalifikowanego personelu. – Sprzedaż zależy głównie od umiejętności i wiedzy specjalistów pracujących w centrach ogrodniczych. Jeśli sklep dysponuje takimi pracownikami, sukces jest gwarantowany – mówi Tomasz Fiszer. Kategoria oczek wodnych jest specyficzna, dlatego wymaga od sprzedających dużej wiedzy i doświadczenia, którymi będą mogli podzielić się z klientami. – Jesteśmy firmą techniczną, która specjalizuje się w systemach nawadniania, w tej dziedzinie obsługujemy zarówno produkcję, centra ogrodnicze i indywidualnych klientów – tłumaczy Katarzyna Łukowicz. – Produkty do oczek wodnych Oase stanowią naturalne uzupełnienie naszej oferty i jak każda z dziedzin, w których działamy, wymaga od naszego zespołu wiedzy i wysokich kwalifikacji. Nawet najlepsze urządzenia, ale niewłaściwie dobrane nie będą w stanie sprostać potrzebom wymagającego klienta – dodaje.
4. Bądź nowoczesny
Wielu klientów oczekuje natychmiastowego efektu. Tymczasem eleganckie oczko wodne wymaga systematycznej pracy. Dlatego warto mieć w swojej ofercie produkty nowoczesne, które ułatwiają szereg prac. – Nowością w naszej firmie jest InScenio FM-Master Wlan. To rewolucyjny produkt do sterowania urządzeniami w ogrodzie – wszystko przy użyciu smartfona lub tabletu. Oświetlenie ogrodowe i pompy w oczku wodnym kontrolowane są bezpośrednio z telefonu lub tabletu według indywidualnych ustawień. Wystarczy ściągnąć aplikację na IOS lub Androida. Użytkownicy stawiają też na komfort. Bardziej niż cena zaczyna interesować ich jakość – wylicza Albert Sobczak. Bardzo ważny jest także profesjonalny i szybki serwis produktów, najlepiej u producenta, nie w firmie zewnętrznej. Dla klienta istotna jest też dostępność części zamiennych. Jeśli nie ma z tym problemów, produkt może działać o wiele dłużej, niż wynika to z okresu gwarancji.