Storytelling w mediach społecznościowych

W branżach, w których liczą się emocje, nie ma jednego doskonałego sposobu na pozyskanie klienta. Nawet doświadczeni marketingowcy nie wahają się eksperymentować, wykorzystując koncepcje zaprojektowane specjalnie z myślą o marketingu. Z tego artykułu dowiesz się, czym jest storytelling, jak stworzyć wciągające story i dlaczego miałoby ono pomóc w prowadzeniu Twojego biznesu

Mateusz Karatysz

Storytelling to koncepcja marketingowa, która polega na budowaniu relacji z odbiorcami poprzez wpływ na ich wyobraźnię i emocje za pomocą opowieści. W końcu nic nie zapada w pamięć tak bardzo, jak emocjonująca historia z bohaterami, z którymi możemy się utożsamiać i ich przygodami, pełnymi nagłych zwrotów akcji. Storytelling pozwala zatem na zamianę treści, które chcemy przekazać w historię, która posiada specyficzną strukturę – zasadniczo znaną nam chociażby z bajek.

Jak stworzyć story?
Budując angażującą opowieść, trzeba pamiętać o kilku etapach jej tworzenia. Dobre story powinno składać się z trzech następujących po sobie etapów: powinno zawierać wstęp, w którym odbiorca zapoznaje się z głównymi bohaterami i problemami, z którymi muszą się zmierzyć w dalszej części historii; rozwinięcie, w którym bohaterowie mierzą się z problemami i dzięki własnemu geniuszowi oraz np. odpowiednim produktom udaje się im przezwyciężyć trudności; zakończenie, które zawiera morał, potwierdzający przypuszczenia bohatera.
Tworząc story, należy pamiętać nie tylko o budowaniu napięcia historii, ale i o tym, by język tej opowieści został dopasowany do grupy odbiorców. Inaczej opowiada się historię o produktach dla dzieci, a jeszcze inaczej o produktach dla właścicieli ogrodów.
Dobrze opowiedziana historia powinna również stale odnosić się do emocji odbiorców. Za pomocą story zamieniamy tradycyjną sprzedaż na opowieść o rozwiązywaniu codziennych problemów, z którymi zmagają się nasi klienci.
Tworząc opowieść pamiętaj o:
Historii – stwórz wstęp, rozwinięcie i zakończenie, przez które przeprowadzi odbiorców bohater.
Emocjonalnym zabarwieniu – odwołuj się do podstawowych emocji, które większość ludzi jest w stanie nazwać. Według Paula Ekmana należą do nich:
przyjemność
zaskoczenie
strach
gniew
obrzydzenie
smutek
Przesłaniu – po co i o czym opowiadasz? Co jest w twoim produkcie/usłudze wyjątkowe?
Jakie jedno zdanie z Twojej historii powinno zostać zapamiętane?

Storytelling w Twoim biznesie
Jeśli zastanawiasz się wciąż, jak wykorzystać koncepcję storytellingu w swoim biznesie, możesz zadać sobie kilka podstawowych pytań dotyczących tego, o czym historia powinna opowiadać:
– o sobie?
– o produkcie?
– o firmie?
– o miejscu, które chcesz pokazać innym?
Być może to właśnie Ty będziesz bohaterem własnej historii, w której pokażesz innym, jak rozwiązujesz codzienne problemy zawodowe za pomocą produktów, które sprzedajesz?
Gdzie publikować story?
Jeżeli Twoje story jest już gotowe, czas zaplanować sposób i miejsce, w którym będzie ono publikowane.
Story to historia. Nie jest to jednorazowa opowieść, a ciąg wydarzeń podzielony na odcinki, który wprowadza odbiorców w kolejne etapy przygód bohatera. By opowiadać swoje story, nie potrzeba dużych środków. Popularnym kanałem komunikacji są media społecznościowe – Facebook, Instagram, a najlepiej YouTube. Przygotuj kalendarz publikacji, prezentuj odcinki swojej opowieści o stałej porze w zaplanowane dni. Zaproś na oglądania swoich znajomych i pozwól, by wciągnęła ich Twoja historia.

REKLAMA

MOZE CIĘ ZAINTERESOWAĆ: