Elementy wyposażenia wnętrz wykonane ze szkła od lat sprzedają się bardzo dobrze. Kruchy, ale zarazem bardzo wytrzymały materiał daje się formować w najróżniejsze kształty, co sprawia, że oferta szklanych dekoracji jest niezwykle bogata. Wzorem zachodnich trendów szkło w Polsce wychodzi poza cztery ściany – coraz chętniej konsumenci upiększają nim swoje ogrody, tarasy oraz balkony. Uniwersalność, a zarazem oryginalność szklanych ozdób to główne powody, dla których są one kupowane
Tekst: Dominika Pupkowska
Szkło znane jest ludzkości od zarania dziejów. Na przestrzeni tysięcy lat odkrywano nowe możliwości jego zastosowania. Elementy sztuki użytkowej oraz dekoracje dostępne są na rynku w najróżniejszych kształtach i kolorach, a mimo to potencjał sprzedażowy szkła zdaje się być nadal niewykorzystany. Według danych Polskiego Związku Pracodawców „Polskie Szkło” przemysł szklarski obejmuje przeszło 100 przedsiębiorstw. Co więcej, polskie huty szkła artystycznego produkują i sprzedają 150 tys. ton szklanych wyrobów rocznie, ciesząc się na świecie znakomitą renomą. Potwierdza to Rafał Osiński z Centrum Ogrodniczego Przyjaciele Zieleni: – Współpracujemy z dostawcami krajowymi – wiele hurtowni ma w swojej ofercie szklane produkty zagraniczne, jednak my bazujemy głównie na rodzimym rynku, przyznając, że polska oferta szklanego decoru jest równie bogata, co zagraniczna. –Korzystamy z usług krajowych dostawców i jesteśmy z tej współpracy w pełni zadowoleni – dodaje Andrzej Brylak z Centrum Ogrodniczego Ogród Marzeń.
Trudne zatowarowanie
Jak w każdej dziedzinie handlu, również wśród dekoracji, zatowarowanie stanowi czynnik decydujący o powodzeniu kategorii. Zmieniająca się wciąż moda i gusta klientów nie pomagają podczas podejmowania decyzji zakupowych. W centrach ogrodniczych z pewnością nie powinno zabraknąć wykonanych ze szkła donic i wazonów. To one w pierwszej kolejności przyciągną uwagę klienta, który w placówce kupuje popularne w ostatnich latach rośliny kwitnące. Oprócz klasycznego i eleganckiego szkła transparentnego warto zaopatrzyć się w bardziej odważne pozycje produktowe ze szkła barwionego, bielonego czy ręcznie malowanego. – Do naszej oferty sezonowo wprowadzamy kolor, np. w ostatnim sezonie modne było szkło fioletowo-liliowe, w okresie świąt Bożego Narodzenia były to kolory srebrny oraz złoty. W okresie świątecznym poszukiwane będą dekoracje szklane w srebrnych i czerwonych barwach – zauważa Mariusz Leśniarek z firmy produkującej i importującej artykuły dekoracyjne Pierrot. Również tworzone przez artystów oryginalne ozdoby, choć często o wiele droższe, z pewnością spotkają się zainteresowaniem zamożniejszych nabywców.
Naturalnie z powodzeniem
Producenci, dostawcy i przedstawiciele handlu zgodnie przyznają, że ten sezon należy do szkła naturalnego. – Szkło transparentne zawsze miało swojego odbiorcę. Modom poddawało się jedynie szkło kolorowe, barwione. Szkło naturalne jest ponadczasowe i właśnie dlatego ma najwięcej wiernych odbiorców – stwierdza Mariusz Leśniarek. Największą zaletą transparentnych dekoracji jest ich elastyczność – pasują do każdego wystroju, wnosząc do aranżacji elegancję i subtelność. Dobrze sprawdzają się zarówno w klasycznych, jak i bardzo nowoczesnych wnętrzach. – W naszej ofercie mamy różnego rodzaju wazony i osłonki ze szkła, jednak najlepiej sprzedaje się szkło naturalne. Są to produkty, które klienci chętnie kupują na prezenty – podsumowuje Andrzej Brylak.
Z cyklem przyrody
Numerem jeden tego lata są szklane osłonki do storczyków. Ich bogata oferta kolorystyczna zaspokoi oczekiwania nawet tych najbardziej wymagających: – My proponujmy klientom praktycznie wszystkie możliwe kolory i rodzaje szklanych osłonek – mówi z dumą Rafał Osiński. Ze szklanych ozdób ogrodowych modne w tym sezonie są kule oraz artystycznie uformowane kwiaty. Wbite w rośliny lub trawnik doskonale współgrają ze światłem. Karolina Omyła, purchasing manager w firmie Rojek Decor S.A., podsumowuje tegoroczne trendy: – Zdecydowanie najlepiej sprzedają się wazony – zwłaszcza cylindry o różnych wymiarach. Dużą popularnością cieszą się także świeczniki typu tealight. Chętnie kupowane są również małe świeczniki bez podstawy zakończone ostrym końcem, które łatwo wbić do kompozycji czy doniczki. Ewelina Gadulska, sales office & PR manager w Grupie Zachodniej, podkreśla zaś sezonowość w sprzedaży szklanych ozdób: – W okresie letnim najbardziej popularne są klosze, talerze i świeczniki z czystego szkła z ręcznie malowanymi, kolorowymi motywami kwiatowymi. W miesiącach zimowych natomiast obserwujemy żywsze zainteresowanie akcesoriami porcelanowymi i ze wzornictwem mozaikowym. Taki stan rzeczy podyktowany jest cyklem przyrody. Gdy jest ciepło, wszystko staje się lekkie i zwiewne, również dekoracje, natomiast kiedy nadchodzą pierwsze chłody, potrzeba nam czegoś bardziej „konkretnego” – stąd zwrot ku mozaice i porcelanie barwionej.
Własny system
Kruchość szklanych dekoracji może przysparzać właścicielom centrów ogrodniczych problemów z magazynowaniem. Dlatego tak ważne jest sprawdzanie dostaw pod względem zabezpieczania towaru, który od producenta lub dostawcy powinien przyjeżdżać odpowiednio opakowany i tym samym gotowy do przechowywania. Lepszym rozwiązaniem może okazać się zamawianie mniejszych partii towaru: – Nie mamy problemów z magazynowaniem szkła, ponieważ zamawiamy mniejsze dostawy, które pozwalają nam na regularne uzupełnianie ekspozycji – zdradza Andrzej Brylak. Systematycznie uzupełniania i przemyślana ekspozycja stanowi przecież klucz do sukcesu w sprzedaży dekoracji w ogóle. Jeśli dostawcy wywiązują się z terminów, na pewno warto opracować system regularnych zamówień eliminujący potrzebę magazynowania.
Ekspozycja idealna
Równe ustawienie wazonów czy świeczników na regałach może okazać się w dzisiejszych czasach niewystarczające. Klient odwiedzający centrum ogrodnicze chce być zaskakiwany i inspirowany. – Jeśli zależy nam na pokazaniu szkła – powinno być ono wyeksponowane w dużej liczbie. Pojedyncze sztuki nie będą wyglądały zachęcająco. Możemy również wkomponować je w inne artykuły, dopasować kształtem, kolorem czy przeznaczeniem do większych aranżacji – ten sposób ekspozycji zawsze jest najbardziej atrakcyjny dla klienta – podpowiada Mariusz Leśniarek. Szklane ozdoby powbijane w kwiaty nadadzą uroku miejscu sprzedaży i zachęcą do kupienia dekoracji. Również jak największą liczbę roślin warto eksponować w zestawach z doniczkami – zwiększając tym samym szansę na sprzedaż dwóch produktów. – Nadrzędną zasadą w ekspozycji jest stosowanie klucza kolorystycznego. Dzięki takiemu ustawieniu zostaje utrzymany wzrokowy porządek, a estetyka produktu jest dodatkowo zaakcentowana – radzi także Ewelina Gadulska. Istotną kwestią, do której klienci przywiązują dużą wagę, jest porządek wśród eksponowanych produktów – kurz i brud na szkle jest, niestety, o wiele bardziej widoczny niż na innych materiałach.
Dobre prognozy
Zamiłowanie Polaków do upiększania swojego najbliższego otoczenia szklanymi ozdobami wskazuje na dalszy rozwój kategorii i na rosnący popyt w najbliższej przyszłości. Choć szklane ozdoby nigdy nie należały do najtańszych, zawsze cieszyły się sporym zainteresowaniem. Obecnie gdy nacisk na ekologię jest w Polsce coraz bardziej wyczuwalny – szkło zyskuje kolejną zaletę – jest przecież przyjazne środowisku. Warto o tym informować klientów.