Sprzedawco, to ostatni dzwonek, aby rozpocząć aktywną działalność w sieci. Według danych OLX – największego serwisu ogłoszeniowego w Polsce – to właśnie na marzec, kwiecień i maj przypada okres największego zainteresowania kupujących produktami z kategorii Ogród. Miesięcznie odwiedza ją średnio ponad 2,5 miliona aktywnych użytkowników. A żeby zwiększyć swoją sprzedaż, trzeba pamiętać o odpowiednim pozycjonowaniu ogłoszeń w sieci, uwzględnieniu sezonowości wysiewu i sadzenia roślin oraz dopasowaniu oferty do obowiązujących trendów
Podstawą skutecznej sprzedaży roślin w sieci jest przemyślana strategia, która w tym przypadku powinna opierać się o sezonowość. Już w marcu spora grupa entuzjastów ogrodnictwa ruszy na zakupy. Ci najgorliwsi będą mieli prawdopodobnie gotowy plan, a to oznacza, że będą poszukiwali sadzonek i nasion, które wykorzystają również w kolejnych miesiącach. Dla sprzedawców to kluczowy moment, ponieważ część z nich postanowi zrealizować zakupy w internecie. A to oznacza, że równocześnie z przygotowaniem sklepu stacjonarnego, należy skomponować i wyeksponować ofertę, która umieszczona zostanie w sieci.
Nie trzeba jednak w tym celu tworzyć własnego sklepu internetowego. Wystarczy skorzystać z gotowych rozwiązań i umieścić swoją ofertę, np. na OLX, platformie, którą każdego miesiąca odwiedza ponad 13,5 mln Polaków. To rozwiązanie, dzięki któremu jedynym zadaniem sprzedającego będzie przygotowanie ogłoszeń i sukcesywne ich publikowanie. A jak to zrobić podpowiadamy poniżej.
Opracuj harmonogram sprzedaży roślin ogrodowych
Przygotowywanie harmonogramu publikacji ogłoszeń to proces, któremu warto poświęcić trochę czasu. Punktem wyjścia powinny być terminy wysiewu i sadzenia roślin. Zatem te, które znajdują się w ofercie sklepu, trzeba posegregować według miesięcy. Z części można przygotować również pakiety roślin. Pamiętać trzeba też o nowościach – miłośnicy ogrodnictwa, zwłaszcza ci zaawansowani, z pewnością będą ich poszukiwali. Kolejny krok to przygotowanie ogłoszenia. Powinno ono być tak skomponowane, żeby jego lektura przyniosła odpowiedź na większość potencjalnych pytań. Podstawowe to data siewu i sadzenia, stanowisko, którego wymagają rośliny oraz intensywność podlewania. Jeśli zaś podane informacje nie będą wystarczające, to w przypadku ogłoszeń umieszczanych na OLX kupujący może napisać wiadomość bezpośrednio na platformie, a także skontaktować się ze sprzedającym telefonicznie lub mailowo.
Na koniec zdjęcia. W przypadku roślin, zwłaszcza kwiatów i krzewów ozdobnych, najważniejsza jest estetyka – potencjalny klient musi przede wszystkim zobaczyć produkt, który planuje nabyć. Zatem w przypadku nasion warto umieścić zdjęcie opakowania, w których są one sprzedawane. Dodatkowo warto dołączyć piękne zdjęcie rośliny, którą siłą wyobraźni, kupujący, przeniesie do swojego ogródka. Szczególnie cenne dla klientów jest również wychodzenie z proaktywnymi propozycjami, dostosowanymi do konkretnych okazji. Przykładowo 1 maja z okazji Dnia Konwalii, warto przygotować specjalną ofertę sprzedaży tej rośliny. Jeśli zaś publikujemy taką krótkookresową ofertę, to OLX umożliwia wykorzystanie bannera, który wyświetlany na stronie ogłoszenia, przyciągnie uwagę kupujących. Możliwości jest wiele, a otwiera je pomysłowość. Dzięki temu zaś osoba poszukująca roślin będzie wiedziała, że po drugiej stronie znajduje się ekspert, który nie tylko chce sprzedać produkt, ale także doradca, pokazujący ciekawe i korzystne rozwiązania.
Przygotowanie ciekawego i atrakcyjnego dla odbiorców ogłoszenia to najdłuższy proces i w zasadzie jedyne zmartwienie sprzedającego na OLX, ponieważ samo zakładanie konta to kwestia minuty.
Trochę o promocji, czyli zadbaj o widoczność oferty
Zgodnie z zasadą – pierwsze wrażenie robi się tylko raz – ogłoszenie musi być tak przygotowane, żeby zwróciło i przykuło uwagę odbiorcy. Najważniejszy jest prosty, ale chwytliwy nagłówek, przygotowany zgodnie z kilkoma zasadami – zwięzły tekst, liczący maksymalnie 5-6 słów i zawierający kluczowe informacje na temat sprzedawanej rośliny. Natomiast rozwiązaniem, wspierającym sprzedaż, jest możliwość promowania ogłoszeń.
– Nasi partnerzy mają możliwość promowania swoich ogłoszeń, a nawet stworzenia własnej strony w domenie OLX, co pozwala na zwiększenie ich widoczności w serwisie. Ważnym jest również to, że mogą korzystać ze wsparcia naszych doradców. Niezwykle istotne są też koszty prowadzenia sprzedaży w sieci. W przypadku OLX, właściciele sklepów ogrodniczych mogą skorzystać z atrakcyjnej oferty Pakietów Ogłoszeń oraz rozwiązań związanych z promowaniem ogłoszeń – mówi Przemysław Klemczak menedżer kategorii Dom i Ogród w serwisie OLX.
Przejdź do działania – w marcu przygotuj ogrodników na sezon
Marzec to pierwszy z wiosennych miesięcy, w którym właściciele ogrodów i działek rozpoczynają przygotowanie ich na nowy sezon. Dlatego w swojej ofercie warto wyeksponować na przykład rozkładaną trawę, o którą wielu z kupujących będzie chciało zatroszczyć się w pierwszej kolejności.
A w odpowiedzi na potrzeby tych, którzy będą tworzyli lub uzupełniali skalniak – stworzyć kompozycję cebulek, bulw i iglaków w formie pakietu (w jednym zestawie powinno znaleźć się po 6-7 sztuk sadzonek od 3 do 5 gatunków kwiatów do posadzenia na jednej rabacie).
Marzec to też dobry czas na formowanie żywopłotów z drzew i krzewów liściastych, czy niektórych iglaków. Zatem w ofercie mogą znaleźć się produkty dla tych, którzy chcą pielęgnować drzewa i krzewy ozdobne.
W kwietniu zainspiruj do założenia sadu lub ogrodu różanego
Po marcowych porządkach i pierwszych siewach, ogrodnicy zaczynają mieć ręce pełne roboty. Przede wszystkim rozpoczyna się sezon wiosennego nawożenia roślin. W kwietniu kontynuujemy również pielęgnację trawników, ich dosiew oraz przygotowujemy się do pierwszego koszenia. To także idealny miesiąc na zakładanie sadów oraz ogrodów różanych. Pokaż zatem swoim klientom jak to robić.
Róże wymagają częstego nawożenia i zasilania, lecz nie każdy z ogrodników-amatorów o tym wie. Jako sprzedawca możesz zatem do sadzonek dołożyć w pakiecie zestaw nawozów wraz z zasadami ich używania.
W kwietniu możesz też zachęcić klientów do zakupu krzewów i drzewek owocowych. Jabłoń dobrze sprzedawać w pakiecie z gruszą czy śliwą. W ogłoszeniu warto też zwrócić uwagę na to, ile drzewek, jakiego gatunku można posadzić w zależności od powierzchni sadu. Krzewy borówki amerykańskiej warto sprzedawać w pakiecie z krwawnikiem pospolitym, który dobrze wpływa na jej wzrost. Takie porady z jednej strony zachęcają do korzystania z proponowanych rozwiązań, a z drugiej budują twoją eksperckość, jako sprzedawcy.
W maju pokaż jak założyć ozdobny ogród
W tym miesiącu możesz pokazać konsumentom, jak zakładać ogrody, których podstawą będą rośliny ozdobne. Wśród nich dużą rolę odegrać mogą rododendrony i azalie, najlepiej w pakiecie z krzewami iglastymi i liściastymi, czy roślinami wrzosowatymi, w których towarzystwie dobrze się czują. Do ogłoszenia dołącz garść porad dotyczących hodowli rododendronów, czy uprawy rabaty ozdobnej. Wśród roślin, które warto sprzedawać w maju, znajdują się też cebule i bulwy bylin niezimujących w gruncie. Z okazji Dnia Matki możesz zaś przygotować specjalną ofertę dla mam-ogrodniczek, w której znajdą się między innymi begonie bulwiaste, brodie, błonczatki, mieczyki, czy dalie.
W ogłoszeniu podkreślaj dostępność nasion kwitnących roślin jednorocznych, takich jak: nagietek, nasturcja, słonecznik czy maciejka — czas na ich wysianie przypada na pierwszą połowę maja.
To tylko kilka z propozycji sprzedaży roślin na wiosnę. Ale żeby podkręcić sprzedaż, warto prześledzić na przykład kalendarz świąt ogrodniczych, który będzie punktem wyjścia i inspiracją do przygotowania oferty na kolejne miesiące.