Nie ulega wątpliwości, że marketing jest ważną częścią każdego biznesu. Pomysłów na przyciągnięcie klientów jest wiele. Jakie metody stosują szkółkarze i jaką rolę odgrywają etykiety?
Większość właścicieli szkółek wykorzystuje tradycyjny marketing. Dominują sprawdzone od lat metody. Szkółka A&M Kałuzińscy Polskie Korzenie korzysta głównie z ofert handlowych w formie drukowanej. – Cieszą się one w Polsce niesłabnącym powodzeniem. Mimo rozsyłania kilka razy w roku mailingu z aktualną ofertą, największy odzew rejestrujemy po rozesłaniu ofert tradycyjnych, papierowych. Drukujemy również katalogi odmian własnych, gdyż są wizytówką naszej szkółki – informuje Agnieszka Pelczar-Kałuzińska, właścicielka szkółki A&M Kałuzińscy Polskie Korzenie. – W tym roku przygotowaliśmy w języku polskim i angielskim poradnik skierowany do centrów ogrodniczych. Broszura pokazuje jaki materiał roślinny jest dobrej, a jaki złej jakości, opowiada o tym, jak dbać o rośliny w centrum ogrodniczym oraz jak zachęcić klientów do ich zakupu. Może ona stanowić materiał szkoleniowy nie tylko dla właścicieli i kierowników centrów ogrodniczych, ale także dla pracowników – dodaje. – W ostatnim czasie stworzyliśmy również nowoczesne etykiety. Przybrała ona kształt mapy Polski, zawiera napis „Polskie korzenie” dowodzący, że jest to roślina wyprodukowana w Polsce i przez Polaków. Aby podkreślić wysoką jakość materiału roślinnego, została wyprodukowana na metalicznej folii, barwionej na złoty kolor. Etykiety zawierają wskazówki dotyczące stanowiska, podłoża i opis, do jakich rozmiarów roślina urośnie w przyszłości – komentuje Agnieszka Pelczar-Kałuzińska.
2015 – udany!
Anita Piątkowska-Krzewicka
Szkółka Drzew i Krzewów Piątkowscy
"Rok 2015 mimo trudnych warunków atmosferycznych uznajemy w szkółce za bardzo udany. Zanotowaliśmy znaczący wzrost sprzedaży roślin, szczególnie dużych drzew alejowych w parametrach od 14 do 18 cm. Wszystko wskazuje na to, że sezon wiosenny 2016 będzie równie udany jak poprzedni. Niestety w naszej branży ogromne znaczenia ma pogoda, która już pokazuje, że na pewno będzie utrudniać pracę w szkółce"
Zdjęcie kluczem do sukcesu
Mariusz Miłosz
Sales Manager TEK
"Najważniejszym elementem zwracającym uwagę klienta na etykietę jest dobór odpowiedniego zdjęcia. To ono tak naprawdę jest kluczem do sukcesu w przygotowaniu sugestywnej etykiety. Podstawowe znaczenie w projekcie mają także: zastosowane kolory, oryginalność i czytelność. Z pewnością kierowanie się zasadą przejrzystości i estetyki jest dobrą drogą. Etykieta pozwala zbudować przewagę konkurencyjną, jest elementem pozwalającym opracować unikatową strategię marketingową."
W Internecie kupić można wszystko – od nasion po zestawy mebli ogrodowych. Czy w tym kanale dystrybucji jest miejsce dla materiału szkółkarskiego? Choć szkółkarze zgodnie przyznają, że internetowy kanał dystrybucji nie zawładnie wolumenem sprzedaży, to warto jednak sprzedawać materiał szkółkarski w sieci. Opinię tę podziela m.in. Grzegorz Hyży, właściciel Gospodarstwa Ogrodniczego Grzegorz Hyży. Od jesieni 2012 r. działa jego sklep internetowy – RozeOgrodowe.pl. – Uważam, że rynek jest gotowy na takie kroki. Oferujemy w kanale internetowym pełen asortyment, choć konkurencja z innymi sklepami internetowymi nie jest łatwa – podkreśla. – Co roku notujemy wzrosty sprzedaży – dodaje.
Marketing odgrywa niezwykle istotną rolę w Szkółce Roślin Ozdobnych Clematisy M.K.J. Wędrowscy. – Staramy się wybierać te narzędzia, których działanie jesteśmy w stanie odpowiednio zaplanować i zmierzyć. Dobrym rozwiązaniem jest stosowanie ankiety posprzedażowej – możemy poprosić użytkownika o określenie działania, które miało największy wpływ na zakup lub z którym miał styczność przed zakupem. Niekiedy przyjmujemy zasadę, iż ostatnia forma reklamy, z którą klient miał styczność była czynnikiem decydującym w procesie zakupowym – mówi Magdalena Wędrowska, właścicielka szkółki. Z jej obserwacji wynika też, że klienci reagują na wszelkie formy okresowych zniżek, kodów promocyjnych i dedykowanych ofert. Szkółka stawia także na promocję w Internecie.
Bariery rozwoju
Robert Wójcik
właściciel Szkółki Drzew i Krzewów Ozdobnych Iglak
"Od paru lat jesteśmy częścią europejskiej czołówki pod względem jakości materiału, nasze szkółki są cenione na równi z niemieckimi czy holenderskimi, a coraz częściej wyżej oceniane niż np. włoskie. Polski rynek jest jednak bardzo rozdrobniony, do ZSzP należy kilka procent szkółek, a brak współpracy na szerszą skalę ogranicza możliwości standaryzacji oferty i optymalizacji produkcji. Barierą dla rozwoju szkółkarstwa w Polsce jest też klimat – mniej korzystny dla uprawy niż w Niemczech, Holandii czy nawet na Węgrzech. Wiedza polskich szkółkarzy jest natomiast większa niż w innych państwach Europy Środkowo-Wschodniej. Dużym ograniczeniem dla polskich szkółek jest trwający od wielu lat impas w sprawie sprzedaży materiału do Rosji oraz konflikt na Ukrainie. Kolejnym problemem dla systematycznego rozwoju naszych gospodarstw mogą być dużo bardziej ograniczone niż zapowiadane przez poprzedni rząd fundusze na inwestycje z dotacji unijnych. Polskie szkółkarstwo ozdobne, w przeciwieństwie do sadownictwa i szkółkarstwa owocowego, ma za małe wsparcie wśród decydentów."
,,Polskie” oznacza gorsze?
Michał Sutkowski
współwłaściciel Szkółki Drzew i Krzewów Ozdobnych Sutkowscy
"Na polskim rynku jest bardzo dużo importowanych roślin. Niechęć do kupowania krajowego materiału wynika z naszej mentalności, bo przez lata wmawiano nam, że „polskie” znaczy gorszej jakości. Tymczasem wiele roślin wyprodukowanych w polskich szkółkach trafia na zachodni rynek, po czym wraca do polskiego odbiorcy z zagraniczną etykietą, kojarzoną z wyższą jakością. Odwrócenie tego trendu będzie długotrwałym procesem."