Zmniejszająca się powierzchnia ogrodów, starzejące się społeczeństwo i wzrost znaczenia nowoczesnych technologii – m.in. przed takimi wyzwaniami staje obecnie branża ogrodnicza. Euromonitor International, instytut badawczy specjalizujący się w globalnych badaniach rynku, upublicznia najnowsze prognozy dotyczące przyszłości zielonego biznesu
Na całym świecie zauważalne są zmiany w strukturze i zachowaniu konsumentów. Branża ogrodnicza musi za nimi podążać, konstruując jak najatrakcyjniejsze oferty dla wciąż rosnącej populacji miejskiej. To z kolei powoduje, że potencjalny klient coraz częściej poszukuje rozwiązań dedykowanych niewielkim ogrodom. – W najbliższych latach branżę napędzać będą m.in. nowe technologie, wygoda, przystępna cena i troska o środowisko – mówi Eka Barcys z Euromonitor International. – Prognozujemy, że w latach 2015-2020 kosiarki automatyczne oraz roboty zanotują najwyższy wzrost sprzedaży wśród wszystkich produktów ogrodniczych – dodaje.
Demografia zmienia rynek
Rozwiązania ułatwiające prace w ogrodzie to również odpowiedź na zachodzące na świecie zmiany demograficzne – przede wszystkim starzejące się społeczeństwa w krajach rozwiniętych. Według szacunków Euromonitor International ludność świata do 2030 r. będzie wynosiła 8,4 mld. W tym czasie światowa populacja osób w wieku 60+ jest szacowana na 1,5 mld. I tak np. już teraz za 50% wszystkich wydatków w Wielkiej Brytanii odpowiadają osoby starsze. I to m.in. dla klientów z tej grupy kierowane w przyszłości będą rozwiązania, które przyspieszą i ułatwią prace w ogrodzie.
To powszechny trend zauważany przez specjalistów z największych światowych koncernów.
W kwietniu tego roku firma Nestlé poinformowała, że planuje otworzyć nowe centrum badawcze, które będzie się skupiało wyłącznie na rozpracowywaniu potrzeb osób starszych.
Wzrasta znaczenie sprzedaży online
W branży ogrodniczej poza wzrostem znaczenia nowych technologii rośnie też rola Internetu. Wprawdzie w badaniach kanałów dystrybucyjnych według Euromonitor International nadal dominują markety budowlane, widać jednak wyraźny wzrost znaczenia sprzedaży internetowej.
Dlaczego konsumenci coraz częściej wybierają zakupy online? Zarówno w Polsce, jak i na świecie największe znaczenie przy dokonywaniu takiego wyboru ma cena. Przez Internet klienci często kupują taniej. Tu według badań Euromonitora nie widać ogromnych różnic między konsumentami polskimi a światowymi. Są one za to zauważalne w kwestii oszczędności czasu. Przy dokonywaniu zakupów online klienci z innych części Europy czy też świata dużo bardziej doceniają rolę czasu niż konsumenci z Polski. Kolejnym argumentem, dla którego kupujący przenoszą się do sieci, jest elastyczność. Sprzedaż internetowa w Polsce do 2019 r. może wynosić ok. 14-15% wszystkich zakupów w branży ogrodniczej.
Internet ma ogromne znaczenie – nie tylko jeśli chodzi o zakupy w sklepach online. Eksperci Euromonitor International zauważają rosnącą rolę mediów społecznościowych i blogów ogrodniczych. Opinie tam zawarte mają znaczący wpływ na realną sprzedaż konkretnych produktów.
Rynek ma się dobrze
Euromonitor International ocenia wartość polskiego rynku ogrodniczego w 2015 r. na ponad
970 mln zł, czyli ok. 232 mln euro. Największy w Europie nadal jest rynek niemiecki. W ubiegłym roku oceniano go na 7,143 mld euro. – Dobre wyniki branży w Niemczech są napędzane przez korzystne warunki pogodowe, dużą liczbę innowacji oraz zamiłowanie populacji do projektów DIY – mówi Eka Barcys. Najmniejszy w Europie nadal jest rynek rumuński. Ale mimo to nawet on notuje wysokie, bo 5-procentowe wzrosty. Według ekspertów to właśnie rynki rozwijające się będą napędzać rozwój całej branży.