Innowacje zmieniają branżę

Jaką rolę w kategorii sprzętu ogrodniczego odgrywają innowacje? Tak jak w innych grupach produktowych – przed wszystkim przyciągają uwagę konsumentów. Choć producenci i dealerzy ich podejście do nowinek nazywają asekuracyjnym, to nie mają wątpliwości, że rewolucja akumulatorowa na trwałe zmieni strukturę sprzedaży urządzeń ogrodniczych       

 

Tekst: Michał Gradowski

 

Jakie nowe rozwiązania zastosowane w urządzeniach ogrodniczych w ostatnich kilku latach w największym stopniu przełożyły się na wzrosty sprzedaży? – Na pewno wprowadzenie technologii litowo-jonowej do produkcji akumulatorów i baterii. To spowodowało wydłużenie pracy urządzeń akumulatorowych, a w konsekwencji większy popyt na ten asortyment. W naszej ofercie można znaleźć wspomniane urządzenia akumulatorowe z bateriami litowo-jonowymi. Ponadto oferujemy także kosiarki spalinowe z rozrusznikiem elektrycznym, wykorzystującym tę samą technologię, która ułatwia uruchomienie urządzenia – mówi Andrzej Krysiak, prezes firmy Krysiak.

 

Rewolucja unplugged

Akumulatorowa rewolucja powoli staje się więc faktem, a pytanie brzmi nie „czy”, ale „kiedy” sprzęt tego typu wyprze z rynku hobby urządzenia spalinowe i elektryczne. – Najważniejszą z innowacji w branży elektronarzędzi ogrodniczych jest coraz powszechniejsze wykorzystywanie technologii akumulatorowej. Greenworks jest jednym z liderów innowacji w tej dziedzinie. Konsumenci przykładają coraz większą wagę do ekologii, doceniają mniejszy hałas, energooszczędność i przede wszystkim brak spalin – mówi Marcin Salata, menedżer produktu w firmie Lange Łukaszuk. – Urządzenia z akumulatorami są łatwe i wygodne w użytkowaniu i właściwie nie wymagają czynności konserwatorskich. Ich konstrukcja jest prosta, a wydajność wysoka. Żywotność ogniw akumulatorowych też jest coraz większa i wystarcza na kilkanaście lat spokojnej eksploatacji – dodaje. Obok wygody użytkowania i niskich kosztów eksploatacji równie ważne są przepisy ograniczające emisję spalin, które motywują do wprowadzania zmian. Zdaniem czołowych producentów wzrost popularności urządzeń akumulatorowych widać już wyraźnie w wynikach sprzedaży w Szwajcarii czy państwach skandynawskich, gdzie wzrosty osiągają poziom kilkudziesięciu procent. Jak jest na polskim rynku? – Duży wzrost sprzedaży odnotowaliśmy w urządzeniach akumulatorowych oraz robotach koszących. Z roku na rok rośnie zapotrzebowanie na nowoczesne technologie, a przede wszystkim na wygodę – mówi Łukasz Adamik, właściciel firmy Joker Group, prowadzącej punkt dealerski w Herbach w województwie śląskim.

 

Postawa „wyczekująca”

Polski rynek ma jednak swoją specyfikę, a polscy konsumenci – obok mniejszej zasobności portfela niż ich zachodni sąsiedzi – są też bardziej zachowawczy w swoich wyborach zakupowych. – Innowacje w kategorii sprzętu ogrodniczego są potrzebne. Zaobserwowaliśmy jednak, że polski klient przyjmuje postawę „wyczekującą”. Chce się przekonać, czy dane urządzenie zyska na popularności wśród jego znajomych, rodziny oraz czy ktoś spośród jego otoczenia używa danego sprzętu – komentuje Andrzej Krysiak. – Nasz rodzimy klient chętniej kupuje w sytuacji, kiedy miał już okazję przekonać się, że nowy produkt z oferty został sprawdzony. Takie podejście do nowości można nazwać „bezpiecznym”. Nie zauważyliśmy lawinowych zakupów innowacyjnych urządzeń, może to być również spowodowane wyczekiwaniem na bardziej korzystny stosunek jakości do ceny – dodaje. Potwierdzają to także dealerzy.

– W swojej ofercie mamy akumulatorowe kosiarki, kosy, podkaszarki, pilarki, okrzesywarki i dmuchawy do liści. Łączna sprzedaż tego asortymentu stanowi ok. 8% sprzedaży wszystkich urządzeń do pielęgnacji ogrodów. Barierą dla rozwoju tej kategorii są przede wszystkim wysokie ceny – mówi Jacek Brzeziński, doradca klienta w firmie Asago, prowadzącej sprzedaż i serwis sprzętu ogrodowego kilku marek.

 

Co przyniesie przyszłość?

Nie ma jednak wątpliwości, że innowacje już zmieniły i dalej będą zmieniać branżę ogrodniczą z uwzględnieniem najpopularniejszych trendów, takich jak eco czy sharing economy. W ubiegłym roku w Sztokholmie swoją światową premierę miał koncept Husqvarna Battery Box – we wnętrzu w pełni zautomatyzowanego kontenera znajduje się 30 różnych urządzeń akumulatorowych Husqvarna. Za pomocą aplikacji na smartfony użytkownik może zarezerwować, odebrać i opłacić czas wynajmu urządzenia. Wykorzystanie technologii widać też wyraźnie zwłaszcza w przypadku robotów koszących. Darmowe aplikacje na smartfony dedykowane automatycznym kosiarkom, wykorzystujące technologię Bluetooth i oferujące możliwość przechowywania ustawień programów koszenia w chmurze – to tylko niektóre z opcji. A dostęp on-line do instrukcji obsługi oraz instruktażowych filmów wideo z poradami na temat eksploatacji i konserwacji urządzeń ogrodniczych powoli stają się standardem.

REKLAMA

MOZE CIĘ ZAINTERESOWAĆ: