Różany biznes

Wraz z końcem sprzedaży bratków centrum ogrodnicze powinno po brzegi zostać wypełnione różami. Warto pokusić się o stworzenie specjalnej różanej strefy, ponieważ producenci przekonują, że produkty do pielęgnacji i ochrony róż to pewny asortyment, który jest stale rozwijany

 

Tekst: Agnieszka Idziak

W centrum ogrodniczym warto stworzyć dział różany, w którym klienci znajdą nie tylko ofertę roślin, ale i wszystkich dedykowanych im produktów, jak nawozy, podłoża, środki ochrony roślin, rękawice czy sekatory. Klientowi kupującemu róże powinno się stworzyć niezbędnik produktowy, wspaniałą strefę, aby wywołać w nim impuls do zakupów i tym samym zwiększyć paragon. W tym celu warto zadbać o rozwieszenie bannerów z tymi pięknymi kwiatami, ustawić stoisko z konfiturami i nalewkami, czy nawet rozpylić zapach róż. Bardzo ważne jest zapewnienie klientom odpowiednich wrażeń wizualnych, ponieważ na początku sezonu, kupując róże, nie mogą jeszcze zobaczyć kwiatów, wszystkie krzewy wyglądają dla nich tak samo. Trzeba im pomóc zwizualizować sobie efekt, jaki osiągną w ogrodzie. A że to się opłaci, to niezaprzeczalne. Producenci przekonują, że produkty do pielęgnacji i ochrony róż to pewny asortyment, który jest stale rozwijany.

Róże najlepiej wprowadzić do oferty centrum ogrodniczego, jak tylko skończy się sprzedaż bratków. Najważniejsze, żeby w maju na Dzień Matki w placówkach ogrodniczych były już w pełni rozwinięte kwiaty. W centrach ogrodniczych warto stawiać na róże z licencją, ponieważ można na nich zarobić zdecydowanie więcej. Zakres ustalanych marż na różach licencjonowanych jest bardzo różny, od 50 do nawet 150%.

Asortyment róż jest bardzo szeroki – wielokwiatowe, rabatowe, krzaczaste, pnące, wysokopienne, miniaturowe, okrywowe, parkowe oraz dzikie – warto zbudować szeroką ofertę, bo każdy klient ma inne wymagania i oczekiwania. Producenci podkreślają, że bardzo dobrze sprzedają się róże w pojemnikach, głównie o pojemności 5 i 7 l – to wielkości, które gwarantują dobrą jakość, dlatego sprzedają się najlepiej. – Tegoroczny sezon zapowiada się pozytywnie. Róże wracają do mody także w nasadzeniach miejskich. Klienci coraz częściej szukają roślin dobrej jakości. Mody się zmieniają, w ubiegłym roku bardzo dużym zainteresowaniem cieszyła się odmiana ‘Bobby James’, ponieważ była promowana w ogrodniczym programie. W tym roku wprowadzam do oferty kolekcję 5 odmian róż Tantau Rokoko® – mówi Tadeusz Pałka, właściciel Szkółki Róż. Artur Krawczyk, właściciel Szkółki Drzew Owocowych i Krzewów Ozdobnych, wśród ciekawych nowości również wymienia odmiany Rokoko® oraz odmianę ‘Admiral; z grupy róż nostalgicznych. – Sprzedaż róż jest dość stabilna. Od około 5 lat obserwuje się na rynku mniejszą podaż. Zdecydowanie królują róże w kolorze czerwonym. Wśród nowości ciekawą i pożądaną odmianą z grupy róż nostalgicznych jest ‘Admiral’, z czarnymi pąkami, które otwierają się w duże aksamitne rubinowe kwiaty – mówi Artur Krawczyk, właściciel Szkółki Drzew Owocowych i Krzewów Ozdobnych.

 

 

Różany niezbędnik

Wśród podłoży do róż najlepiej sprzedają się worki 20 l, z oferty środków ochrony roślin prym wiodą te na mszyce. Klienci dużą uwagę zwracają na produkty, które wspomogą wybarwienie się kwiatów. Z oferty sekatorów coraz większe znaczenie ma ergonomia, klienci szukają także urządzeń elektrycznych znacznie ułatwiających pracę.

Jak podkreślają producenci podłoży, te do róż to ważny asortyment w ich portfolio i systematycznie wzrasta jego sprzedaż. – Podłoże do róż w ofercie firmy Ark-Pol pojawiło się w 2017 r., poszerzając naszą ofertę o specjalistyczne podłoże do wielu odmian róż. Jak wynika ze sprzedaży, cieszy się ogromnym zainteresowaniem. Popyt jest widoczny zarówno na początku sezonu, wiosną i latem, kiedy wiele osób sadzi róże, ale również podsypuje świeżym podłożem już rosnące krzewy, by dostarczyć odpowiedniej dawki składników odżywczych, jak również jesienią, kiedy róże wymagają zabezpieczenia przed zimą – mówi Arkadiusz Wiśniewski, właściciel firmy Ark-Pol. Podobnego zdania jest Jarosław Sieciński, kierownik sprzedaży krajowej Lasland: – Jak ważna to kategoria, pokazuje obecność tego podłoża w naszej ofercie, a jednocześnie jego unikatowy skład przygotowany przy udziale profesjonalnych ogrodników, producentów róż. Wewnętrzne analizy nie dają nam sygnału, że jest potrzeba zaproponowania większego opakowania np. 50 l, optymalnym jest 20 l.

Również zdaniem producentów nawozów i środków ochrony roślin produkty do róż to bardzo ważna kategoria w ich ofercie. – Ostatni sezon pokazał, że produkty dedykowane różom mają swoich stałych odbiorców. Mnogość odmian, nieustająca moda na te piękne kwiaty oraz rosnąca wiedza na temat ich uprawy i ochrony powoduje, że klienci chętniej sięgają po nawozy i środki ochrony roślin im dedykowane. W statystykach sprzedażowych „TWOJEGO ogrodu” produkty dedykowane różom są na wysokich miejscach. Spośród środków ochrony roślin najlepiej rotują preparaty przeznaczone do zwalczania mszycy – podkreśla Marcin Jakubiak, dyrektor działu TWÓJ ogród w firmie Agrosimex.

Kompletując ofertę nie można zapomnieć o rękawicach. – Rękawice  Rostaing Fushia w kolorze różowym i zielone – Rosa – są idealne do przycinania i pielęgnowania krzewów róż, skutecznie chronią ręce przed kolcami. Są wykonane z bardzo wytrzymałego materiału i odporne na wilgoć dzięki grubej, lateksowej powłoce. Zdaniem naszych klientów to najlepsze na polskim rynku rękawice do róż – mówi Grażyna Lipiak, trade & marketing senior manager Victus-Emak.

REKLAMA

MOZE CIĘ ZAINTERESOWAĆ: