O obrotach w pierwszym kwartale tego roku, założeniach handlowych i planach rozwoju rozmawiamy z dr Katarzyną Jańczak-Stefanide, dyrektor generalną sieci Bricomarché w Polsce
Rozmawia: Michał Gradowski
Obroty Bricomarché w ubiegłym roku wyniosły ponad 2,3 mld zł, co oznacza wzrost o 10,3% r/r. Jakie są założenia na ten rok?
Już od kilku lat sieć supermarketów Bricomarché dynamicznie się rozwija, odnotowując dwucyfrowe wzrosty. Rok 2018 także można zaliczyć do niezwykle pomyślnych. Sieć odnotowała obroty w wysokości powyżej 2,3 miliarda złotych, co oznacza wzrost w stosunku do roku poprzedniego – również bardzo dobrego – o ponad 10%. Ponadto sieć sukcesywnie zwiększa swoje udziały w rynku DIY. Z danych GfK wynika, że ubiegłoroczne udziały sieci w tym rynku wynosiły blisko 11%. Obserwując rosnące wyniki finansowe sieci Bricomarché w porównaniu rok do roku zakładamy, że obrót w 2019 r. wyniesie 2,5 miliarda złotych. Potwierdzeniem tego mogą być wyniki wypracowane przez sieć w pierwszym kwartale 2019 r. W tym okresie obroty Bricomarché wyniosły ponad 484 miliony złotych i były wyższe o ponad 16% w porównaniu z analogicznym okresem w roku ubiegłym.
W lutym uruchomiono nową stroną internetową Bricomarché, a z e-zakupów mogą już korzystać mieszkańcy Konina, Skierniewic, Wałcza, Wągrowca i Zduńskiej Woli. W ilu sklepach do końca roku będzie aktywna ta usługa? Jak zmieni model działania Bricomarché?
Zdajemy sobie sprawę z rosnącego znaczenia e-commerce w branży handlowej, dlatego intensywnie pracujemy nad sukcesywnym wprowadzaniem takich rozwiązań do naszej oferty. Zależy nam na tym, by odpowiadać na potrzeby szerokiego grona klientów, dlatego podjęliśmy decyzję o uruchomieniu nowej strony internetowej Bricomarché. W wyniku przeprowadzonych modernizacji kupujący zyskali możliwość zapoznania się z oferowanym przez nas asortymentem, jego ceną i dostępnością w poszczególnych sklepach. Obecnie klienci 20 sklepów sieci Bricomarché mogą dokonywać zakupów za pośrednictwem strony internetowej. Do końca 2019 roku planujemy wdrożyć to rozwiązanie w kilkudziesięciu sklepach Bricomarché w Polsce. W momencie, w którym usługa zamawiania artykułów online będzie dostępna we wszystkich supermarketach Bricomarché, będziemy szerzej komunikować wdrożone przez nas rozwiązania. Jesteśmy przekonani, że w konsekwencji przełoży się to na zwiększenie udziału e-commerce w sprzedaży sieci Bricomarché.
W 2018 roku Bricomarché rozwinęło sieć punktów handlowych i otworzyło 9 nowych placówek. Razem było ich pod koniec ubiegłego roku już 156, a plany na ten rok zakładały 15 nowych supermarketów. Czy te założenia zostaną zrealizowane?
Staramy się sukcesywnie rozwijać sieć naszych punktów handlowych pod szyldem Bricomarché. W marcu br. odbyło się uroczyste otwarcie pierwszego supermarketu typu „dom i ogród” w Mławie. Mając na uwadze większy komfort zakupów dokonywanych przez naszych klientów, zdecydowaliśmy się na modernizację sklepu w Kamiennej Górze. Od kwietnia br. mieszkańcy tego miasta mogą korzystać z oferty nowoczesnego Bricomarché w nowej lokalizacji. Optymistycznie podchodzimy do dalszego rozwoju naszej sieci, dlatego na ten moment zakładamy łącznie 14 otwarć w tym roku.
Powierzchnia ogrodów zewnętrznych w sklepach Bricomarché wynosi ok. 1 tys. m kw. Czy nowo otwierane sklepy będą pod tym względem podobne?
Powierzchnia handlowa marketów Bricomarché wraz z przestrzenią biurowo-socjalną wynosi średnio 1,7 tys. m². Natomiast wyposażenie sklepu jest dostosowane do oferowanego asortymentu, który, w zależności od sezonu, waha się od 15 do 30 tys. produktów. Artykuły dostępne są w czterech podstawowych działach: materiały budowlane, związane z ogrodem, a także asortyment do majsterkowania i dekoracyjny. Oprócz standardowej powierzchni sklepu często obok marketu dostępna jest także wiata ogrodowa lub ogrodowo-budowlana o powierzchni ok. 1-1,5 tys. m². Kolejne otwierane przez nas sklepy będą pod tym względem podobne.