Nie sposób być liderem w branży bez obserwowania pojawiających się trendów i szybkiego reagowania na zmiany w stylu życia klientów. O nowych trendach i nie tylko opowiedział nam Błażej Hossa, menadżer sprzedaży rynku hurtowego w firmie Browin
Rozmawia: Michał Gradowski
W jaki sposób bieżąca sytuacja społeczno-ekonomiczna ma wpływ na segment produktów do przetwórstwa? Napędza czy raczej ogranicza popyt?
Nie sposób funkcjonować w biznesie bez uważnego obserwowania otaczającego nas świata i dynamicznie zachodzących w nim przemian społecznych oraz kulturowych. Rzeczywistość ewoluuje na naszych oczach, zmianie ulegają zwyczaje konsumenckie oraz styl życia. Wszystko, co jest „home made”, zaczyna nabierać ogromnej wartości. Podczas pandemii Polacy bardzo rozwinęli swoje umiejętności kulinarne, nabrali apetytu na zdrowe, domowe jedzenie, które przestało być monotonne. Obserwujemy powrót do tradycyjnych smaków i produktów. Na stołach znowu królują kasze, zupy czy też nabiał.
Jakiś czas temu, przeglądając prasę branżową, natknąłem się na raport o prognozowanych trendach na 2022 rok. Zestawienie przygotowane było przez twórców najpopularniejszej aplikacji przeciwdziałającej marnowaniu jedzenia – Too Good To Go oraz przez Trendradar. Jako jeden z dominujących trendów wyróżniono tzw. nostalgia food, czyli powrót do jedzenia wzbudzającego pozytywne emocje i pobudzającego wspomnienia. To niczym sentymentalna podróż do ulubionych zapachów, smaków, a także tradycyjnego wyglądu dań, gotowanych oraz podawanych w naturalnych naczyniach: glinianych, ceramicznych, z kamionki czy żeliwa. Proste formy, proste smaki, powrót do korzeni.
Jako kolejny trend wybija się tzw. „dieta klimatyczna”, akcentująca i podkreślająca wpływ jedzenia na środowisko, na konieczność dokonywania świadomych wyborów, wspierających dobrostan Ziemi. Szukamy zatem żywności pochodzącej z upraw bez użycia szkodliwych pestycydów, przyjaznej dla innych mieszkańców planety. Sami zaczynamy uprawiać przydomowe ogródki lub hodować rośliny w miniszklarniach balkonowych. Zwracamy uwagę na cyrkularność w gospodarce świata, na życie w zgodzie z naturą. Powtarzamy jak mantrę: „zero waste” oraz „slow life”. Szukamy sezonowych warzyw i owoców, na nowo odkrywamy zapomniane zioła. Na naszych oczach tworzy się nowa rzeczywistość. Czynnikiem silnie oddziałującym na każdą branżę jest również sytuacja ekonomiczna. Mamy ogromną inflację, która wymusza na konsumentach określone zachowania. Rzadziej chodzimy „zjeść na mieście”, zaczynamy szukać atrakcyjnych cenowo produktów. I właśnie te trendy przekładają się na realia związane z popytem na produkty do przetwórstwa. Wysokie ceny warzyw i owoców z jednej strony zniechęcają konsumentów do robienia niektórych przetworów, z drugiej zaś są bodźcem do zapełniania domowej spiżarni i ograniczania wydatków w sklepach z żywnością.
My, w Browinie, obserwujemy istny renesans mody na domowe przetwórstwo. Weki robią już nie tylko panie domu, ale także młode dziewczyny i „single” pracujący na co dzień w korporacjach. To zaczyna być trendy. Do łask wróciły kiszonki, ale w nowym wydaniu. Polacy zasmakowali w fermentowanych warzywach: ogórkach, marchwi, burakach. Zaczęli doceniać również kimchi i tworzyć na jego bazie rozmaite wariacje smakowe: pikantne, łagodne, słodkie i ostre. Domowe przetwórstwo to już nie tylko potrzeba kulinarna, ale styl życia. Na półce chcemy mieć piękne, kolorowe przetwory zamknięte w stylowych słoikach z gustownymi zakrętkami. Chcemy jeść domowy, pachnący chleb i sączyć własnoręcznie zrobioną nalewkę z owoców od lokalnego rolnika.
W przypadku jakich produktów z Państwa oferty wzrosty sprzedaży były w ubiegłym sezonie największe? Na jakie nowości warto zwrócić uwagę?
Ogromnym zainteresowaniem cieszą się np. nasze słoiki PET, wielorazowe, do wszechstronnego zastosowania, z wygodnym, szerokim otworem i uchwytem oraz – co najważniejsze – trwałe i bezpieczne. Nie pękną podczas pracy, a materiał, z którego wykonano produkt, jest bezpieczny, atestowany i dopuszczony do kontaktu z żywnością oraz alkoholem do 95%. Produkt zachowuje neutralność wobec zawartości – nie przejmuje aromatów oraz nie przebarwia się. Chętnie kupowane są również wersje słoików z rurką fermentacyjną i zabezpieczającym korkiem oraz szelkami (balony PET). Produkty PET mają wszechstronne zastosowanie, nadają się do wina, nalewek, do kiszenia ogórków lub do szczelnego przechowywania rozmaitych produktów. A poza tym, jesteśmy bardzo dumni, że to przedmioty pochodzące z naszej łódzkiej produkcji.
Absolutnym hitem są w tym roku dociski do kiszonek i octów, świetne także jako podręczne sitka – nie tylko skutecznie chronią przetwory przed zepsuciem się, ale także idealnie oddzielają od siebie poszczególne warstwy wsadu. Oczywiście topowymi produktami są różnej wielkości słoiki szklane oraz praktyczne i pięknie wyglądające akcesoria ułatwiające wekowanie, np. chwytak oraz uniwersalny otwieracz. Zwrot ku dawnym smakom to również powrót do naturalnych sposobów przyrządzania potraw. Nie dziwi nas zatem ogromne zainteresowanie paleniskami, gotowaniem w żeliwnych kociołkach na żywym ogniu.
Jak zwiększyć rotację tego asortymentu?
Trzeba obserwować trendy, słuchać konsumentów i dbać o komplementarność oferty. Jeżeli proponujemy asortyment do domowego przetwórstwa, to zadbajmy o to, by klient mógł otrzymać pełną ofertę i zakupić w jednym miejscu wszystko, co jest mu potrzebne. Poza tym znajomość produktów, fachowe doradztwo oraz opieka posprzedażowa. Chcemy, by właśnie z tym klienci kojarzyli markę Browin. Warto dawać dobry przykład – czerpać radość z życia, z domowego gotowania, dzielić się pozytywną energią, pasją – a taki właśnie jest Browin!