Według danych Euromonitor International w 2015 r. wartość rynku barbecue w Europie wyniosła ponad 2 mld euro, z czego na Polskę przypadło 2,5% tych przychodów. Potencjał rozwoju polskiego rynku BBQ jest duży. Z roku na rok zmieniają się jednak preferencje polskich konsumentów, którzy kupują coraz więcej grilli wysokiej jakości
Tekst: Natalia Dur
Jaki rozwija się polski rynek grilli i akcesoriów do grillowania? Według badań przeprowadzonych przez Euromonitor International w 2015 r. wartość rynku barbecue w Europie wyniosła ponad 2 mld euro. Największy udział sprzedaży w kategorii miały Niemcy, na Polskę przypadło 2,5% tych przychodów, czyli ok. 56 mln euro. W Polsce sprzedaż grilli i akcesoriów do grillowania rozwija się wolniej, niż można byłoby się spodziewać, ale jego dynamika stale rośnie. Główni operatorzy nie wykorzystują w pełni potencjału naszego rynku. Nakłady na marketing są ciągle zbyt niskie, a kategoria jest niemal niewidoczna w mediach. Natomiast detaliści, nie widząc wsparcia ze strony producentów, często poprzestają na oferowaniu produktów z najniższej i średniej półki i tracą klientów na rzecz marketów remontowo-budowlanych. Warto też pamiętać, że popyt na produkty do grillowania nie musi ograniczać się do kilku miesięcy w roku i zależy nie tylko od pogody, ale przede wszystkim od promowania całej kategorii i edukowania konsumentów. W Szwecji czy Anglii grilluje się cały rok, z czego korzystają zarówno producenci, jak i detaliści sprzedający ten asortyment.
Produkty sezonowe
Polacy lubią wspólne posiłki. Często to jedyna okazja, żeby spotkać się z bliskimi. Grillowanie to niemalże nasz ,,sport” narodowy, dlatego w ekspozycji centrów ogrodniczych grille już teraz zajmują ważne miejsce. Nawet jeśli zmienna pogoda nie gwarantuje na początku wiosny satysfakcjonującego popytu, to konsumenci otrzymują sygnał, że oferta jest szeroka. Jednak już w kwietniu zaczyna się efektywny czas sprzedaży, a wiele centrów ogrodniczych oferuje asortyment BBQ przez cały rok. – Nasza oferta zawiera kilkadziesiąt grilli węglowych, a na zewnętrznym placu sprzedajemy także grille betonowe. W przypadku tego asortymentu sezon zaczyna się najczęściej w kwietniu i trwa aż do późnej jesieni – mówi Małgorzata Róg, współwłaścicielka Centrum Ogrodniczego Dom-Ogród-Sad w Pcimiu pod Krakowem. Jak miniony sezon na rynku BBQ oceniają przedstawiciele centrów ogrodniczych? – Zanotowaliśmy 10/15-procentowy wzrost sprzedaży. W naszej ofercie dotychczas były grille Broil King, w tym sezonie chcemy wprowadzić tańszy asortyment, w zasięgu średnio zamożnych klientów – mówi Tomasz Szymczak, właściciel Centrum Ogrodniczego Exoflora. Zapytany o preferencje klientów Mariusz Lewandowski, kierownik Centrum Ogrodniczego Torseed w Koszalinie, odpowiada: – Grille i akcesoria do grilli są w stałym asortymencie naszego centrum. W ofercie posiadamy te węglowe, elektryczne i gazowe. To produkty, które niestety sprzedają się u nas właściwie tylko w sezonie – mówi. – W dalszym ciągu największym zainteresowaniem cieszą się grille węglowe. Konsumenci jednak coraz częściej decydują się na zakup wersji gazowych. Co ciekawe największym jednak zainteresowaniem w sezonie 2015 cieszyły się grille jednorazowego użytku. Pozwalają one zaoszczędzić czas i są wygodne w stosowaniu – dodaje.
– Producenci zaopatrują się w naszej hurtowni w grille i akcesoria do grillowania w zasadzie tylko w sezonie. W Polsce kategoria BBQ rozwija się, ale nadal w słabym tempie w porównaniu do Europy Zachodniej – mówi Krzysztof Kazimierczak, właściciel Hurtowni TEMPO Wydziszewo.
Gazowe zyskują na popularności
Do najpopularniejszych grilli w Polsce według danych Euromonitor International nadal należą węglowe, a elektryczne oraz gazowe generują wspólnie zaledwie 7% sprzedaży. – Ogromna popularność grilli węglowych związana jest z ich konkurencyjną ceną, a także z dużą dostępnością. Co ciekawe, w krajach Europy Zachodniej dosyć popularne są grille węglowe marek własnych, podczas gdy w Polsce i innych krajach Europy Wschodniej trend ten nie jest jeszcze zauważalny – mówi Eka Barcys, Research Analyst – Home & Tech w Euromonitor International. Dla większości konsumentów istotnym czynnikiem decydującym o wyborze grilli węglowych jest cena. To tak szybko się nie zmieni, ale już widać, że wysoka jakość materiałów, gwarancja od producenta i możliwość dłuższego użytkowania sprzętu to czynniki, które przekonują klientów do pokonania bariery wyższej ceny. Na popularności zyskują grille gazowe. – W Polsce najdynamiczniej rozwijającą się kategorią będą grille gazowe. Mimo ich dosyć wysokiej ceny konsumenci zaczynają doceniać funkcjonalność oraz łatwość obsługi tych produktów – tłumaczy Eka Barcys. – Polacy coraz częściej decydują się na zakup grilli gazowych, które otwierają przed nimi nowe możliwości. Rosnącą popularnością cieszą się także dodatkowe akcesoria, takie jak wok, kamień do pizzy, stojaki na kurczaki. Grille gazowe to doskonały wybór dla osób, które chcą grillować szybciej, dokładniej i czyściej – mówi Wiktor Wencel, dyrektor generalny firmy Weber-Stephen Polska. Z roku na rok zmieniają się też preferencje polskich konsumentów, którzy kupują coraz więcej markowych urządzeń na wiele sezonów. Daleko nam jeszcze do grillowej aktywności Amerykanów czy Australijczyków, lecz rozwijamy się prężnie i gonimy czołówkę.
Gotowce na stół
Co trzeci Polak korzysta z gotowych produktów na grilla. Niemal co czwarty (24%) grilluje 2-3 razy w miesiącu, a kolejne 23% cieszy się wspólnym grillowaniem raz w miesiącu. Największymi fanami grillowania, którzy rozpalają ruszt co najmniej raz w tygodniu, jest tylko 6% – wynika z badania przeprowadzonego przez Tesco. Dane potwierdzają, że co trzeci Polak szykując się do grillowania woli korzystać z gotowych produktów, które nie wymagają dodatkowego przygotowywania i są gotowe do położenia na ruszcie. Badanie „Polacy przy grillu” przeprowadzone na zlecenie marki Coca-Cola wykazało, że do jedzenia najczęściej wybieramy kiełbasę (29%). Na drugim miejscu znalazła się karkówka (25%), a na trzecim szaszłyki (13%). Przepytano 800 osób między 15 a 50 rokiem życia. Firma zorganizowała ankietę w ramach kampanii „Razem smakuje lepiej”, podczas której zachęca Polaków do wspólnych posiłków. Grillowanie to wciąż jeden z ulubionych sposobów spędzania wolnego czasu. Niewątpliwie najlepszą okazją do spotkania jest ciepły weekend. Zdecydowana większość Polaków grilluje w sobotę. Wśród kulinarnych preferencji dominują jednak proste potrawy, które ograniczają możliwości sprzedaży grilli wysokiej klasy czy dodatkowych akcesoriów. Jakie czynniki są najważniejsze dla konsumentów kupujących grille? Zgodnie ze stereotypami rozpowszechnionymi na rynku, grill musi dobrze wyglądać i być tani. W wielu punktach detalicznych przy doborze oferty pomija się takie aspekty jak bezpieczeństwo, wydajność, trwałość oraz kraj wykonania. Warto jednak pamiętać, że niska cena ma wpływ na najważniejsze elementy grilla, takie jak piekarniki, które bardzo często są płytkie, cienkie ruszty czy palniki wykonane z niskiej jakości stali. Tymczasem wymagania klientów rosną. – Konsumenci rozwijają swoje zdolności kulinarne, chcą zdrowo się odżywiać, a poprzez posiadanie czegoś, na co nie stać innych, zaspokajają swoją próżność. Wybierając swój wymarzony grill zwracają uwagę na design, estetykę wykonania, a także warunki gwarancji i serwis – mówi Sebastian Gut, , manager ds. sprzedaży w firmie AGG – Agrimpex Grilluj i Gotuj. Rynek grillowy w Polsce jest bardzo duży – ogrody, działki, a coraz częściej także balkony są stałym miejscem przygotowywania potraw z grilla.
Wraz z rozwojem oferty producentów na rynku jest coraz więcej wygodnych w użyciu, ekonomicznych i estetycznych grilli.