Google Analytics: jak lepiej zrozumieć swoich internetowych odbiorców?

Czy zastanawiasz się, jak długo i dlaczego tyle czasu spędzają na Twojej stronie internauci? Dlaczego ładowanie strony dłuższe niż 3 sekundy może skutecznie odstraszyć ich od wchodzenia na Twoją stronę www? Jeśli nie, to powinieneś, ponieważ sukces Twojego sklepu stacjonarnego będzie zależał coraz bardziej od tego, jak prezentujesz się w Internecie. W tym materiale podpowiadamy, w jaki sposób pozyskać zupełnie za darmo informacje o zachowaniu internautów na Twojej stronie internetowej

Mateusz Karatysz

Prowadząc sklep stacjonarny niemal każdego dnia zdobywasz dziesiątki informacji od swoich klientów. Na ich podstawie dopasowujesz ofertę, ceny produktów, planujesz promocje czy wyprzedaże. Posiadasz zapewne stałą grupę lojalnych klientów, których przekonałeś do siebie w ciągu wielu lat zawodowej działalności.

Lojalność nie jest jednak najważniejsza dla pokolenia „Z”, które urodziło się w latach 2000, mającego od najmłodszych lat styczność z nowymi technologiami. Poruszając się po wirtualnej przestrzeni reprezentanci pokolenia „Z” poszukują informacji o produktach czy miejscach, w których można je nabyć. Wymieniają się miedzy sobą opiniami na ich temat, śmielej niż inni komentują też zakupione produkty.

Zmiana pokoleniowa oraz technologiczna nie pozostaje bez wpływu na biznes. Aby dalej rozwijać handel tradycyjny, trzeba monitorować zachowania klientów w Internecie. Strona internetowa, podobnie jak sklep stacjonarny, to źródło informacji o Twoich aktualnych i potencjalnych klientach. By poznać ich lepiej, wystarczy sięgnąć po jedno z najpopularniejszych narzędzi analitycznych, które za darmo możesz podpiąć do swojej strony internetowej – Google Analytics.

Google Analytics – czym jest?

GA to narzędzie umożliwiające śledzenie statystyk o aktywności użytkowników wchodzących na Twoją stronę www w wielu kategoriach. Informacje, które trafiają do GA są przetwarzane i publikowane w postaci raportów. Narzędzie dostarcza wielu informacji m.in. o ruchu generowanym na stronie, lokalizacji geograficznej gości strony, urządzeń, na jakich przeglądają stronę czy sposobie poruszania się po witrynie etc.

Z zastrzeżeniem postanowień punktu 15 poniżej, usługa oferowana jest bez opłat dla Użytkownika przy liczbie działań nieprzekraczającej 10 milionów miesięcznie na danym koncie.

Aby skorzystać z opcji, jakie oferuje Google Analytics potrzebne jest konto e-mailowe w domenie @gmail.com.

Jak połączyć GA ze stroną www?

Sposobów na połączenie Google Analytics ze stroną www jest kilka. Chodzi w nich o to, by podpiąć kod śledzenia udostępniony przez GA do kodu własnej strony.

By uzyskać kod śledzenia, trzeba w pierwszej kolejności zalogować się na stronie https://www.google.com/analytics/  (za pomocą tych samych danych, którymi logujemy się do gmaila):

Przy tych punktach musi pojawić się grafika „nowe konto1”

  1. Po zalogowaniu należy wejść w zakładkę „Administracja”, która znajduje się na samym dole lewej kolumny menu
  2. Następnie należy wybrać opcję „Utwórz konto”
  3. Zaznaczyć śledzenie witryny
  4. Uzupełnić nazwę konta i nazwę witryny dowolnymi nazwami
  5. Wpisać adres naszej witryny
  6. Pozostawić ustawienia udostępniania danych jako zaznaczone
  7. Na końcu wystarczy zaakceptować warunki korzystania z usługi i pobrać kod śledzenia

Kolejnym krokiem jest umieszczenie pobranego kodu śledzenia w kodzie własnej strony www. Można to zrobić na kilka sposobów:

Przy tych punktach musi się pojawić grafika „Kod śledzenia”

  • Jeśli strona nie została założona na WordPressie, dodajemy kod śledzenia za pomocą edytora kodu html w sekcji <head> tutaj wklej kod </head> na każdej podstronie, która ma zostać śledzona
  • Właściciele stron na WordPressie powinni wejść w CMS-ie w zakładkę wygląd -> edytor, a następnie wybrać z plików motywu Nagłówek motywu (header.php) i tam wkleić kod śledzenia nad tagiem </head>. Następnie należy zaktualizować plik
  • Właściciele WordPressa mogą również skorzystać z jednej z wielu wtyczek do Google Analytics np. Google Analytics Dashboard for WP. Po jej zainstalowaniu w ustawieniach wystarczy wkleić sam identyfikator śledzenia (np. UA-132896860-1)

Jeśli kod został dodany poprawnie, pierwsze dane pojawią się w panelu Google Analytics już po 24 h.

Jakich danych dostarcza Google Analytics?

Dane GA udostępniane są w lewej kolumnie menu nawigacyjnego w 5 najważniejszych grupach raportów.

Tutaj powinna pojawić się grafika „lewa kolumna”

Czas rzeczywisty – dostarcza informacji m.in. o tym, jaka liczba aktywnych użytkowników znajduje się obecnie na stronie; jakie są najpopularniejsze lokalizacje gości, jakie treści przeglądają.

Odbiorcy – to tutaj generowane są statystyki dotyczące użytkowników Twojej witryny. Można tutaj sprawdzić stosunek nowych użytkowników do tych, którzy powracają; liczbę sesji, która przypada na użytkownika, liczbę stron przeglądanych podczas jednej sesji, średni czas trwania sesji czy współczynnik odrzuceń. Są tutaj dostępne szczegółowe raporty:

  1. dane demograficzne – informacje o wieku i płci gości Twojej strony
  2. zainteresowania – informacje o zainteresowaniach użytkowników
  3. dane geograficzne – informacje o języku i miejscu, z którego pochodzą goście strony
  4. zachowanie – informacja o stosunku nowych użytkowników do powracających, częstotliwość ich wizyt oraz zaangażowanie na stronie
  5. technologia – informacje o przeglądarkach i systemach operacyjnych, z których korzystają goście
  6. ruch mobilny – informacje o liczbie wejść na stronę z komputerów desktopowych i urządzeń mobilnych
  7. analiza porównawcza – możemy tutaj porównać swoje wyniki ze średniki wynikami dla branży, w której działamy

Bardzo istotnym raportem z kategorii odbiorcy jest „Przepływ użytkowników”, prezentujący w jaki sposób użytkownicy przemieszczają się pomiędzy podstronami. Ta funkcja dostarcza danych, które można wykorzystać przy planowaniu kierunków ruchu na stronie, co wynika z przyjętych celów marketingowych.

Pozyskiwanie – dostarcza informacji, w jaki sposób użytkownicy weszli na Twoją stronę www:

  1. cały ruch – analiza ruchu ze wszystkich możliwych źródeł:
    • kanały – raport informuje o sposobie dotarcia poprzez wyszukiwania organiczne, wejścia bezpośrednie, przez social media, czy przekierowaniem z innej strony, na której był link do Twojej strony
    • źródła – adresy serwisów, z których nastąpiło przejście
    • witryny odsyłające – analiza ruchu z witryn odsyłających do Twojej strony
  2. Google Ads – po połączeniu Google Analytics z kontem reklamowym AdWords udostępnione zostaną dane dotyczące prowadzenia kampanii reklamowej. Google Analytics dostarcza parametrów pozwalających na mierzenie skuteczności Twojej kampanii
  3. Search Console – dostarcza informacji m.in. o tym, jakie materiały z Twojej strony widzą użytkownicy, zanim na nią wejdą
  4. sieci społecznościowe – raport dostarcza informacji i liczbie przekierowań z social mediów na Twoją stronę www
  5. kampanie – jeśli prowadzisz płatne kampanie AdWords, za pomocą tego narzędzia możesz ocenić np. skuteczność darmowych i płatnych słów kluczowych

Zachowanie –  dostarcza informacji o tym, w jaki sposób użytkownicy korzystają z Twojej witryny:

  1. zawartość witryny – dostarcza informacji o tym, na jakich podstronach przebywali użytkownicy, ile czasu tam spędzili; jakie były docelowe podstrony wejścia oraz z jakich podstron wychodzili
  2. szybkość witryny – określa czas ładowania witryny
  3. wyszukiwanie w witrynie – dostarcza informacji o treściach, które wyszukali na stronie użytkownicy, jeśli była dostępna na niej wyszukiwarka
  4. zdarzenia – określa interakcje, w jakie weszli użytkownicy z treściami strony

Konwersje – grupa raportów służących analizowaniu, czy cele zaplanowane na stronie są realizowane. Żeby móc korzystać z tego narzędzia analitycznego, należy zaplanować przynajmniej jeden cel w panelu administracyjnym GA. Celem może być np. wejście internauty w zakładkę kontakt.

Dlaczego warto korzystać z Google Analytics?

Zmiany pokoleniowe i wkraczanie na rynek osób, które wychowywały się z przynajmniej jednym urządzeniem mobilnym wymuszają na handlu tradycyjnym coraz mocniejsze akcentowanie swojej obecności w kanale internetowym.

Strona internetowa staje się jednym z istotnych miejsc, w którym można pozyskać informacje o cechach czy zwyczajach nowego pokolenia klientów. Służy temu darmowe narzędzie Google Analytics, które podpięte do strony internetowej potrafi wygenerować bardzo precyzyjne informacje o odwiedzających stronę.

Dane dotyczące odbiorców mogą pomóc w optymalizacji strony. Jeżeli planujemy tworzyć kampanie reklamowe w wyszukiwarkach, dane pozyskane ze strony mogą pozwolić zaoszczędzić środki poprzez wcześniejsze sprecyzowanie grupy docelowej, do której chcemy trafić.

Przykładowo: śledząc statystyki GA może okazać się, że Twoją stronę odwiedzają często osoby z okolicznych miejscowości, które szukają konkretnych produktów. Jest to wskazówka, którą można wykorzystać przy kampaniach reklamowych z wykorzystaniem geotargetowania. Tworząc kampanię reklamową w Internecie wiesz, że należy skoncentrować się na dotarciu do osób, które mieszkają w okolicznych miejscowościach.

Jeżeli prowadzisz sklep internetowy, możesz np. przeanalizować zachowania klientów i sprawdzić, gdzie Twoi klienci napotykają na problemy. Sprawdzając współczynnik wyjść możesz zlokalizować etap, w którym klienci decydują się przerwać zakupy przed finalizacją.

Jeśli prowadzisz bloga możesz w łatwy sposób sprawdzić, które materiały czytane są najchętniej, a które cieszą się małą popularnością. W ten sposób dowiesz się, jaka tematyka interesuje Twoich czytelników.

Zainteresowania i zachowania Twoich gości mogą okazać się pomocne przy tworzeniu oferty zarówno sklepu internetowego, jak i stacjonarnego. Być może część klientów nie odwiedza Twojego sklepu stacjonarnego, ponieważ nie znajduje na Twojej stronie internetowej interesującego asortymentu?

REKLAMA
Targi Zieleń to życie