Mrówka stawia na ogród

W niektórych sklepach PSB Mrówka dział ogród w sezonie generuje nawet 50% obrotów. To bardzo istotna grupa produktów, a naszym najważniejszym zadaniem w najbliższym sezonie będzie poszerzenie oferty roślin ogrodowych – mówi Małgorzata Włodarczyk, audytor ds. sieci sprzedaży Grupy PSB

Rozmawia: Michał Gradowski

Jaką rolę wśród kategorii produktowych w sklepach Grupy PSB Mrówka odgrywa asortyment ogrodowy?
Udział obrotu działu ogród w obrotach całego marketu w ciągu roku waha się w przedziale od 10 do 20%, a w miesiącach wiosenno-letnich to nawet 40-50%.  
Jest to więc bardzo ważna grupa produktów w naszej sieci. Zdajemy sobie sprawę, że budowa i urządzenie ogrodu jest tak samo ważna jak budowa domu, dlatego przygotowując ofertę działów ogród obserwujemy trendy i zmieniające się oczekiwania klientów.
Warto pamiętać, że markety PSB Mrówka to obecnie 208 nowoczesnych placówek handlowych zlokalizowanych na terenie całego kraju, głównie w miastach powiatowych, a także gminnych, a w ofercie Mrówek znajduje się ponad 20 tys. artykułów z kategorii dom i ogród.
  
Część sklepów zrzeszonych w Grupie PSB to centra ogrodnicze, które rozwinęły dział budowlany. Czy sklepy, których rozwój przebiegał w odwrotnym kierunku, zaczynające od sprzedaży artykułów budowlanych, trzeba zachęcać do tworzenia działów ogród?
Ten etap mamy już za sobą. Obecnie każdy inwestor zdaje sobie sprawę, jak ważną rolę w markecie odgrywa dział ogród, pomimo tego, że sezon jest bardzo krótki, a sprzedaż wymaga olbrzymich nakładów pracy.

Jaką średnią powierzchnię zajmuje ekspozycja produktów ogrodniczych? Czy z roku na rok obserwowane są wzrosty sprzedaży? Czy ta grupa produktowa będzie rozwijana w najbliższych latach?

Obserwujemy dynamiczny wzrost wydatków na otoczenie domów w Polsce, który przekłada się na wzrost sprzedaży szeroko rozumianego asortymentu ogrodowego w naszych marketach. Jest to tendencja o charakterze długofalowym. Planując działy ogród w konkretnych marketach staramy się uwzględniać lokalne możliwości i potrzeby, dlatego ich powierzchnia jest bardzo różna – od kilkuset po kilka tysięcy m2. Najczęściej szerokość oferty asortymentu ogrodniczego ustalana jest przed otwarciem danego marketu, ale niekiedy już w trakcie jego funkcjonowania podejmujemy decyzję o powiększeniu powierzchni działu ogród, bo takie są potrzeby i oczekiwania klientów.
Z roku na rok poszerzamy i aktualizujemy ofertę, obserwując zmieniające się trendy handlowe w branży i rozmawiając z naszymi klientami. Komunikujemy się z nimi systematycznie, poprzez comiesięczne gazetki promocyjne, w tym wiosenny ,,Katalog Ogród”, a także media społecznościowe.
Naszym najważniejszym zadaniem w najbliższym sezonie będzie poszerzenie oferty roślin ogrodowych. To bardzo trudne zadanie, zwłaszcza dla właścicieli Mrówek, którzy specjalizują się w handlu materiałami budowlanymi. Jest to jednak konieczne, bo dobra oferta roślin wysokiej jakości stanowi ważną grupę asortymentową. To również istotny element dekoracyjny w marketach, przyciągający konsumentów.
 

Cały wywiad w styczniowym Biznesie Ogrodniczym.

REKLAMA
Targi Zieleń to życie