Oryginalność na topie

Klienci stawiają na oryginalne rozwiązania. Rośnie zatem sprzedaż m.in. drzew i krzewów szczepionych oraz pnączy. Z roku na rok wzrasta popularność drzew alejowych. Ich walory są obecnie coraz bardziej doceniane

Wśród roślinności pokrywającej tereny miejskie i wiejskie szczególną rolę pełnią drzewa. Należą do trwałych nasadzeń roślinnych kształtujących krajobraz w ciągu wieków. Są dominującymi elementami przestrzennymi, zarówno pod względem wizualnym, jak i w zakresie skali oddziaływania ekologicznego, klimatycznego i oczyszczającego środowisko. W jaki sposób szkółki promują drzewa i krzewy alejowe oraz co ma wpływ na zwiększenie ich sprzedaży?

– Produkcja drzewa trwa wiele lat. Ich uprawa jest wieloetapowym, wymagającym dużej staranności procesem, w trakcie którego szkółkarz musi dbać o odpowiednie wyprowadzenie pnia, budowę korony oraz system korzeniowy – mówi Krystyna Abram, właścicielka szkółki Abram Szkółki Krzewów i Drzew Ozdobnych. – Moda związana z drzewami alejowymi tak naprawdę w dużym stopniu zależy od projektów i inwestycji miejskich. Dużą popularnością cieszy się szwedzka odmiana jarząbu jadalnego – Sorbus ‘Dadong’. To duże drzewo o regularnym pokroju z błyszczącymi liśćmi, które jesienią przebarwiają się na czerwono-pomarańczowo. To niezwykle cenna i odporna odmiana jarząbu o jadalnych owocach. W nasadzeniach miejskich najważniejsze jest, by drzewo łączyło w sobie użytkowość z wyglądem, tym bardziej, że 95% sprzedaży tego materiału to sprzedaż hurtowa, a tylko 5% detaliczna – tłumaczy Krystyna Abram.

Pnącza ogrodowe to grupa roślin posiadająca wiele zalet. Z reguły nie potrzeba zbyt wiele miejsca, aby je zasadzić, a do tego ich siła wzrostu jest duża. Są nie tylko dekoracyjne, ale i użyteczne. Doskonale sprawdzają się jako żywy parawan, dlatego klienci wciąż są nimi mocno zainteresowani.

 

Szkółkarze są zgodni co do tego, że niekwestionowanym królem pnączy pozostają powojniki. Coraz większą popularność zdobywa też żeń-szeń. – W sezonie 2015 najlepiej sprzedawały się clematisy – mówi Magdalena Wędrowska, właścicielka Szkółki Roślin Ozdobnych „Clematisy” M.K.J. Wędrowscy. – W sezonie 2016 na pewno będziemy kontynuować produkcję europejskiego żeń-szenia. Jest to nowość na rynku polskim, która cieszy się ogromnym zainteresowaniem klientów. Trzy lata temu wprowadziliśmy do oferty tropikalne pnącze o pięknych kwiatach – passiflorę (męczennicę). W pierwszym roku klienci nie interesowali się tą rośliną, jednak w ostatnich latach zauważyliśmy wzrost zainteresowania – dodaje.

Dostępne w sprzedaży różne gatunki drzew szczepionych umożliwiają wybór rośliny zarówno do ogrodu, zieleni miejskiej lub nawet do pojemnika na niewielki balkon lub taras. Agnieszka Pelczar-Kałuzińska, właścicielka szkółki A&M Kałuzińscy Szkółka Polskie Korzenie, zapytana o panujące wśród materiału szczepionego trendy, odpowiada:

 

– Teoretycznie największą popularnością cieszą się w ostatnim czasie rośliny liściaste i byliny. Coraz bardziej modne stają się ogrody angielskie, w których króluje swoboda, romantyzm i naturalność. Jednak takie ogrody wymagają bardzo dużo pracy, aby były piękne. A i tak pięknie wyglądają zazwyczaj krótko. Wymagają też przestrzeni, której brakuje dzisiejszym ogrodom przydomowym. Dlatego moda modą, ale trzeba realnie spojrzeć na rzeczywistość. Ogród ma być miejscem odpoczynku, a nie tylko obowiązkiem. Powinien być urządzony w stylu jego właściciela, bo to jemu ma dawać radość i wytchnienie. Powinien być też urozmaicony, aby o każdej porze roku wyglądać modnie. Coraz bardziej rośnie świadomość ogrodnika – hobbysty i coraz większa ich liczba chce kupować rośliny szlachetne, a jeśli szlachetne, to często rozmnażane poprzez szczepienie. Dzięki rozmnażaniu poprzez szczepienie roślina szlachetna uzyskuje bowiem odporność podkładki na mróz – tłumaczy.

 

– W ostatnim czasie klienci preferują rośliny, które mają jakąś cechę charakterystyczną. Uwagę klienta przyciągnąć mogą np. żółte jesienne i zimowe wybarwienie igieł sosen czy kremowe lub żółte wiosenne przyrosty świerków, ale także ciekawy pokrój i kształt igieł. Zainteresowaniem cieszą się też świerki z czerwonym wiosennym przyrostem czy świerki i jodły z barwnymi szyszkami. Popularne są też rośliny bezobsługowe, czyli niewymagające przycinania karłowe sosny, jodły czy świerki. Coraz więcej klientów szuka też ciekawych odmian magnolii, nie tylko białych i różowych, ale różowo-zielonych, niebiesko-żółtych czy żółto-różowych, a także odmian karłowych, które znajdują zastosowanie w małych ogrodach – dodaje.
 

Jesteśmy w pierwszej dziesiątce
Wiesław Kosonóg
prezes zarządu Kwiaciarski Zakład Doświadczalny Instytutu Ogrodnictwa Nowy Dwór

Polska jest liderem w produkcji wysokiej jakości materiału szkółkarskiego, zarówno ozdobnego, jak i owocowego. Należymy do pierwszej dziesiątki największych producentów materiału ozdobnego w Europie, jesteśmy liderem w produkcji materiału szkółkarskiego metodą in vitro.
 

Znaczenie w sprzedaży
Anna Panek
właścicielka
Gospodarstwa Specjalistycznego Panek

Etykiety mają bardzo duże znaczenie w sprzedaży. Przede wszystkim klienci wiedzą w jakiej szkółce zostały wyprodukowane rośliny. Na etykietach mamy nasze logo, co jest jasnym sygnałem dla nabywcy, od kogo kupuje roślinę. Zależy nam na rozpoznawalności naszej marki. Dzięki temu wracają do nas klienci, którzy już raz nabyli nasze rośliny. Ponadto na etykiecie są bardzo ważne informacje dotyczące pielęgnacji, które są przydatne dla konsumentów.
 

REKLAMA
Targi Zieleń to życie