Dobre zbiory torfu, nakręcająca popyt w sprzedaży detalicznej pogoda, także w drugiej części sezonu, coraz większa popularność produktów wysokiej jakości oraz podłoży specjalistycznych – trendy na rynku sprzyjają producentom podłoży. W niektórych kanałach dystrybucji zanotowano w tym roku nawet kilkudziesięcioprocentowe wzrosty
Tekst: Michał Gradowski
Choć nie jest to kategoria, która co roku zasypuje rynek nowościami i trudno wymyślić w tej branży naprawdę innowacyjny skład, opakowanie czy kampanię marketingową – rynek podłożowy rozwija się bardzo stabilnie, a miniony sezon, w którym mniej dotkliwe były kłopoty na rynku transportowym, był udany dla większości producentów. Jak swoje wyniki handlowe w kategorii podłoży w minionym sezonie oceniają przedstawiciele różnych kanałów dystrybucji? Jakie produkty cieszyły się największą popularnością wśród konsumentów?
– To był bardzo udany sezon dla naszego centrum ogrodniczego, podobnie było w przypadku kategorii podłoży. Od kilku już lat można zauważyć na rynku coraz większą popularność podłoży specjalistycznych, lepszej jakości, wyżej pozycjonowanych na rynku, kosztem niewielkich spadków sprzedaży podłoży uniwersalnych i tych z półki economy – mówi Maciej Janku, właściciel Centrum Ogrodniczego Ogród Zawady 19. – W ostatnich sezonach najdynamiczniej rośnie sprzedaż podłoży do borówki i roślin kwaśnolubnych. Co prawda odbija się to na sprzedaży torfu kwaśnego, który do niedawna mógł być traktowany jako osobna pozycja w tej kategorii, zamawiana w masowych ilościach, ale podłoże specjalistyczne do roślin kwaśnolubnych to bardzo dobre rozwiązanie zarówno dla klientów, jak i właścicieli centrów ogrodniczych – dodaje.
Ze sprzedaży podłoży w tym sezonie mogą być zadowoleni także właściciele
sklepów sieci DIY należących do Grupy PSB. – W minionym sezonie w kategorii podłoży zanotowaliśmy wzrost w stosunku do poprzedniego roku o 41%. Nasza oferta jest bardzo szeroka – od ziemi uniwersalnej, przez podłoża specjalistyczne np. kwiatowe, do iglaków, do warzyw, rododendronów, wrzosów, aż po torfy i podłoża do storczyków. Zawiera różne litraże, różnych producentów, w marce PSB – mówi Anna Sokołowska z działu sprzedaży kategorii „Ogród” w Grupie PSB Handel SA. – Ciągle największą popularnością cieszy się ziemia uniwersalna w dużych litrażach oraz mniejsze litraże ziemi kwiatowej i do iglaków, a w nadchodzącym sezonie można się spodziewać nowości: kolejnego podłoża w marce własnej oraz ziemii do roślin kwaśnolubnych – dodaje.
Podłoża od wielu lat są dostępne także w sklepach o znacznie szerszym formacie działania niż centra ogrodnicze, co przy rosnącym znaczeniu takich sieci jak Biedronka czy Lidl ma coraz większy wpływ na handel ogrodniczy. Jaką ofertę w tej kategorii możemy znaleźć w Lidlu? – Ziemia dostępna jest w stałej sprzedaży od marca do sierpnia. Pojawia się również podczas akcji promocyjnych na przełomie września i października. Sprzedawane przez nas podłoże oferujemy pod marką „Ryneczek Lidla” w opakowaniach o pojemności 20 l, a jego producentem jest firma Wokas – mówi Alekasandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Communication w firmie Lidl Polska. – Obserwujemy wzrost sprzedaży ziemi w porównaniu do lat poprzednich, co może być spowodowane m.in. rosnącą popularnością upraw roślin w domach, ogrodach czy na balkonach. Ponadto nasz produkt ma szerokie zastosowanie – nadaje się jako podłoże do kwiatów doniczkowych, rabatowych, roślin ozdobnych czy warzyw – dodaje.