Rzeźba doskonała

Tekst: Anna Walczak

 

Różnorodność form, kształtów, materiałów, z których wykonane są ozdoby do ogrodów, mogą przyprawić o zawrót głowy. Jakie trendy obowiązywać będą w sezonie 2010? Jakich rzeźb nie może zabraknąć w centrach ogrodniczych?

 

Rustykalne, bajkowe, egzotyczne…

Rzeźby ogrodowe dobierane są do typów ogrodów, wśród których można wyróżnić ogrody o charakterze bajkowym, rustykalnym, egzotycznym oraz klasycznym. W aranżację ogrodów rustykalnych doskonale wpisują się wszelkiego rodzaju formy zwierzęce czy roślinne. Przy ozdabianiu ogrodów bajkowych wykorzystuje się kolorowe figury, najczęściej z malowanego betonu, przypominające postaci z baśni, a wśród nich – popularne krasnale. Właściciele centrów ogrodniczych zauważają jednak coraz mniejsze zainteresowanie tego typu ozdobami. – Sposób doboru i aranżacji tych elementów zależy oczywiście od właścicieli ogrodów ich upodobań – potwierdza Agnieszka Kowalska, właścicielka firmy Belldeco. – W kształtowaniu gustów w tym zakresie pomagają nam programy telewizyjne czy czasopisma, które od kilku już lat coraz większą uwagę poświęcają dekorowaniu ogrodów, czerpiąc inspirację z przepięknych ogrodów angielskich, pełnych fantazji klimatów francuskich czy znanych z pomysłowości i dobrego smaku, małych ogródków holenderskich – dodaje.

 

Top 2010
Dwa główne trendy sezonu 2010 to silnie wyczuwalny powrót do klasyki z jednoczesnym spojrzeniem w przyszłość. W obecnym sezonie dominować będą formy konwencjonalne oraz abstrakcyjne. – W dalszym ciągu modne będą figury aniołów, popiersia oraz sylwetki ludzkie – mówi Agnieszka Kowalska. Dużą sprzedaż notują rzeźby o wyjątkowej fakturze, nadającej im antyczny czy renesansowy charakter. Hitem ostatnich sezonów są rzeźby proste, geometryczne. – W nowoczesnych ogrodach pojawiają się formy abstrakcyjne, nawiązujące do elementów zaczerpniętych z natury – kontynuuje Agnieszka Kowalska. Coraz większy wybór roślin sprzyja rozwojowi segmentu z dodatkami architektonicznymi. Projektanci ogrodów stawiają na motywy orientalne, w szczególności japońskie. Aranżując tego typu tereny zieleni, często wykorzystuje się kamienie czy drewno. Nadają one ogrodowi niepowtarzalny charakter. Trend ten wkracza również do segmentu dodatków. Szczególną popularnością cieszą się rzeźby charakterystyczne dla krajów Dalekiego Wschodu, które klienci komponują z egzotycznymi roślinami sprowadzanymi z najdalszych zakątków świata – zauważa Mateusz Soja, pracownik działu marketingu w firmie Biovita.

 

Pięknie i funkcjonalnie
Osobną, bardzo ważną grupą produktów, po którą coraz chętniej sięgają konsumenci, są różnego rodzaju formy małej architektury. Zaliczają się do nich między innymi ławy, kolumny, donice, fontanny i zlewy ogrodowe. – Klienci najchętniej sięgają po artykuły, które oprócz walorów dekoracyjnych spełniają funkcje praktyczne – zapewnia Joanna Wojtusik z firmy Decoplant. – Do najpopularniejszych pozycji sprzedażowych należą ozdobne donice, w których można posadzić piękne krzewy – dodaje rozmówczyni. Warto dodać, że te ostatnie znajdują również zastosowanie jako element wystroju małego balkonu czy tarasu. – Decydują się na nie klienci pragnący posiadać swój zielony zakątek w miejskich aglomeracjach – potwierdza nasz rozmówca z centrum ogrodniczego w Opolu. – Dużym zainteresowaniem cieszą się stylowe włoskie wazy – dodaje Maria Zakrzewska, kierownik działu urządzania i projektowania zieleni z Centrum Ogrodniczego Tracz w Sosnowcu. Warto zatem przyglądać się trendom i poszerzać ofertę zgodnie z panującą modą. Klienci cenią różnorodność wyboru zarówno pod względem form, materiałów, jak i ceny. Coraz częściej jednak decydują się na dodatki droższe, luksusowe. – Fontanna czy rzeźba granitowa to koszt rzędu 1000 zł – mówi Mateusz Soja. – Jest to jednak piękna i trwała ozdoba na lata – dodaje. Sporym zainteresowaniem cieszą się większe formy, szczególnie chętnie wybierane przez właścicieli dużych ogrodów. Stają się one najważniejszym elementem dekoracyjnym. Jak potwierdzają właściciele centrów ogrodniczych, małe formy doskonale nadają się do ozdoby tarasów czy balkonów. Dzięki takim dodatkom podkreśla się charakter kompozycji roślinnych.

Z punktu widzenia detalistów posiadanie w swoim asortymencie tego typu produktów stwarza możliwość rozwoju sprzedaży artykułów komplementarnych, takich jak filtry wodne, preparaty przeciw glonom czy środki do konserwacji.

 

Materiały i kolory
Elementy dekoracyjne powinny komponować się z otoczeniem, współgrać z szatą roślinną i elewacją budynków. Dlatego też z roku na rok rośnie oferta dodatków podnoszących walory estetyczne ogrodów. Od kilku sezonów furorę robią produkty wykonane z materiałów naturalnych, wśród których dominują wapienie, piaskowce, granity, drewno czy metal. Charakteryzują się one zwiększoną odpornością na działania czynników atmosferycznych. To produkty ze średniej półki cenowej oraz z półki premium, które notują coraz większą sprzedaż. – Równie dobrze rotują dodatki wykonane z cementu oraz metalu – dodaje Agnieszka Kowalska. Choć do niedawna plastik stanowił podstawowe tworzywo, z którego wykonywane były ozdoby ogrodowe, zauważa się spadek zainteresowania tym materiałem.

By podkreślić oryginalny charakter ogrodu, producenci rzeźb od kilku lat wykorzystują naturalną kolorystykę. – W tym sezonie podobnie jak w poprzednim dominują rzeźby szare i białe – zauważa Renata Szwed z Centrum Ogrodniczego Hortulus w Dobrzycy. Podkreśla się naturalne kolory i faktury surowców, unika się ich barwienia i szlifowania. – Dominują kolory naturalnego kamienia, takie jak szary, piaskowy czy biały – pointuje Agnieszka Kowalska.

 

Modne rzeźby
Anna Miszczyszyn
Dollagra

Od kilku lat wzrasta w Polsce zainteresowanie rzeźbami jako elementem dekoracyjnym ogrodu. Popularne dotąd krasnale znalazły konkurencję w postaci bardziej wyszukanych i różnorodnych form. W tej dziedzinie brak wyraźnie zarysowanych trendów. Istnieje kilka nurtów odzwierciedlających gusty klientów. Ci bardziej zachowawczy mogą wybrać klasyczne kształty antyczne, typu Wenus z Milo, Afrodyta, Kupidyn, a nawet lwy strzegące wejścia. Zaskakująca jest różnorodność materiałów: kamień, beton, ale również tworzywo sztuczne doskonale imitujące strukturę i kolor naturalnych kruszców. Zwolennicy minimalistycznych dekoracji znajdą w trendach nowoczesne formy o geometrycznych zarysach wykonane z cementu oraz jasnego i czarnego terazzo. Ich kolor harmonizuje z modną ostatnio surową, szaro-czarną kolorystyką nowoczesnej architektury. Charakter tych rzeźb i rozmiary zastosowania pozwalają na ustawienie ich nie tylko w ogrodzie, ale także w patio, salonie, ogrodzie zimowym, kiedy miną już letnie miesiące.

 

Oferta a ekspozycja
W przypadku produktów dekoracyjnych niezwykle istotna jest odpowiednia aranżacja. Centra ogrodnicze wykorzystują szereg rozwiązań, które przykuwają uwagę klientów i zwiększają zainteresowanie tą kategorią produktów. A możliwości jest wiele… – Jednym ze skuteczniejszych rozwiązań eksponujących rzeźby i fontanny jest umieszczenie ich w towarzystwie roślin – mówi Renata Szwed. – Warto pokazać gotowy sposób zagospodarowania przestrzeni – dodaje Maria Zakrzewska. Doskonałym miejscem dla rzeźb są przysklepowe ogrody, do których chętnie zaglądają klienci. Coraz więcej centrów ogrodniczych oferuje też usługę projektowania i urządzania terenów zielonych. Wspiera ona  sprzedaż produktów wykorzystywanych na wielu etapach tworzenia ogrodu i wpływa na sprzedaż tej kategorii produktów. Dodatki dekoracyjne wykorzystywane są również jako ozdoba patia czy ogrodu zimowego, dzięki czemu dobrze sprzedają się przez cały rok.

Wielu producentów proponuje katalogi z pełnym portfolio produktowym. To szczególnie popularny rodzaj oferty, znajdujący zastosowanie w mniejszych centrach ogrodniczych, które z racji niewielkiej przestrzeni nie są w stanie wyeksponować całej swojej oferty. Ta forma sprzedaży sprawdza się też w przypadku droższych rzeźb, które najczęściej sprowadzane są na zamówienie klientów. Część centrów ogrodniczych oferuje transport rzeźb i ich profesjonalny montaż w ogrodzie klienta. Pokazowe ogrody, umieszczenie rzeźb w towarzystwie produktów komplementarnych, a także poszerzenie oferty o sprzedaż katalogową to gwarancja dobrej rotacji produktów.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

REKLAMA
Targi Zieleń to życie