Spoga + Gafa już zawsze razem

O roli targów i korzyściach wynikających z uczestniczenia w nich opowie Oliver P. Kuhrt, wiceprezes Koelnmesse GmbH

 

Rozmawia: Ilona Rosiak

 

 

 

 

 

ILONA ROSIAK: Czym spośród międzynarodowych targów ogrodniczych wyróżnia się Spoga + Gafa?

 

OLIVER P. KUHRT: Spoga + Gafa poprzez pięć segmentów „garden creation”, „garden living”, „garden care”, „garden excellence” oraz „garden basic” odzwierciedla pełne spektrum życia w ogrodzie. W Kolonii firmy specjalistyczne otrzymują prawie całkowity obraz rynku, który dotyka wszystkich dostępnych na nim ofert sprzedaży. Dla firm specjalistycznych targi są ważnym barometrem trendów oraz istotną platformą wymiany informacji, ponieważ spotykają się tu najważniejsi gracze zielonej branży. Kto chce się dowiedzieć, w jakim kierunku rozwija się dany trend oraz o czym mówi branża, ten musi przyjechać do Kolonii.

 

Z czego wynika podjęta decyzja o połączeniu już na zawsze tych dwóch imprez?

 

Mija właśnie 50 lat, odkąd obecne kolońskie targi Spoga rozwinęły się do poziomu najważniejszej międzynarodowej platformy Outdoor – Lifestyle. Nowości dotyczące mebli ogrodowych, sportu, campingu oraz sposobu spędzania wolnego czasu prezentowane będą przez wyspecjalizowane firmy. Równolegle od roku 1973 rozpoczęto organizację branżowych targów Gafa, których oferta obejmuje technikę ogrodniczą, urządzenia, akcesoria, artykuły dekoracyjne oraz technikę wodną i świetlną. Ponieważ ich asortyment doskonale się uzupełnia i można pokazać cały świat ogrodu w jednym miejscu, organizatorzy targów w Kolonii znieśli kontrolę odwiedzających obydwie imprezy. Obecnie mówimy tylko o jednych targach, o Spoga + Gafa, które od roku 2011 znowu będą prezentować wszystkie obszary zielonego biznesu.

 

Czy efektem tej konsolidacji będzie jeszcze większe grono zwiedzających i wystawców?

 

Od 5 do 7 września wystawcy Spoga + Gafa spotkają się z międzynarodową klientelą – począwszy od wyspecjalizowanych detalistów, poprzez hurtownie, a skończywszy na klientach centrów budowlanych, centrów ogrodniczych oraz domów towarowych i supermarketów. W ubiegłym roku do Kolonii, miasta słynącego z przepięknej katedry, przyjechali branżyści z 90 krajów. Jednocześnie ranga odwiedzających mówi sama za siebie: zgodnie z ankietą, 82 proc. odwiedzających to osoby decydujące o zakupach i nabywaniu towarów, połowa wszystkich odwiedzających należała do zarządu swoich firm. Tym samym Spoga + Gafa jest punktem spotkania dla decydentów z branży.

Po raz pierwszy zwiedzającym targi Spoga + Gafa oferujemy pakiet promocyjny, który stanowi wsparcie dla przedsiębiorstw chcących osiągnąć większe korzyści ze swojej obecności na targach jako wystawcy. W ten sposób mogą oni zaprosić swoich klientów po niższych kosztach, dzięki zryczałtowanej stawce.

Ponadto opracowaliśmy specjalny kompleksowy pakiet podróżny dla osób z branży ogrodniczej z kraju i z zagranicy, który nie tylko pozwala przyjechać do Kolonii po promocyjnych cenach, ale zawiera jednocześnie serwis związany z rezerwacją hotelu, zakup biletu wstępu na targi oraz katalog.

 

Jakie możliwości daje producentom wystawianie się na tych targach?

 

W tym roku oczekujemy ponad 2 tys. wystawców z 53 krajów, którzy zaprezentują specjalistycznym firmom swoje nowości. Zakres oferty został tak podzielony, aby jeszcze lepiej dopasować go do struktur zakupowych działów handlowych. Oznacza to krótsze trasy dla kupujących, większe uporządkowanie prezentowanych kategorii, a przede wszystkim bardziej komfortowe warunki do składania zamówień. Jest to szczególnie interesujące dla centrów ogrodniczych i marketów budowlanych.
Dodatkowo w tym roku będzie można znaleźć na „boulevard of ideas” wiele innowacyjnych propozycji i sugestii, które zostaną zaprezentowane wspólnie jako jeden asortyment. Życie w ogrodzie powinno być dla klientów dostępne na wyciągnięcie ręki w czasie przechadzki przez centrum ogrodnicze lub market budowlany. Targi Spoga + Gafa oferują więc firmom handlowym, poprzez atrakcyjne marketingowe koncepcje sprzedaży, praktyczne korzyści w ich codziennym biznesie.

 

Jakie imprezy towarzyszące organizowane są przy okazji targów?

 

Równolegle do kolońskich targów Spoga + Gafa odbywają się w hali nr 4 targi Spoga Horse, Międzynarodowe Specjalistyczne Targi Sportów Konnych. Około 380 wystawców prezentuje tam najnowsze produkty dla koni i jeźdźców. Bilet wejściowy na Spoga + Gafa upoważnia do odwiedzenia obydwu wystaw.

Jak dobrze przygotować się do targów, aby udział w nich był owocny? Wspieramy uczestników jeszcze przed targami obszerną ofertą działań marketingowych. Wszystkim wystawcom oferujemy, jak już wspomniałem, nasz promocyjny pakiet dla odwiedzających. Stworzyliśmy na bazie Internetu narzędzie Matchmaking Tool, za pomocą którego odwiedzający mogą już przed targami nawiązać kontakt z wystawcami i ustalić terminy rozmów. Ponadto wykorzystujemy nowe kanały komunikacji, aby zintegrować branżę i promować wymianę informacji. Przykładem jest międzynarodowy blog, na którym już teraz można dyskutować na aktualne tematy związane z branżą (http://spogagafa.blog.co.uk/).

 

Czy świadomość biznesowa uczestników targów pozwala zachować profesjonalny charakter imprezy?

 

We wszystkich segmentach targów Spoga + Gafa biorą udział liczni liderzy swoich rynków. W ten sposób, przykładowo, w obszarze produktów z tzw. wyższej półki możemy zauważyć wiele znaczących zgłoszeń wśród producentów ekskluzywnych i luksusowych mebli, którzy będą prezentować swoje produkty. Ale również wśród artykułów dekoracyjnych, w segmencie artykułów do grillowania lub produktów sportowych do gier i zabaw oraz uprzyjemniających spędzanie wolnego czasu, liczba i jakość wystawców na targach Spoga + Gafa jest najwyższej próby. Wystawcy powinni mieć możliwość spotkania się na targach z najważniejszymi klientami, aby nawiązać kontakty handlowe i zapełnić swój portfel zamówień na nadchodzący rok. Najlepszą okazją ku temu jest stworzona przez nas specjalistyczna platforma handlowa.

 

Jak w kontekście targów ocenia Pan branżę ogrodniczą?

 

Rynek ogrodniczy rozwija się i przynosi profity w ramach działań Outdoor Homing – tak między innymi napisano w obszernym studium na temat ogrodu, które w ubiegłym roku opublikowała firma BBE Retail Experts, zajmująca się doradztwem dla przedsiębiorstw. Według szacunków BBE-Retail Experts, objętość rynku ogrodniczego w latach 2008-2013 wzrośnie o około 4 proc. Z punktu widzenia użytkownika ogród zaczyna pełnić coraz ważniejszą funkcję jako miejsce odpoczynku i odprężenia oraz spotkań towarzyskich. Trendy, takie jak cytowany wielokrotnie „cocooning”, prowadzą do tego, że w wielu miejscach ogród staje się drugim pokojem dziennym – odpowiednio duże znaczenie użytkownicy przywiązują do ekskluzywnego wyposażenia w obrębie swojego domu.

 

W jakiej kategorii drzemie największy potencjał?

Jak już wspomniałem, objętość rynku ogrodniczego wzrośnie w latach 2008-2013 o około 4 proc. Ale naturalnie należy mieć na oku różne wielkości wartości obrotów, jednak jest jeden bezkonkurencyjny segment: Grillen & Barbecue to zwycięzca ostatnich lat. Według danych ze studium, obszar ten wzrastał corocznie pomiędzy rokiem 2000 i 2008 o prawie 13 proc. Również w segmencie mebli ogrodowych eksperci widzą w dalszym ciągu wysoki potencjał i oceniają, że w latach 2008-2013 będzie corocznie rósł średnio o 2,3 proc.

 

 

REKLAMA
Targi Zieleń to życie