Wygląd to nie wszystko – komunikacja marketingowa w sklepie ogrodniczym

Nawet najlepiej zaaranżowany sklep nie będzie przynosił zysków, jeśli nie trafią do niego klienci. Podejmując się reorganizacji placówki handlowej warto pamiętać, że wygląd to nie wszystko. Visual merchandising to tylko jedno z wielu narzędzi promocji. O czym warto pamiętać, kiedy sklep jest już zaaranżowany? Jakich działań nie powinno zabraknąć w komunikacji marketingowej sklepu? W tej części przybliżone zostaną w pełni DARMOWE działania ONLINE

Mateusz Karatysz

Aranżacja wnętrza sklepu bez wątpienia wpływa na decyzje zakupowe klientów. Świadome projektowanie przestrzeni handlowej stwarza atmosferę ułatwiającą klientowi dokonanie zakupów. Warto jednak wiedzieć, że nawet najlepiej wykreowana przestrzeń handlowa nie wpłynie znacząco na wzrost zysków, jeśli do klientów nie dotrze komunikat zachęcający do wizyty w sklepie.

W tym celu tworzone są strategie komunikacji marketingowej, których głównym zadaniem jest otwarcie się na klientów bez względu na czas i miejsce, w którym się znajdują. Temu służy przede wszystkim komunikacja ONLINE. Jakie narzędzia internetowe można zaimplementować w sklepie ogrodniczym, by zwiększyć swoją widoczność wśród aktualnych i potencjalnie nowych klientów?

Strona www

Podstawowym narzędziem komunikacji z klientami w Internecie pozostają cały czas strony www. Aktualnie istnieje wiele narzędzi, które pozwalają założyć stronę www samodzielnie i nie ponosząc przy tym większych kosztów. W sieci nie brak generatorów (np. wix.com), które oferują gotowe szablony. Aktywność sprowadza się do wybrania jednego z nich, wypełnienia treścią i opłacenia abonamentu za usługę hostingu.

Mapy Google

Jednym z pierwszych narzędzi, które warto skonfigurować w sieci jest wizytówka w mapach Google. Same mapy są bardzo popularne, a do tego darmowe. By stać się dobrze widocznym, trzeba jednak skonfigurować wizytówkę w sposób całkowity. Braki w danych mogą spowodować, że wizytówka będzie wyświetlana na odległych pozycjach, przez co będzie mniej widoczna.

By założyć i skonfigurować wizytówkę w Google Maps, niezbędne jest posiadanie konta Google. Po wejściu w aplikację Moja Firma należy dodać nową lokalizację i wypełnić wszystkie pola. Podając nazwę firmy warto zawrzeć w niej słowa kluczowe oddające charakter prowadzonego biznesu. Dane kontaktowe, takie jak adres firmy, numer telefonu i adres www to podstawa – zakładając wizytówkę otrzymamy na podany adres korespondencję pocztą z kodem weryfikującym. Wizytówka umożliwia podanie dodatkowych informacji, takich jak godziny otwarcia, wybór kategorii, które określają branżę, w jakiej działa firma oraz opis firmy, który powinien być zwięzły i zawierać w sobie słowa kluczowe np. sklep ogrodniczy Poznań Grunwald.

Uzupełniając wizytówkę należy również pamiętać o zdjęciach prezentujących firmę. W najnowszej wersji wizytówki pojawiła się możliwość wykonywania wpisów, w których można prezentować aktualne informacje. Jedną z wytycznych dla przyszłych klientów będą opinie, dlatego warto poprosić o ich wystawienie stałych bywalców.

Pozycjonowanie

Choć pozycjonowanie strony, a więc doprowadzenie do wzrostu pozycji strony w wynikach wyszukiwania Google po wpisaniu kluczowej frazy, jest zadaniem dla profesjonalistów, to część z czynności, które mogą przyczynić się do organicznych wzrostów pozycji można wykonać samodzielnie. Jedną z kluczowych jest tworzenie wartościowych treści na stronie np. poradników czy innych specjalistycznych artykułów, które sprawią, że czytelnicy zaczną się nimi dzielić na innych stronach. Tworząc takie treści należy pamiętać, by pojawiały się w nich kluczowe frazy np. sklep ogrodniczy Poznań Grunwald.

Wartościowe treści wspomagają linkowanie, czyli wspomniane kopiowanie linku do artykułu przez czytelników i udostępnianie go na innych stronach. Wartościowe materiały zachęcają czytelników do dyskusji w komentarzach – warto je moderować i zachęcać do dalszej wymiany zdań.

Linkowanie można wykonywać samodzielnie, udostępniając tworzone na stronie treści w innych miejscach np. na Facebooku czy Instagramie.

E-mail marketing

Jednym z wciąż popularnych narzędzi spiętych ze stroną internetową są newslettery. W Polsce uśredniony współczynnik otwarć wiadomości wysyłanych za pomocą newslettera wynosi 26%, zaś kliknięć 5% (GetResponse 2018). Newslettery to narzędzie komunikacji przede wszystkim z klientami świadomymi i zainteresowanymi treściami, którzy dobrowolnie zapisali się do bazy wysyłkowej. Mailing to również narzędzie do przypominania się i podtrzymywania kontaktu z klientami. Sklepy chcące korzystać z tej formy komunikacji mają do wyboru darmowe wtyczki, które umożliwiają przechowywanie baz danych oraz wysyłkę newsletterów.

Media społecznościowe

Facebook czy Instagram to miejsca, w których użytkownicy poszukują przede wszystkim rozrywki, napotykając przy tym na kampanie promujące marki, usługi czy konkretne punkty handlowe. Biznes stał się obecny w social mediach do tego stopnia, że coraz większe grupy użytkowników poszukują w nich porad i informacji właśnie o produktach i usługach. To również darmowe miejsce, w którym nie powinno zabraknąć sklepu zoologicznego.

Najważniejszą zasadą prowadzenie fanpage’u sklepu ogrodniczego na Facebooku jest zachowanie proporcji – 80% treści edukacyjnych i rozrywkowych do 20% treści sprzedażowych. Dominować powinny porady ekspertów, konkursy, zdjęcia od kuchni, materiały wideo ze sklepów, które pobudzą użytkowników do wchodzenia w interakcje. Uzupełnieniem takich treści mogą być informacje o prowadzonych aktualnie promocjach bądź cyfrowe wersje gazetek produktowych. Optymalna częstotliwość publikacji postów na Facebooku to 1-2 posty dziennie. Publikując posty należy pamiętać o tym, że najważniejsze są wysokiej jakości zdjęcia, które przyciągają uwagę.

Sukces sklepu ogrodniczego na Instagramie to przede wszystkim kontakt z obserwującymi. Należy odpowiadać na wszystkie pozostawione komentarze, ale też aktywnie udzielać się na profilach innych użytkowników. Zaangażowanie swojej społeczności na Instagramie wymaga czasu i regularności, ale jest możliwe i w dłuższej perspektywie wpływa na liczbę obserwujących. Ponieważ Instagram to serwis oparty na fotografiach, przemyślana powinna być nie tylko strona merytoryczna, ale i graficzna. Wchodząc na czyjeś konto widzimy siatkę 6-9 zdjęć, które powinny pasować do siebie wizualnie. Może je łączyć wspólny motyw, kolorystyka lub filtr; dostępne są też aplikacje, które pozwalają na zaplanowanie siatki (PLANN, Planoly).

Aktywność na forach

Forum branżowe to kolejne z darmowych narzędzi, za pomocą którego możemy znacząco wzmocnić pozycję strony www w wynikach wyszukiwania Google. Idea forów polega na swobodnej wymianie poglądów, zaglądają tam osoby poszukujące odpowiedzi na konkretne zagadnienia. Obecność właściciela sklepu ogrodniczego na forum internetowym daje wiele możliwości. Przede wszystkim trafne odpowiedzi pomogą wzbudzić przychylność, a z czasem uzyskać miano eksperta. Wpisy na forum dają również możliwość nienachalnego lokowania informacji o własnym sklepie, jako miejscu, w którym można zakupić produkt na konkretny problem. Odpowiednio przygotowana stopka daje również możliwość linkowania przy każdej wypowiedzi do wskazanego w stopce adresu www.

Podsumowanie

Internet to narzędzie, które w branży ogrodniczej posiada negatywne konotacje. Takie podejście powoduje, że wielu właścicieli sklepów zamyka się całkowicie na korzyści, jakie mogą wyniknąć z wykorzystywania sieci do własnej promocji. Tymczasem jest to narzędzie, które pozwala dotrzeć do nowych klientów za niewielkie pieniądze. W tym celu należy zaplanować strategię komunikacji oraz realizować ją systematycznie minimum przez 1 rok, by móc ocenić rezultaty.

REKLAMA
Targi Zieleń to życie