O nowej gamie produktów na rynku ogrodniczym, które wykorzystują siłę bakterii naturalnie występujących w środowisku, opowiedziała nam Anna Struk, Brand Manager marki Biology For Garden. To biznes, w który zainwestował sam Robert Lewandowski
Rozmawia: Michał Gradowski
Jaka jest geneza powstania marki Biology For Garden? Czy na hobbystycznym rynku ogrodniczym wypełnia jakąś niszę?
Warto zacząć od przybliżenia firmy Bio-Gen – jednego z najbardziej zaawansowanych laboratoriów z bioreaktorami w Polsce – która od wielu lat z powodzeniem działa na rynku rolniczym czy rolno-ogrodniczym. Bio-Gen jest producentem bakterii i preparatów powstałych na ich bazie stosowanych w uprawie roślin – to duże opakowania, hektarowe dawki, inna skala niż na rynku hobby.
Natomiast spółka Bio-Lider, pozostająca w pełnej synergii z Bio-Gen, zajmuje się dystrybucją i tworzeniem nowych rozwiązań biologicznych. I to w niej narodził się pomysł stworzenia oferty na rynek hobby.
Tak powstała marka Biology For Garden – produkty stworzone w oparciu o pożyteczne mikroogranizmy, wspierające uprawę roślin domowych, balkonowych i ogrodowych. Takiej kompleksowej oferty produktów dopasowanych do wszystkich etapów pielęgnacji nie było do tej pory na rynku.
Jak szeroka jest obecnie oferta?
To 12 produktów pogrupowanych na trzy kategorie: trawnik, rośliny ozdobne,
warzywa i owoce. Przy każdym z nich określiliśmy, do czego służy – stąd na opakowaniach takie informacje jak „naturalna odporność”, „rewitalizacja gleby” czy „skuteczne przesadzanie”.
Mamy też trzy nowe produkty, które regenerują rośliny po uszkodzeniach przez szkodniki. To „gąsienice”, „opuchlaki” oraz „pędraki i nicienie”. W sumie oferta zawiera więc 15 produktów, których skuteczność potwierdza 30 lat doświadczenia firmy Bio-Gen i liczne badania naukowe. Wszystkie nasze preparaty charakteryzują się bogatym składem mikrobiologicznym. Poszczególne szczepy bakterii współdziałają ze sobą, aby wzbogacić glebę i poprawić jej strukturę. Ich stosowanie gwarantuje roślinom lepsze warunki do rozwoju, szybsze wchłanianie składników odżywczych, pomaga wzmocnić system korzeniowy i uodparnia rośliny na czynniki stresogenne.
Bakterie występujące w naszych produktach zostały wyselekcjonowane z naturalnego środowiska, namnożone i dostarczone w formie skoncentrowanej.
Koncentracja bakterii w preparatach Biology For Garden jest bardzo duża, podobnie jak różnorodność szczepów.
Jesteśmy też w fazie prac nad kolejnym produktem, który będzie zasilał rośliny w fosfor, m.in. dzięki uwolnieniu dostępu do zasobów tego pierwiastka naturalnie występujących w glebie. Dzięki zastosowaniu tego rodzaju produktów możemy znacznie ograniczyć stosowanie nawozów mineralnych oraz środków ochrony roślin.
Jaką rolę w uprawie roślin odgrywają mikroorganizmy?
W glebie powinny być zachowane proporcje miedzy obecnością bakterii i grzybów – mniej więcej 70% bakterii i 30% grzybów. Zanieczyszczenie środowiska, stosowanie środków chemicznych powoduje jednak, że część bakterii naturalnie bytujących w glebie wymiera, gleba ulega degradacji, a roślina traci szansę na prawidłowy rozwój. Konieczne jest stosowanie jeszcze większej ilości nawozów i środków ochrony roślin, co jeszcze bardziej wyjaławia glebę i problem się pogłębia. Dzięki działaniu mikroorganizmów możemy odtworzyć w glebie naturalne, zdrowe środowisko optymalne do rozwoju roślin.
Czy poziom wiedzy konsumentów systematycznie rośnie? Czy sposób „podania” produktów Biology For Garden – podkreślający funkcje, jakie mają wypełnić w ogrodzie – będzie dla nich zrozumiały?
Budowałam tę markę od podstaw – od nazwy, przez całą filozofię działania i odpowiedź na pytanie „jakie to mają być produkty i do czego mają służyć?”, po strategię marketingową. Uważam, że na rynku jest coraz więcej świadomych klientów, którzy wiedzą, że nie potrzebują osobnego produktu do każdego koloru róży. Skupiliśmy się na tym, aby cała seria produktów była user friendly, czyli dostosowana do wymagań klienta. Etykieta zawiera wszelkie informacje potrzebne do tego, aby dowiedzieć się, który produkt wybrać i jak go zastosować. Przygotowaliśmy opisy produktów Biology for Garden, dzięki którym klient łatwo zidentyfikuje problem, który chciałby rozwiązać.
Czy wzrost kosztów produkcji nawozów mineralnych sprawia, że Wasze produkty są bardziej atrakcyjne dla klientów? W jakim stopniu wzrost cen przekłada się na koszty produkcji nawozów opartych na mikroorganizmach?
Tak jak w przypadku innych firm, dotyka nas wzrost kosztów energii czy transportu, lecz głównym komponentem produkowanych przez nas preparatów są bakterie, które namnażamy we własnym laboratorium, przez co jesteśmy w dużej mierze niezależni od zewnętrznych dostawców. Staramy się racjonalnie zarządzać cenami. Nie ukrywamy jednak, że trudna sytuacja na rynku nawozów skłania klientów do poszukiwania alternatywnych rozwiązań.
Firmy z branży ogrodniczej coraz częściej wykorzystują w działaniach promocyjnych znane nazwiska, ale chyba trudno będzie im Was przebić, bo inwestorem i współwłaścicielem firmy Bio-Lider jest Robert Lewandowski. Czy zobaczymy kapitana kadry na Waszych reklamach?
Sam fakt, że Robert Lewandowski zdecydował się zaangażować w ten projekt jest już dla nas niezwykle cenną rekomendacją.
Czym jeszcze wyróżniają się na rynku produkty Biology For Garden?
Warto podkreślić, że są to produkty w 100% bezpieczne dla ludzi, zwierząt i środowiska naturalnego, a istotę Biology For Garden dobrze oddaje hasło: „Ogród w biologicznym rytmie natury”.
Przy stosowaniu naszych produktów nie trzeba używać odzieży ochronnej, nie ma okresu karencji czy ryzyka przedawkowania, bo bakterie namnażają się na tyle szybko, na ile pozwalają im na to warunki. Optymalne to wysoka wilgotność i temperatura powyżej 5ºC. Marka Biology For Garden może wspierać rośliny przez cały sezon, a produkty do rewitalizacji gleby są rekomendowane do stosowania głównie wiosną i jesienią.
Ekologiczny produkt idzie też w parze z przyjaznym środowisku opakowaniem – zarówno samo opakowanie, jak i etykiety czy kleje powstały z materiałów biodegradowalnych.
Niezwykła jest także skuteczność naszych produktów udowodniona na rynku rolniczym. Wyniki doświadczeń wskazują na znaczny wzrost ilości i jakości plonu po zastosowaniu naszych produktów i choć niełatwo przenieść te dane na rynek hobby, gdzie trudniej zauważyć skalę, to w przypadku warzyw i owoców, czy roślin ozdobnych efekty są nie mniej spektakularne. Robiliśmy badania m.in. na porzeczkach i krzewy wprost uginały się pod owocami.
Współpracujemy też ze znanymi drużynami z piłkarskiej Ekstraklasy – z Legią Warszawa i Arką Gdynia. Na stadionie Arki, dzięki stosowaniu naszych produktów, udało się ograniczyć zużycie środków ochrony roślin i nawozów mineralnych, a do pielęgnacji murawy używa się tam już tyko nawozów organiczno-mineralnych.
Jakie warunki trzeba spełnić, aby rozpocząć współpracę? Na jakiej półce cenowej możemy umieścić markę Biology For Garden?
Minimalna liczba produktów, która wystarczy do złożenia zamówienia, to 10 sztuk, bo tyle mieści się na displayu. Minimalne zatowarowanie standu, na którym można wyeksponować wszystkie 15 produktów, to koszt 6 tys. złotych. Wyłącznym dystrybutorem marki Biology For Garden jest firma PROCAM, która ma 18 dedykowanych do rynku hobby przedstawicieli handlowych w całej Polsce.
Nastawiamy się na handel tradycyjny, zależy nam na edukacji, opowiedzeniu historii, co byłoby trudne gdybyśmy oparli dystrybucję na sklepach sieciowych.
Produkty Biology For Garden będą też dostępne w naszym sklepie online, pozycjonowanym cenowo na górnym pułapie, aby nie zaniżać marży dla naszych klientów.
Nasze produkty to przedział cenowy przeciętnego środka ochrony roślin, ale przy większej wydajności. Opakowanie 20 g zawiera 10 saszetek, jedna 2-gramowa saszetka wystarcza na 10 l wody. Data ważności produktu to 3 lata, bo bakterie są szokowo mrożone i liofilizowane, czyli zasuszone do formy przetrwalnikowej. To produkt premium w atrakcyjnej cenie.
Na jakim etapie jest obecnie rozbudowa dystrybucji na rynku hobby?
Oferta marki Biology For Garden była gotowa wiosną. Zdajemy sobie sprawę, że większość sklepów i centrów ogrodniczych składa zamówienia jesienią czy zimą. Mimo tego w kilku centrach można już zobaczyć nasze standy, a komunikat zwrotny od dystrybutorów jest bardzo pozytywny. Nasze opakowania są na tyle sugestywne, że klienci szukający ekologicznych produktów sięgają po nie intuicyjnie. Nie zmienia to jednak faktu, że budowanie rozpoznawalności marki dopiero przed nami, a sprzedaż produktów Biology For Garden znacznie ułatwia przybliżenie konsumentom największych zalet tego asortymentu.