Globalne trendy konsumenckie w 2014 roku

Wykazujący zamiłowanie do luksusu, potrzebę posiadania jeszcze lepszego smartfona z pakietem aplikacji, poszukujący szybszych sposobów robienia zakupów. Martwiący się o lepszą pracę, ekologię, domowe finanse i uzyskanie życiowej równowagi. Jacy jeszcze będą konsumenci przyszłości według najnowszego raportu Euromonitor International?

Tekst: Marcin Fajerski

Z ostatniego raportu międzynarodowej firmy badającej rynki, Euromonitor International, wynika przede wszystkim jeden wniosek. W trwającym roku konsumenci będą pełni sprzeczności. Z jednej strony zależeć im będzie na wygodzie i osiągnięciu finansowej stabilności w pracy, a z drugiej – na tradycyjnych wartościach, takich jak rodzinne więzi. Prezentujemy Top 10 globalnych trendów konsumenckich.

1.    Obserwatorzy klientami
Marki usiłują podtrzymać kontakt i więzi z klientami dzięki portalom społecznościowym. Wszystko po to, aby ci, którzy tylko przeglądają strony internetowe, stali się kupującymi. To działa! Dlatego firmy starają się połączyć strategie zawierania i zacieśniania znajomości z reklamą. Gary Vaynerchuk, znany w Stanach Zjednoczonych specjalista ds. wizerunku w mediach społecznościowych, mówi: – Tu chodzi o emocje. Dlatego producenci wchodzą w układy z blogerami. Marki zyskują autentyczność, a piszący stają się ambasadorami dobrych zakupów – wyjaśnia. W Afryce zagraniczne firmy, aby być bliżej swoich klientów, promują się jako krajowe. Dla przykładu Procter & Gamble kręci reklamy oparte na tych samych scenariuszach, ale z aktorami z kraju i wykorzystaniem lokalnych plenerów jako scenografii.

2.    Zdrowe odżywianie
Obecnie coraz więcej konsumentów zwraca uwagę na zdrowe odżywianie. Świadomość, że może ono wydłużyć życie i poprawić jakość, weszła do mainstreamu światowych trendów. Moda na zdrową żywność staje się również popularna przez zwiększający się problem otyłości w wysokorozwiniętych krajach. Poza tym na konsumentów oddziałują również media propagujące sport i wyrzeźbioną sylwetkę. Dlatego wielu z nich przeznacza sporą część domowego budżetu na dietetyków. McDonald’s również chce zachęcić klientów, aby jedli warzywa. Popularność zyskują też tzw. produkty better for you z obniżoną zawartością cukru, tłuszczu, soli. Eksperci EI prognozują, że ich sprzedaż w Europie w tym roku wzrośnie o 7,1%.

3.    Ekoentuzjazm
Przybywa też ekoentuzjastów, którzy większy nacisk kładą na procesy produkcji i ich wpływ na środowisko. Konsumenci ci wybierają asortyment firm dbających o ekologię i etykę biznesu. Wcześniejsze badania EI wykazały, że nie tylko osoby propagujące ekologię troszczą się o środowisko. Aż 2/3 respondentów codziennie wspiera proekologiczne inicjatywy, a blisko połowa martwi się zmianami klimatu. Co interesujące, ostatnie badania Polskiego Instytutu Energii Odnawialnej wykazały, że blisko 250 tys. Polaków zainwestowało w minionym roku w mikroinstalacje, takie jak kolektory słoneczne i kompostowniki, aby uczynić swoje gospodarstwa domowe bardziej ekologicznymi. Żywieniowe skandale sprawiły natomiast, że wraca moda na grow your own, a konsumenci chętniej sięgają po produkty bio i eko.

4.    Rodzina i lokalna społeczność
Współcześnie konsumenci tęsknią za poczuciem wspólnoty – także w konsumpcji. Grupowe zakupy, crowdfunding, rękodzieło i produkty regionalne wracają do łask. Wszystko to, co regionalne, staje się antidotum na globalizację i przypomina o wartościach, takich jak wspólnota, autentyczność i poczucie tożsamości.
Z drugiej strony, konsumenci preferują rozrywkę w domu i jego najbliższym otoczeniu. Dlatego w moskiewskim centrum handlowym Ziferblat w Clock Face Café gospodarz oferuje domowe fotele, herbatę, gry planszowe i darmowe Wi-Fi. Sam właściciel, Ivan Mitin, podchodzi do gości bardziej jak do mikrolokatorów niż jak do swoich klientów.

5.    Czas wolny
Połowa respondentów ostatnich badań EI stara się postawić wyraźną granicę między pracą a życiem osobistym. Nie zawsze staje się to jednak możliwe. W badaniach portalu Jobstreet.com jeden z ankietowanych przyznaje: – Nawet jeśli moja firma dysponuje siłownią, strefą chillout i organizuje czas wolny, to tylko na pokaz. Uniwersalnym środkiem na przepracowanie jest czas wolny spędzony z rodziną. Z pomocą wszystkim sfrustrowanym przychodzą nowoczesne technologie. Z drugiej strony, spora część konsumentów marzy o prostszym życiu. Dlatego wybierają ogród.

6.    Trochę luksusu poproszę

Nawet w obliczu niepewnych czasów wzrasta popyt na dobra luksusowe, szczególnie w krajach Dalekiego Wschodu. Mówi się nawet o chińskiej generacji ja. Należą do niej młodzi, aktywni zawodowo ludzie, którym zależy, aby dobrze wypaść przed znajomymi i rodziną. Aby zaimponować najbliższym, są w stanie wydać zaoszczędzone pieniądze na gadżet zaprojektowany przez słynnego designera. W Europie natomiast konsumenci bardziej przezornie stawiają na drobne przyjemności, np. kupują dekoracyjne drobiazgi lub pojawiają się w najbardziej obleganych kafejkach.

7.    Twój ruch – Twój wybór
Powszechny dostęp do Internetu i rozwój portali społecznościowych sprawił, że konsumpcja stała się bardziej demokratyczna. Kupujący stworzyli swoją własną republikę. Mogą zareagować na nieprzyjemności, które spotkały się w danej placówce albo stać się ambasadorami wybranej marki. Dane raportu EI z 2013 roku są potwierdzeniem tej tezy i dowodem coraz większego zaangażowania klientów w udzielanie opinii dotyczących produktów oraz usług. Ponad 23% respondentów EI czyta recenzje i oceny konsumentów najmniej raz w tygodniu. W tym samym przedziale czasowym 12% z nich pisze takie recenzje. Aż 13% Brazylijczyków biorących udział w badaniach pisze je co najmniej raz dziennie, a 29% Chińczyków czyta opinie użytkowników do dwóch razy w tygodniu. Nic dziwnego więc, że marki płacą blogerom, aby polecali produkty.

8.    Postrecesywna normalność
Kupujący zmodyfikowali nawyki zakupowe i wypracowali nowe modele zachowań. Kupowanie na spółkę, na zapas, na raty i zakupy grupowe w celu uzyskania największego możliwego rabatu zyskują coraz liczebniejszą rzeszę zwolenników.
Wzrosło też zainteresowanie kartami kredytowymi, które stały się popularne nie tylko w krajach Unii Europejskiej, ale też Tajlandii, Malezji, południowej Afryce i Brazylii. Jak podają eksperci EI, w 2013 roku aż 2/3 konsumentów na świecie kupiło za pomocą karty coś tylko dla własnej przyjemności.

9.    Jest na to appka

W maju ubiegłego roku pobieranie mobilnych aplikacji Apple przekroczyło rekordowy próg 50 mld pobrań. Oznacza to, że statystycznie jedna osoba na świecie pobrała jakąś aplikację. Coraz szybsze tempo życia i niesłabnąca popularność smartfonów sprawiają, że pojawiają się nawet mobilne wersje portali społecznościowych i czatów. Poza tym firmy inwestują w appki udzielające rad miłośnikom ogrodnictwa, właścicielom zwierząt domowych i klientom polującym na okazje cenowe. W turystyce są aplikacje na wszystko – od najwygodniejszych miejsc w samolotach aż po rekomendacje najbardziej malowniczych krajobrazów. Wszystko wskazuje więc na to, że trend mobilnych aplikacji wciąż będzie się umacniał.

10.    Wizualizacja

Obecnie konsumenci nie tylko kupują wzrokiem, ale całkowicie przełączają się na ten zmysł podczas zakupów. Znany w Nowym Jorku chirurg plastyczny zorganizował szokujący pokaz modowy z klientkami po operacjach. Dr Kassir wyjaśnił, że zrobi dokładnie to, co robią projektanci z nowymi kreacjami modowymi – pokazują w pełnej krasie to, co udało im się stworzyć. Ponad 70% użytkowników strony internetowej Pinterest odwiedza ją jedynie dla kupowania inspiracji wzrokowych. Marki chętnie z tego korzystają. Coraz więcej firm używa portali społecznościowych, aby informować konsumentów o wprowadzanych nowościach. Przy okazji mogą zbierać dane rynkowe.

REKLAMA
Targi Zieleń to życie