Trudno wyobrazić sobie wnętrza bez świec. Według danych Pracowni Badań Rynków Zagranicznych odnotowano ponad 2% wzrost unijnej produkcji tego asortymentu. Największym w całej Wspólnocie producentem świec jest Polska
Tekst: Sylwia Wlekła
Dla klientów świece to niemal obowiązkowy punkt na liście zakupów podczas urządzania wnętrz. Według danych przeprowadzonych przez Pracownię Badań Rynków Zagranicznych odnotowano ponad 2% wzrost unijnej produkcji świec – do poziomu 1076 mln euro. Największym w Unii Europejskiej producentem tych wyrobów jest Polska. Wartość wytwarzanych w naszym kraju świec wyniosła prawie 400 mln euro, co stanowiło aż 36,7% ich łącznej produkcji w 27 krajach członkowskich Unii Europejskiej. Dane te potwierdzają dystrybutorzy na polskim rynku. – Z roku na rok sprzedajemy coraz więcej świec. W minionym sezonie udało nam się zanotować dwucyfrowe wzrosty sprzedaży tego asortymentu. Szczególnym zainteresowaniem klientów cieszą się świece o subtelnym zapachu – mówi Zbigniew Sokołowski z Grupy Zachodniej.
Nie tylko dla zamożnych
Warto zwrócić uwagę na fakt, że ceny świec i lampionów zaczynają się już od kilku złotych, dlatego każdy klient może pozwolić sobie na ich zakup. Dla bardziej wymagających i zamożniejszych konsumentów producenci przygotowali tzw. linie prestiż, które nie tylko są o wiele droższe – ich ceny mogą sięgać nawet kilkuset złotych, ale przede wszystkim bardziej efektowne. Jeśli chodzi o kształty, rozmiary, kolory i wzory – w tych aspektach nie ma ograniczeń. Obecnie szeroka gama produktów jest dostępna w wielu punktach dystrybucji. Należy jednak pamiętać, że warto przygotować odpowiednią ekspozycję. Często chęć zakupu świec powstaje dopiero w sklepie. Świece i lampiony pokazane w gotowych aranżacjach są bardziej atrakcyjne i z pewnością przyciągną uwagę nawet najmniej zainteresowanego klienta. Ważnym czynnikiem jest również jakość produktu. – Staramy się, by nasze wyroby były doskonałe. Nasza firma posiada 30-letnią tradycję i jest jednym z największych krajowych producentów świec. Zauważamy, że klienci poszukują niestandardowych rozwiązań. Modne stały się świece wzbogacone o motywy koronki i haftu. Ponadto nadal doskonale sprzedają się świece w subtelnych, standardowych kolorach, takich jak: biel, czy beż – tłumaczy Grzegorz Krystkowiak, kierownik firmy Adpal.
Idealny prezent
Świece i lampiony coraz częściej wybierane są przez klientów jako prezent na różne okazje. W związku z tym producenci przygotowali oczywiście rozmaite serie i zestawy okolicznościowe. Przeglądając kalendarz, warto pamiętać o odpowiednim przygotowaniu otoczenia dla świec w punkcie sprzedaży, aranżując je zgodnie z nachodzącymi świętami.
Świece dla każdego
Już dawno minęły czasy, gdzie świece i lampiony były kupowane tylko przez kobiety i dla kobiet. Dzisiaj możemy spotkać wiele personalizowanych produktów, dla różnych grup docelowych, jak świece wzbogacone o aromaty „prosto z lasu” – dla mężczyzn, produkty o nutach kwiatowych dedykowanych dla starszych konsumentów oraz świece o zapachu gumy balonowej przeznaczone głównie dla dzieci. Centra sprzedaży, które zdecydowały się na wprowadzenie do swojej oferty świec i lampionów na pewno na tym nie straciły. Są to bardzo uniwersalne produkty, które sprzedają się w dużych nakładach o każdej porze roku. Nie można jednak zapominać o tym, że jeśli chciałoby się zwiększyć zyski, trzeba włożyć w to dużo pracy i cierpliwości.