Jak złowić klienta?

Promocje wciąż działają, jednak klienci są bardziej wymagający i, co ważne, oczekują natychmiastowej korzyści. Dlatego promocje cenowe działają najlepiej i można przypuszczać, że ich popularność nie będzie malała, gdyż gwarantują natychmiastowy zysk – komentuje wyniki przeprowadzonego w 2016 roku badania „Monitor Promocji” dr Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia

Tekst: Agnieszka Idziak

Badanie „Monitor Promocji 2016” zostało zrealizowane przez ARC Rynek i Opinia techniką CAWI, ankiety online na epanel.pl na reprezentatywnej próbie N=1002, osób, które skorzystały z przynajmniej jednej promocji w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Badanie zostało przeprowadzone w dniach 10-17 października ub.r. i objęło m.in. 22 różne typy promocji i akcje centrów handlowych.

Promocje cenowe w górę, konkursy i degustacje w dół
Najpopularniejszym sposobem polowania na klienta są rozmaite obniżki, promocje i wyprzedaże. Najnowsze badania instytutu ARC Rynek i Opinia wykazały, że zainteresowanie niższą cen produktu czy usługi umacnia się, natomiast formy promocji wymagające większego zaangażowania ze strony konsumenta słabną, zwłaszcza w sytuacjach, kiedy korzyść nie jest jednoznaczna i gwarantowana. Aż o połowę spadł odsetek osób biorących udział w konkursach. Istotnie mniej osób brało również udział w degustacjach produktów. Niemal o połowę spadł udział respondentów w promocjach powiązanych z akcjami charytatywnymi. Ponadto konsumenci coraz rzadziej korzystają z okazji, w ramach której otrzymują drugi produkt gratisowo. Dla klientów coraz bardziej ważne staje się, by promocja nie prowadziła do zakupu produktu, którego nie potrzebują. Z wypowiedzi konsumentów na temat promocji i przyczyn, dla których rezygnują z korzystania z nich wyraźnie wynika, że polski konsument jest coraz bardziej świadomy i wyedukowany, zauważa, że korzystanie z promocji nie zawsze mu się opłaca. Nie kupuje produktów, których nie potrzebuje lub których nie zdąży wykorzystać przed upływem terminu ważności.

Źródło: Monitor Promocji 2016, ARC Rynek i Opinia, październik 2016

Głównym źródłem informacji na temat promocji pozostają gazetki reklamowe sklepów. Jednocześnie warto zauważyć, że wśród 5 najważniejszych źródeł informacji na temat promocji wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem odnotował „regał sklepowy”. Może to oznaczać, że klienci rzadziej niż dotychczas poszukują wcześniej informacji o promocjach, a częściej sprawdzają te dostępne na miejscu w sklepie.


Źródło: Monitor Promocji 2016, ARC Rynek i Opinia, październik 2016

Odsetek osób, które miały negatywne doświadczenia z promocjami utrzymuje się na poziomie 10%, a najczęściej wskazywane przez konsumentów problemy to: zawyżanie ceny przed wprowadzeniem akcji promocyjnej, produkty przeterminowane lub wadliwe, niewywiązywanie się organizatorów promocji ze zobowiązań, niejasne zasady promocji.
– Wieloletnie doświadczenia zakupowe Polaków, w tym korzystanie z promocji powodują, że ten instrument marketingu opatrzył się konsumentom. Polscy konsumenci mają styczność z promocjami sprzedaży już od ponad 25 lat. Konsumenci wiedzą, czym są promocje, znają ich zalety, ale poznali też ich wady i niedoskonałości. Zarządzanie promocjami jest coraz trudniejsze i wymaga pełnej wiedzy o preferencjach i oczekiwaniach polskich konsumentów. Promocje wciąż działają, jednak klienci są bardziej wymagający i, co ważne, oczekują natychmiastowej korzyści. Dlatego promocje cenowe działają najlepiej i można przypuszczać, że ich popularność nie będzie malała, gdyż gwarantują natychmiastowy zysk – komentuje dr Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia.
Materiał powstał z wykorzystaniem badań instytutu ARC Rynek i Opinia

REKLAMA