Czym zaskoczą nasiennicy?
Mijający rok był dla branży nasiennej lepszy od poprzedniego. Nie zmienia to jednak faktu, że rynek hobby w ostatnich 20 latach mocno się skurczył. Czy uda się zatrzymać ten trend? Jakie nowości w tym sezonie będą motorem napędowym sprzedaży?
Tekst: Michał Gradowski
Jak wygląda aktualna sytuacja na rynku nasiennym? Klienci coraz częściej kupują rozsady zamiast nasion, które są droższe, ale ograniczają nakłady pracy, a dzisiejszy klient jest przede wszystkim wygodny i brakuje mu wolnego czasu. Te zmiany pokoleniowe potęguje jeszcze duża dostępność i stosunkowo niska cena warzyw i kwiatów. Stabilną i najbardziej dochodową częścią tego biznesu są nasiona warzyw, rozwija się rynek ziół i kiełków, które zaczynają stanowić całoroczną ofertę w sklepach, ale już spadki sprzedaży nasion kwiatów będą trudne do zatrzymania.
Ekojedzenie w modzie
Jakie produkty w tym roku sprzedawały się najlepiej? – Największy wzrost sprzedaży odnotowaliśmy w segmencie nasion warzyw, w szczególności ogórka i bobu. Bardzo dobrze sprzedawała się również wprowadzona w zeszłym sezonie linia nasion na taśmie – mówi Aurelia Domina, kierownik marketingu w firmie „Spójnia”. W firmie PlantiCo największy progres można było zauważyć w sprzedaży nasion na taśmie z nawozem naturalnym i nasion BIO rozszerzonych o kiełki BIO z certyfikatem ekologicznym. – Na wyniki finansowe firmy bardzo pozytywnie wpłynęło także poszerzenie oferty o nową serię nasion „Mikrolistki/ Microgreens” – mówi Alina Szyprowska, specjalista ds. sprzedaży w firmie PlantiCo. – Średnie wzrosty sprzedaży determinowane pogodą nie były spektakularne i wyniosły ok. 5-8% sezon do sezonu, niższe były jednak poziomy zwrotów, co ostatecznie, według mojej oceny, poprawiło sprzedaż tych produktów o ok. 10% – podsumowuje Robert Bender, prezes zarządu PNOS.
Nadzieją dla branży nasiennej są nowi klienci i aktualne trendy: – Popularyzacja idei zdrowego stylu życia i odżywiania, w tym także mody na weganizm, wegetarianizm i ekojedzenie – wyjaśnia Sabina Jasiukiewicz, menedżer ds. marketingu w firmie Bros. – Młode osoby coraz chętniej decydują się na uprawę roślin na balkonach, tarasach i parapetach. To ważna grupa odbiorców, której zależy przede wszystkim na szybkim i bezproblemowym wyhodowaniu własnych warzyw, ziół czy kwiatów, dlatego sięgają po znane marki, które kojarzą im się z wysoką jakością – dodaje.
Czas na nowości
Na kolejny sezon wiele firm nasiennych przygotowało interesujące nowości.
Firma KHiNO POLAN wprowadza do swojego asortymentu m.in. 2 mieszańcowe odmiany kapusty pekińskiej – Elza i Polstar i 3 mieszańcowe odmiany ogórków – Arko, Remiz i Piko. W nowej ofercie znajdziemy również
3 mieszanki nasion kwiatów – roślin miododajnych, roślin niskich i roślin wysokich – pod wspólną nazwą Krakowski Skwer i nową odsłonę nasion na taśmie wodorozpuszczalnej. – Oferta obejmuje 12 pozycji nasion warzyw zapakowanych w papierowe kartoniki. Nasiona te są dodatkowo powleczone mikoryzą i umieszczone w taśmie z folii, która ulega szybkiemu rozkładowi pod wpływem wody i mikroorganizmów – mówi Monika Sasal, dyrektor handlowa w firmie POLAN.
Ciekawie zapowiada się także nowa linia produktowa firmy Torseed „Zdobią, smakują, leczą”, oferowana w specjalnym biodegradowalnym opakowaniu z Graspapieru, do produkcji którego zużyto o ponad połowę mniej masy papierowej, zastąpionej włóknami z trawy. – Jest to linia, która ma pokazać niektóre gatunki warzyw, ziół, ale i kwiatów od nowej, mniej znanej strony. O ile znane jest ich wykorzystanie ozdobne i coraz częściej kulinarne, o tyle małą wiedzę posiadamy w zakresie ich oddziaływania na nasz organizm. Produktów jest 39 i na opakowaniach zamieściliśmy slogany, które mają zachęcić klientów do pogłębienia wiedzy o tych roślinach – mówi Jacek Syrocki, kierownik działu marketingu w firmie Torseed. – Jak co roku wprowadzamy również nowości gatunkowe i odmianowe, takie jak okrągła cukinia ‘Tondo chiaro di Nizza’ czy ogórek ‘Saladin’ – dodaje.
Nowościami na sezon 2018/2019 w firmie PNOS będą natomiast nasiona na taśmie z hydrożelem absorbującym wodę, nasiona na taśmie z nawozem Plantacote oraz program nasion zaprawianych. Ofertę „Spójni” w kolejnym sezonie zasilą zaś ogórki z własnej hodowli: Starter F1, Horizon F1 i Brilant F1, wyróżniające się wysoką plennością i odpornością na choroby oraz brakiem goryczy.